Drobní zákazníci plačte. Začala cenová válka o potraviny
TÝDENÍK ECHO
„Pro zákazníky chceme to nejlepší,“ hlásají obchodní řetězce i jejich dodavatelé potravin. V idylickém světě rodinných nákupů přesto začal nesmiřitelný konflikt, protože obchodníci ani producenti ve skutečnosti nejsou filantropy a chtějí utrhnout větší část peněz, které Češi v obchodech nechají. Do konfliktu se tak dostaly dvě z nejmocnějších zájmových skupin, na jejichž účtech se každoročně obracejí desítky miliard. V této chvíli jsou na tom hůře gigantické obchodní řetězce, které se jenom brání.
První důležitý konflikt skončí už v nadcházejícím týdnu ve sněmovně, kdy proběhne první čtení novely zákona o významné tržní síle. Samotná skutečnost, že se zákon dostal do sněmovny, je úspěchem Potravinářské komory a jejího prezidenta Miroslava Tomana. Normu začal chystat ještě jako ministr zemědělství Rusnokovy vlády a získal podporu antimonopolního úřadu. V tažení pokračuje jeho nástupce Marian Jurečka (KDU-ČSL) a přidal se k němu také premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), který poslancům normu předložil osobně.
„Řetězce nás nutí prodávat pod výrobními náklady a samy si někdy počítají až stoprocentní marži,“ zlobí se Toman ve své kanceláři. Centrála všech tuzemských potravinářů sídlí v prvním patře kancelářské budovy na konci pražského sídliště Malešice, symbolicky nad supermarketem Billa. Bez nového zákona se poměry nezlepší, tvrdí Toman, protože bez nové normy nemůže antimonopolní úřad stíhat údajné nekalé praktiky řetězců, například účtování poplatků za umístění zboží v obchodě, vyžadování zpětných bonusů podle objemu prodaného zboží a vynucování slev při reklamních akcích.
Přesvědčování poslanců, kteří musejí pomoc potravinářům schválit, ovšem nezačalo bez komplikací. O významné tržní síle obchodních řetězců jednali zákonodárci celkem třikrát na dubnové a květnové schůzi sněmovny. V prvním čtení jde jen o to, přidělit normu k projednání příslušným výborům, sněmovna se však vždy zasekla v emotivních debatách o tom, jak důležité je chránit kvalitní české potraviny, a přitom neohrozit peněženku českého spotřebitele. Pokud se první čtení nepodaří dokončit ani v příštím týdnu, bude každému z potravinářů jasné, že plán nefunguje.
Celý text si můžete přečíst v novém vydání Týdeníku Echo.