Těšíte se na novou dálnici D4? Připravte se na kilometry měřených úseků
NOVINKA NA ČESKÉ DÁLNICI
Dálnice D4, označovaná jako tzv. strakonická dálnice, se stává průkopníkem v české dopravní infrastruktuře – nejen svou realizací formou PPP projektu, ale i plošným zavedením úsekového měření rychlosti, což je v rámci české dálniční sítě zcela výjimečné. Úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem zahájí provoz v týdnu od 16. prosince. Jde dohromady o 48 kilometrů dálnice, z nichž je 32 kilometrů nově postaveno a 16 kilometrů opraveno.
Úsekové měření bylo doteď instalováno pouze na několika málo místech českých dálnic. Zmínit můžeme třeba některé části Pražského okruhu nebo tunelové úseky dálnic D8 pod Českým středohořím, dálnice D5 u Plzně nebo D1 před Ostravou. V případě nové dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem přitom bude hned osm úseků s měřením průměrné rychlosti. Povolená rychlost 130 km/h má být kontrolována na desítkách kilometrů nové dálnice. Obce, resp. města mají vydělat.
Princip úsekového měření je jednoduchý: kamery snímají vozidlo na začátku a na konci měřeného úseku. Z těchto údajů se vypočítá průměrná rychlost, a pokud je překročena povolená hranice, přichází pokuta. Na D4 má tuto agendu zajišťovat radnice v Písku, která očekává až 30 tisíc přestupků ročně. Tyto příjmy by měly nejen pokrýt náklady na správní agendu, ale také generovat finanční prostředky pro město.
Že bude nová dálnice prošpikovaná kamerami, si jako první všimly minulý týden Hospodářské noviny. Ačkoliv stavební konsorcium Via Salis tvrdí, že systém kamer byl součástí projektu od samého počátku, jeho zavedení vzbuzuje otázky. Současný ministr dopravy Martin Kupka (ODS) se od plošného úsekového měření distancuje, a přestože smlouva pochází z doby vlády ANO, tehdejší ministři k této otázce mlčí. To vede k podezření, že veřejnosti nebyla celá pravda představena již při plánování, aby se předešlo odporu.
Zůstává otázkou, zda se D4 stane osamělým průkopníkem, nebo předznamená nový standard na českých dálnicích. Ministerstvo dopravy zatím plošné zavádění úsekového měření podle Kupky neplánuje, avšak čas ukáže, jak se tento experiment osvědčí.
Provozovatelé dálnice argumentují bezpečnostními přínosy. Vedle úsekového měření nasadili 195 kamer pokrývajících celou dálnici, 48 SOS telefonů a možnost přivolat technickou pomoc přímo z dálnice. Tento přístup může zlepšit bezpečnost a plynulost dopravy, ale zároveň vyvolává obavy z nepřetržitého dohledu nad řidiči.
Dálnice D4 má výrazně urychlit cestu z Prahy do Písku a dále do jižních Čech, zvláště, když stavba dálnice D3 vázne. Na více než dvou třetinách z 48 kilometrů se už jezdí po jedné straně komunikace. Projekt dostavby D4, který začal v červnu 2021, má na starosti sdružení Via Salis, složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Stavební práce na D4 provádí společnost DIVia stavební, která patří do Skupiny VINCI Construction CS, a to na základě zhotovitelské smlouvy uzavřené s Via Salis.
Všech pět úseků se stavělo najednou, náklady činí téměř deset miliard korun. Firmy zároveň modernizovaly 16 kilometrů už zprovozněných částí. Po dostavbě bude konsorcium dálnici a navazující části silnice I/20 provozovat a udržovat 25 let, za což mu stát bude platit. Stát by měl za využívání nové dálnice zaplatit 17,8 miliardy.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje ještě navýšit kapacitu silnice I/20 z Písku do Českých Budějovic, která navazuje na D4. V letech 2026 a 2027 by měla začít přestavba vozovky, na níž budou čtyři úseky o délce 33 kilometrů v režimu dva pruhy v jednom směru a jeden ve druhém směru. V úseku mezi Pískem a Českými Budějovicemi není možné silnici upravit do dálničních parametrů. Rozšíření pruhů v obou směrech má umožnit předjíždění a plynulejší provoz.