Vláda neví, co s mýtem. Hrozí kolaps dopravy
Potrestá nás Brusel?
Vyhlídka, že se vypne mýtný systém na dálnicích a že Evropská komise zastaví dotace do dopravy, je zase reálnější. Kolaps tuzemské silniční infrastruktury se přiblížil, protože vláda v noci na čtvrtek opět odložila projednání soutěže na nového provozovatele mýta. Další jednání proběhne nejdříve koncem srpna.
Stará smlouva na provoz mýtných bran s firmou Kapsch vyprší o silvestrovské noci roku 2016. Do té doby se musí vybrat nový provozovatel a ještě se s ním musí podepsat smlouva, která bude odpovídat podmínkám Evropské komise. To znamená převrat v organizaci mýtného systému, protože Brusel například požaduje, aby palubní jednotky nadále neměl na starost jediný státem pověřený dodavatel, ale aby je mohly nabízet různé soukromé firmy. Právě při velkém zdržení při reformě mýta může Evropská komise splnit svou loňskou výstrahu a zmrazit Čechům všechny dopravní dotace. A pokud se nenajde nový dodavatel, tak firmě Kapsch nezbude nic jiného, než 1. ledna 2017 mýtný systém vypnout a věnovat se jiným záležitostem.
Po zkušenostech posledních let rostou mezi dopravními experty obavy, že se všechny úkoly nestihnou. „Ukazuje se, že stát nedokáže řídit velké infrastrukturní projekty,“ varuje Ivo Rýc, ředitel odborné společnosti AFIM, která se zabývá rozvojem dopravy.
Chyba ministra Ťoka
Vláda Bohuslava Sobotky ve svém programu slibuje, že mýtný systém zreformuje po rakouském vzoru, po roce a půl zatím má nulové výsledky. Její první ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) vypsal soutěž na projektového manažera, který by připravil tendr na nového správce mýtných bran. Během deseti měsíců manažera nenašel a jeho nástupce Dan Ťok (ANO) soutěž zrušil. Letos v dubnu, tedy o dalších pět měsíců později, vláda ministra Ťoka pověřila, ať tendr na správce mýtných bran od ledna 2017 připraví jeho úředníci. Později si vymínila, že na přípravu soutěže bude dohlížet řídící výbor složený ze zástupců parlamentních stran a nezávislých expertů. Protože se příprava protahovala, vláda si vyžádala informaci, jaké budou základní parametry.
Došlo však ke karambolu. Ťok připravil návrh, který se nelíbil zvláště sociálním demokratům. Předpokládal, že průjezd kamionů budou i nadále kontrolovat pouze mýtné brány, a tím vzbudil kritiku, že jde na ruku firmě Kapsch, které ve znalosti tuzemského systému nemůže nikdo konkurovat. Expert ČSSD, poslanec Jan Birke také upozorňoval, že Ťokův plán je v rozporu se zadáním vlády, která v dubnu žádala, aby se soutěže mohly účastnit i firmy, které by nabídly kontrolu pomocí satelitů. Kompromis se měl hledat na zasedání řídícího výboru minulé úterý, ovšem Ťok už den předtím poslal svůj návrh vládě. Tím rozzlobil nejen zástupce sociální demokraty, ale dokonce i lidovce, které zastupoval IT odborník Zdeněk Adamec.
Tím byl předem určen výsledek jednání o mýtu na středečním ujednání vlády. Ministři debatu přerušili, dokud se návrh neprojedná komise koaličních expertů, která by návrh schválila. „Komise se sejde nejméně dvakrát v příštích týdnech,“ vysvětluje další program mluvčí ministra dopravy Tomáš Neřold. Počátkem září tedy vláda Ťokovy představy projedná a pak ho nechá připravit soutěž. I pro úkol vybrat nového správce mýtných bran je šestnáct měsíců v tuzemských poměrech šibeniční termín.
Jediný a nejlepší
Experti se obávají, že jde o značně optimistické výhledy. Nemusí jít ani o to, že na ministerstvu není dost expertů, kteří by dokázali připravit kvalitní projekt. Ťokův návrh se může zaseknout už tím, že se ČSSD a lidovci postaví za kritiku poslance Birkeho. Bylo by to logické. Ministr totiž vládě nepředložil víc variant, ze kterých by se dala vybrat ta nejlepší, a pokračování stávajícího systému mýtných bran doporučil jako jedinou možnost. „Návrh ministerstva je opravdu ekonomický a nejlevnější pro daňové poplatníky,“ prohlásil sice Ťokův stranický šéf Andrej Babiš, ani on ovšem nezná alternativu.
Stávající systém mýtných bran je ve srovnání s jinými zeměmi málo výkonný. Letošní dopravní rozpočet předpokládá, že stát na mýtném utrží 8,2 miliardy, náklady na mýto a telematiku však dosáhnou 3,6 miliardy. Rakouský mýtný systém, ke kterému se hlásí program Sobotkovy vlády, dokáže uhradit všechny investice do dálnic a rychlostních silnic, v Česku zhruba desetinu.