Microsoft kupoval draze, LinkedIn tleská daňovým rájům
Máte účet na LinkedInu? Ano? Pak vězte, že firma, kterou kdysi spoluzakládal dnes nejbohatší člověk planety, si jej cení na 60 dolarů. Když se totiž cena, za kterou Microsoft LinkedIn kupuje, tedy 26,2 miliardy dolarů, vydělí počtem uživatelů profesionální sociální sítě (433 milionů lidí), dostaneme právě zhruba 60 dolarů. Billa Gatese z toho hlava bolet nebude, tomu teď už více na srdci leží hladomory v Africe a stav zásobování pitnou vodou v Bangladéši, jedno je ale zřejmé: Microsoft kupoval draze.
Redmondská korporace přeplatí loňský zisk (před započtením úroků, daní a odpisů) profesionální sociální sítě celkem 91krát! Z tohoto pohledu jde o nejvíce předražený „deal“ letošního roku. Korporace jsou zkrátka při chuti. Při chuti, která dále roste. Když před dvěma lety kupoval Facebook WhatsApp (už to byl podle mnohých předražený obchod), platil za jeden uživatelský účet 42 dolarů, téměř o třetinu méně než nyní Microsoft. Pochopitelně, uživatelské účty nejsou všechno a LinkedIn není WhatsApp, ale i tak to o něčem svědčí.
Hlavně o tom, že korporace jsou nejen při chuti, ale i při penězích. Při penězích, které rády vyvádějí na offshorová konta. Konkrétně Microsoft měl loni v daňových rájích více než 108 miliard dolarů. Pokud by tyto peníze převedl do Spojených států, tamní daňový úřad by jej „zkásnul“ o další 34,5 miliardy dolarů. Tedy ještě o přibližně osm miliard vyšší sumu, než za jakou kupuje předražený LinkedIn. Z tohoto pohledu to tedy už tak nevýhodná koupě není: Microsoft zaplatil za sociální síť vlastně jen část, i když nemalou, toho, co by musel odvést na daních ve Spojených státech.