BMW i8: Stíhačka z vesmíru a technologický šperk

BMW

BMW i8: Stíhačka z vesmíru a technologický šperkAUTO TEST 8
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Některá současná auta jsou pouze přitažlivá, jiná zase exotická a některá se dokonce vymykají chápání. A BMW i8 je natolik futuristické, že v šedi středočeských vesnic vypadá jako vesmírná loď, plížící se nehlučně po špinavém, děravém asfaltu. Všimne si ho každý…

V případě vývoje nového hybridního modelu, později pojmenovaném právě i8, měli designéři a inženýři BMW naprosto volné ruce, což je v dnešní naplánované, konzumní době vzácnost. A tak se nechali unést a vytvořili něco skutečně výjimečného – placaté, sportovní kupé, jehož rám je vytvořen z pevného a lehkého karbonu. Karoserie je pak víceméně plastová. Ale jak vypadá! Už první pohled vás ohromí, ať už autům hovíte nebo jsou pro vás třeba pouze převozníky. Tahle „věc“ prostě přijela z budoucnosti, z doby, kterou si zatím jenom představujeme.

Vypadá úchvatně, jedinečně a tak výrazně se vymezuje proti všemu ostatnímu, že nějaká optická záměna s jakýmkoliv jiným produktem automobilového průmyslu prostě není možná. Nejprve chvíli obcházím 1,3 metru vysokou karoserii a obdivuji linie, krásně sladěné do neokoukaného celku. Pak sahám do štěrbiny a lehce otevírám dveře vyklápějící se šikmo dopředu. Jsou opravdu lehké… Nastupuje se pohybem známým jezdcům ze závodních aut: nejprve sklouznete po širokém prahu do anatomické sedačky a poté elegantně přesunete nohy do interiéru. Pozice je skvělá, brzy si nastavuji vše potřebné a rozhlížím se po futuristickém, zcela originálním interiéru, který opět připomíná kokpit vysněné stíhačky z vědeckofantastického filmu. Necítím se stísněně, dopředu je dobrý výhled, nechybějí ani sporadické odkládací prostory. Zadní sedadla karoserie typu 2+2 se nehodí ani pro děti, spíš je využijete pro svá zavazadla, protože jinak na vás zbude pouze 154 litrů prostoru.

Brutální výkon koní

BMW i8 je technický skvost, předvádějící nejnovější technologie včetně vysoce účinných laserových světlometů, ovšem hlavní pozornost si získalo svým pohonem. Je to totiž hybrid. Zadní kola pohání benzinový tříválec (ano, i BMW už vyrábí tříválce...) o objemu 1,5 litru. Možná vás napadá, že to bude asi pěkný chudáček, ale opak je pravdou. Díky modernímu přeplňování a přímému vstřiku nabízí brutální výkon 231 koní (170 kW), což dneska často nemají ani čtyřválcové dvoulitry s turbem. Aby měl hladký chod a dobře startoval, je spojen ještě s malým elektromotorem o výkonu 15 kW.

Výkon putuje na zadní kola pomocí šestistupňové automatické převodovky. Nad přední nápravou je druhá součást celého systému: silnější elektromotor o výkonu 96 kW, jež se stará o pohon předních kol. Díky tomu se dá říct, že i8 má elektronicky řízený pohon všech kol, přičemž zcela chybí mechanické spojení náprav. Systém doplňují baterie umístěné mezi předními sedadly, které se lehce dobíjejí při jízdě, ale dají se dobít přímo ze zásuvky. Toliko rychlé vysvětlení toho, co se pod plastem, hliníkem a karbonem skrývá.

Jakmile vůz ožívá, což se projevuje hlavně rozsvícením displeje, volím čistě elektrický mód, ve kterém je při nabitých baterií možné ujet pouze několik desítek kilometrů. Z parkoviště odjíždím za doprovodu jemného hvízdotu a jen s pohonem předních kol. Bez emisí, zcela tiše. Brzy mě to ale přestává bavit a využívám celý potenciál auta, který činí v součtu cca 360 koní (při slušné hmotnosti 1485 kg). Základem je tedy nastavení do režimu Sport. Musím přece vyzkoušet, jak tohle scifi jezdí…

Zábavné hybridní superauto

Už první zatáčky jsou překvapením – za prvé vás dostane akcelerace. Papírové hodnoty napovídají, že placka nejen vypadá drsně a sebevědomě, ale má i schopnosti, neboť zrychlení na stovku zabere pouze 4,4 vteřiny! Svět se rozmazává a navíc je zrychlování doprovázeno výrazným sportovním zvukem, který zdaleka neodpovídá pouze přešlechtěnému tříválci. Uvnitř se ozývá hrubý jekot, měnící se se stoupajícími otáčkami. Podpora elektromotorů je znát v každé situaci, ovšem nejvýrazněji při výjezdu ze zatáčky, kdy je zátah plynulý a nekompromisní.

Dalším překvapením jsou jízdní vlastnosti – při prudkém brzdění jde vůz lehce do smyku, nechává se však snadno zkorigovat, řízení reaguje okamžitě a celek je nečekaně dobře sladěn. S vypnutou elektronikou pociťuji příjemnou přetáčivost, která se za apexem zatáčky mění v neutrální, až mírně nedotáčivé chování, když mě táhne ven elektrická síla vpředu. Zábavnost hybridnímu superautu rozhodně nechybí… Citelné zrychlování je navíc podpořeno výrazným vrčivým zvukem, který je sice možná trochu uměle vyhnaný, ale o to efektnější. Při přenosech hmotností mezi zatáčkami je cítit relativně příznivá hmotnost auta a jeho výborná vyváženost. Velmi rychle získávám jistotu a vrhám se za další horizonty s nadšením, které nekazí ani rychle reagující šestistupňový automat, ovládaný páčkami pod volantem.

Podvozek si umí nečekaně dobře poradit s nerovnými českými silnicemi. Nekoná se žádné výrazné rázování, naopak s povděkem kvituji tuhé nastavení, které ovšem není nijak zvlášť extrémní a k image vozu se bezvadně hodí. Osobně jsem nečekal tak dobré jízdní vlastnosti, kterými se i8 pyšní.

Ani inženýři z BMW neobejdou zákony fyziky

Dobíjení baterií v režimu sport je sice výraznější než v běžném režimu, ovšem do plna je stejně při jízdě nenabijete – maximálně do 80 % kapacity, zbytek je možné dobít pouze ze zásuvky. Navíc spotřeba paliva (tedy benzinu) není zrovna ideální. K udávaným 2,1 l/100 km se v provozu nedostanete, normální jízda znamená něco kolem 7 až 8 l/100 km a pokud se necháte unést jako já, počítejte s hodnotou 15 l/100 km. To už samozřejmě zcela neodpovídá filozofii hybridního auta, ale je jasné, že ani inženýři BMW nedokážou obejít zákony fyziky. BMW i8 je hybridní proto, aby předvedlo, co je dnes možné, nikoliv kvůli tomu, aby jezdilo za litr benzinu na 100 km.

LifeDrive

Pokud je u sportovního vozu základním předpokladem úspěchu nízká hmotnost, u hybridů to platí dvojnásob. Ale je to výrazně složitější, a to zejména kvůli váze některých komponentů, zejména baterií. Inženýři BMW se soustředili na každý gram a při tvorbě BMW i8 tak vznikla jedinečná architektura LifeDrive. Ta je tvořena dvěma základními částmi. První z jich je modul Drive, který je vytvořen z hliníkové struktury, v níž je vepředu umístěn elektromotor a vzadu benzinový tříválec. Obě tyto sekce propojuje vysokonapěťový akumulátor. Druhým komponentem je model Life, jež je vyroben z vysokopevnostních kompozitů vyztužených uhlíkovými vlákny. To je základ prostoru pro posádku. Tím je kompenzovaná dodatečná hmotnost elektromotoru a baterií. Výsledkem je hmotnost nepřesahující 1,5 kg, což je u hybridního vozu opravdu dobrá hodnota. Výhodou je také velmi nízké těžiště a ideální rozložení hmotnosti 50:50, které ještě podporuje skvělé jízdní vlastnosti i8.

Karbonové BMW stojí něco kolem 3,4 milionu korun, oficiální ceník v Česku není, pokud máte zájem, zavoláte si na speciálně zřízenou linku. Pokud připočítáte nějakou výbavu (včetně laserových světel), počítejte s cenou kolem čtyř milionů korun. Ovšem vzhledem k tomu, jakou techniku BMW i8 nabízí a s přihlédnutím k faktu, že v podstatě nemá přímou konkurenci, je těžké posuzovat, zdali je to přehnaná cena. Své zákazníky si novinka nachází sama…

Jízda s i8 je rozhodně zážitek, na který se nezapomíná. Udělalo mezi auty revoluci, předvedlo nový koncept, který navíc funguje. Je jasné, že i když se vyrábí a prodává, jde o pojízdnou laboratoř, kterou mnichovská automobilka dává jasný vzkaz světu: umíme udělat něco jinak než ostatní a umíme to udělat velmi dobře. Vyvrcholení dlouhodobého programu EfficientDynamics bude určitě v následujících letech přinášet inspiraci i do dalších modelů značky.

Plusy:

dynamické vlastnosti, jízda, podvozek, image, ovladatelnost, technologická vyspělost

Minusy:

vyšší spotřeba paliva, vyšší cena, minimální zavazadlový prostor (154 l), nastupování

Verdikt:

Kdo si i8 koupí? Určitě moderní (a bohatý) člověk, vizionář, který chce posílit své image a obecně si libuje v nejrůznějších hi-tech vychytávkách. Člověk, který miluje nejmodernější trendy a chce se ve společnosti vymezit a určitě i trochu předvést. I když auto funguje na hybrid výborně, stále to není klasické sportovní auto typu Porsche 911, které nabídne ryzejší zážitek z řízení. BMW i8 je spíše technologickým (a designovým) šperkem, kterým výrobce předvádí svůj potenciál. Je ale zároveň také možným náznakem blízké budoucnosti – koneckonců už i současný špičkový model Porsche je hybridní…

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články