1 Poslanci se k schvalování zpráv ČT nedostali

„Frontální útok na Českou televizi od SPD a komunistů.“ Ministr Staněk se ČT zastal

AKTUALIZUJEME

Témata: , ,

Zástupci KSČM a SPD dnes ve sněmovně tvrdě kritizovali fungování veřejnoprávní České televize. Naopak zástupci STAN, ČSSD, lidovců ale i ministr kultury Antonín Staněk (ČSSD) činnost i hospodaření ČT hájili. Poslanci dnes projednávali výroční zprávy ČT o hospodaření a činnosti televize za roky 2016 a 2017, k hlasování o zprávách se nedostali. Neschválením těchto zpráv mají možno zasáhnout do fungování veřejnoprávní České televize a odvolat její radu. ČT má být přitom zcela nezávislá. Podle ministra Staňka by bylo neschválení výročních zpráv ČT politickým tlakem.

Ke schvalování výročních zpráv se poslanci ve čtvrtek nedostali. Dlouhý a k ČT velmi ostrý projev měl například komunistický poslanec Jiří Valenta. Hovořil o preferovaných politicích, kteří měli v ČT víc prostoru než poslanci KSČM, a o neobjektivitě a tendenčnosti. Poslanec za SPD Jiří Kobza zase mluvil o poklesu důvěry veřejnosti v informace šířené ČT. KSČM i SPD dopředu avizují, že výroční zprávy ČT nepodpoří. „Činnost České televize nepřipomíná nezávislé médium ani vzdáleně,“ uvedl poslanec SPD Lubomír Španěl.

Za Českou televizi se naopak postavil ministr kultury Antonín Staněk, zástupci ODS, STAN, ČSSD a lidovců. „Jasně deklaruji a vyzývám kolegy a kolegyně, aby tyto zprávy byly schváleny. Je zřejmé, že neschválení výročních zpráv by bylo politickým tlakem, které by mohlo znamenat odvolání Rady ČT a nutnost volby rady nové. Pro tento krok nevidím žádný důvod,“ uvedl Staněk ve sněmovně s tím, že ČT funguje dobře a hospodaří transparentně. Výroční zprávy ČT hodlají podpořit i poslanci TOP 09 a Pirátů.

Za hnutí ANO, na kterém především bude záležet, zda sněmovna schválí zprávy ČT, vystoupil poslanec Pavel Juříček. Uvedl sice, že je „dalek toho kritizovat ČT, jestli je fér, nebo nefér,“ ale hovořil o provozních ztrátách ČT. Předseda klubu ANO Jaroslav Faltýnek na dotaz deníku Echo24 zaslaný v SMS, jak se klub ke zprávám postaví, zatím neodpověděl.

Česká televize musí každý rok předkládat poslancům ke schválení dvě výroční zprávy, o hospodaření a  činnosti. V dolní komoře nyní na schválení čekají hned čtyři, za roky 2017 i 2016, ke kterým se poslanci stále ještě nedostali. A právě tyto výroční zprávy dávají poslancům možnost ovládnout Českou televizi. Umožňuje to zákon o ČT, podle kterého mohou poslanci odvolat celou Radu ČT. Ta kontroluje činnost televize a vybírá jejího ředitele. Členy rady volí právě poslanci. 

Volební výbor už dříve doporučil poslancům všechny zprávy schválit. V různých obměnách se ale hlasování zdrželi (případně hlasovali proti) poslanci ANO, SPD a KSČM, včetně předsedy volebního výboru Stanislava Berkovce (ANO), jenž se v září zdržel při schvalování zprávy o hospodaření za rok 2017 a na jaře se zdržel, když výbor projednával zprávu o činnosti z roku 2016.

Zástupci vládního ANO a vládu podporující KSČM spolu s opoziční SPD se do České televize čas od času „obouvají“. Například premiér Andrej Babiš (ANO) měl v minulosti konflikt s novináři z pořadu Reportéři ČT, které nazval „zkorumpovanou pakáží“. Předseda SPD Tomio Okamura dříve osočil pořad 168 hodin, že lže, vymýšlí si a dehonestuje hnutí SPD. Poslance k neschválení výročních zpráv ČT loni na jaře vyzval i prezident Miloš Zeman, a to v pořadu soukromé TV Barrandov.  „Já bych si samozřejmě tyto změny (personální) velice přál, i když je jako prezident nemohu vůbec ovlivnit. To mohou ovlivnit pouze poslanci, pokud dvakrát tu zprávu o hospodaření zamítl. Tak uvidíme, jestli to udělají,“ uvedl v pořadu Týden s prezidentem z 22. února 2018 Zeman.

Slova kritiky ale v minulosti zazněla i z úst předsedy školského výboru a poslance za ODS Václava Klause ml. Ten se vymezil vůči  pořadu České televize (ČT) Zprávičky na dětském kanálu Déčko. Na jeho návrh přijal výbor dokonce usnesení, podle kterého veřejnoprávní dětský program „čím dál častěji porušuje politickou neutralitu a zejména vykazuje snahu o politickou indoktrinaci dětí a mládeže, včetně dětí v předškolním věku“. Psali jsme o tom zde.

Demonstrace na podporu ČT

Téma možného ovládnutí České televize a odvolání její rady rezonovalo loni na jaře, kdy sněmovní volební výbor dal zelenou výročním zprávám za rok 2016 (o výročních zprávách za rok 2017 jednal až v září). Na podporu ČT se v polovině března v Praze a dalších městech sešly tisíce lidí. 

Sněmovna v minulosti odvolala radu pouze jednou. V roce 2001 v průběhu tzv. televizní krize.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde

Dále čtěte: Soukup žaluje šéfa ČT Dvořáka a moderátorku Fridrichovou. Pořad 168 hodin žene před televizní radu

Komentář Dalibora Balšínka o České televizi „Když je na co se dívat“ čtěte ZDE.

Týdeník Echo přináší nejdůležitější společenské události doma i ve světě, jedinečné komentáře, exkluzivní analýzy a rozhovory od uznávaných osobností. Je pro nás důležitý film, literatura, architektura, výtvarné umění a samozřejmě i historie.

Tištěný Týdeník Echo

od 1099 Kč

Každý čtvrtek ve vaší schránce

Více info

Digitální Týdeník Echo

od 149 Kč

Předplatné pro web, tablety a chytré telefony

Více info

Vážení čtenáři,
internetový deník Echo24 se rozhodl změnit podobu čtenářských diskuzí pod texty, které na našich stránkách publikujeme. Diskuzí se nově mohou účastnit pouze ti čtenáři, kteří jsou přihlášení a kteří mají zaplacený nějaký typ předplatného. To si můžete pořídit již od 149 korun měsíčně zde.

K tomuto kroku jsme se rozhodli kvůli neúměrně velkému počtu diskutujících, kteří nerespektovali pravidla slušné diskuze, napadali ostatní diskutéry a podobně. Navíc používali i různé anonymizéry, které jim umožňovaly se do diskuze vrátit i poté, co jim redakce jejich účet zablokovala.

Kvůli malému počtu členů redakce nebylo v našich silách neustále procházet všechny diskuze a mazat urážlivé či jinak nevhodné příspěvky. Slušní diskutující jsou nadále na našich stránkách vítáni.