Renault Espace: Rodinné cestování s elegancí

Renault Espace

Renault Espace: Rodinné cestování s elegancíAUTOTEST 10
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Renault Espace se v páté generaci výrazně proměnil. Už není pouze velkým přepravníkem, stává se stylovým crossoverem. Stále ale vyniká v charakteristických oblastech – vnitřním prostoru, komfortu, variabilitě.

Renault Espace byl v roce 1984 prvním velkým MPV. Od té doby se mnohé změnilo, vůz se vyvíjel a proměňoval, ale stále stavěl na stejných hodnotách – komfortu a prostoru pro cestující. Současná, pátá generace má s tou původní shodné pouze jméno. V duchu současného prolínání kdysi tradičních a neměnných automobilových tříd se víc přibližuje kategorii crossover. O podobě současného Espace mnohé naznačila studie Initiale Paris z roku 2013, sériový vůz se (samozřejmě ve Francii) představil o dva roky později.

Stále se tedy jedná o relativní novinku. Já vyzkoušel rovnou vrcholnou verzi Initiale Paris, která je unikátně vybavena – kromě koženého čalounění Nappa nechybí ani prošívaná palubní deska, různé ozdoby, proměnné ambientní osvětlení, sedadla s masážní funkcí, vyhřívání sedadel a zrcátek, elektrické ovládání víka kufru, multimediální systém Bose s 12 reproduktory či 19palcová kola. A samozřejmě celá řada bezpečnostních systémů. Vítejte v MPV za milion korun!

Musím uznat, že Espace vypadá velmi přitažlivě. Interiér zve k usednutí, a jakmile se trochu rozkoukáte, pochopíte rozdíl mezi německou a francouzskou designovou školou. Vnitřní prostor je nápaditý, řešený neobvykle, různorodě. Středové části palubní desky dominuje velký „tablet“, jímž se ovládají téměř všechny funkce vozu. Systém R-Link je celkem přehledný a rychlý, v tomto ohledu nemám zásadnější připomínky. Ocenil bych jen, pokud by se hlasitost dala ovládat i nějakým nápadným otočným ovladačem jako klimatizace.

V některých momentech ustoupila funkce designu. Například ohromný středový tunel, na kterém je mimo jiné trochu zbytečný ovladač (displej je dotykový, na co další tlačítka), zabírá dost prostoru. Držáky na kávu jsou pod ním, takže za jízdy se pro nápoj špatně sahá. Do dveří se vejde 1,5litrová lahev, což je v pořádku. Sedadla jsou skutečně pohodlná, s dostatečnou podpěrou zad a vysoko posazená, takže mám dobrý přehled o dění kolem.

Ani o cestující vzadu není vůbec špatně postaráno: sedí na pohodlných, bohatě čalouněných sedadlech a mají dost místa ve všech směrech. Zavazadlový prostor je přístupný pomocí elektrických dveří a dá se pohodlně otevřít i posunkem nohy pod nárazníkem. Ohromný kufr nabízí 785 dm³ místa, a pokud posunete druhou řadu sedadel dopředu a sklopíte je, dostanete se až na hodnotu 2101 dm³. Opěradla zadních sedadel sklopíte do roviny buď pomocí dotekového displeje, nebo tlačítky v kufru. Dá se sklápět každé zvlášť, případně všechna najednou. Variabilita je skutečně silnou stránkou Espace.

Pod kapotou Espace pracuje několik motorů (všechno čtyřválce 1,6 litru), já testoval nejsilnější naftovou verzi osvědčené jednotky 1.6 dCi o výkonu 160 k při 4000/min. Točivý moment 380 Nm je k dispozici již od 1750/min. V praxi je motor pro běžné ježdění zcela dostatečný, z 0 na 100 km/h zrychlí za 9,9 s a rozjede se až na 202 km/h. Je dobře odhlučněn a okolo 2000/min už příjemně, plynule zrychluje. Je spojený s dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou EDC, kterou ovládáte podivnou pákou na zmíněném vysokém středovém tunelu. Chvilku mi trvalo, než jsem si na ni zvykl. V praxi není úplně špatná, v rodinném autě funguje relativně v souladu s motorem, zejména když se naučíte jak „správně“ šlapat na necitlivý pedál plynu. Espace je stejně určen na klidnější ježdění, které mu svědčí a umí při něm předvádět své konejšivé pohodlí. A líbí se mi pohonné ústrojí – Espace si při klidné jízdě řekne o 6,5–7 l / 100 km, což jsou fajn hodnoty.

Multi-Sense
Renault začal nově používat systém nastavení automobilu Multi-Sense. Nabízí celkem pět režimů, jimiž se přizpůsobuje přání řidiče. Můžete si vybrat z různých režimů od ekologického přes komfortní až po sportovní mód, u něhož vás překvapí drsnější zvuk motoru. Espace změní například osvětlení interiéru, styl a informace zobrazené na displejích, akustiku a temperament motoru či komfort odpružení a úroveň posilovače. Nejlepší je si jednotlivé součásti zkombinovat (individuální nastavení), žádný z režimů mi zcela nevyhovoval.

Skvěle vybavený Espace vyniká například i systémem 4Control (ten se poprvé představil před lety v Laguně GT), který natáčí zadní kola, a tím se snaží pomáhat v zatáčkách, či systémem přizpůsobení tuhosti tlumičů. Přesto jsou jízdní vlastnosti obecně spíš podprůměrné. Líbila se mi úroveň komfortu (s velkými koly uskakuje jen minimálně), ale vadilo mi například tupé řízení a nejisté jízdní vlastnosti při častých změnách směru. Auto na okresky to prostě není…

Espace pomáhá řidiči řadou moderních bezpečnostních pomocníků – pod názvem Visio System se skrývá systém varování před opuštěním jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel či rozpoznávání značek a varování při překročení rychlosti. S pomocí Safety Packu umí Espace i sám brzdit, Technology Pack přidá dobře fungující adaptivní tempomat.

Základní Espace stojí 784 900 Kč, vrcholná verze 1 074 900 Kč. S nějakou tou výbavou navíc dosáhne na 1,1 milionu Kč. V rámci segmentu je to průměrná cena. Musím ale uznat, že i základní Espace je velmi dobře vybaven a k verzi Initiale Paris v podstatě už nic dalšího nepotřebujete.

Plusy:

Prostornost interiéru, komfort, pohodlí, variabilita, sedadla, směrová stabilita

Minusy:

Jízdní vlastnosti, řízení, řešení středového tunelu a některých ovladačů

Verdikt:

Pokud neřešíte jízdní vlastnosti a baví vás francouzský design, hezký a prostorný interiér a luxusní výbava, je Espace zajímavou volbou. Ačkoliv v rámci třídy není drahý, mně osobně tak trochu připadá: přes milion Kč bych za něj nedal. Navíc bych nevyužil jeho silné stránky (prostornost, komfort, bezpečnostní systémy, nízká spotřeba paliva), spíš by mi vadily horší jízdní vlastnosti. Rád bych ho vyzkoušel na suchu a kvalitních silnicích, věřím, že tak bude pocit z jízdy mnohem lepší.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články