Až tři a půl tisíce na dojíždění do práce? Marksová chce rozdávat

Uspěje podpora?

Až tři a půl tisíce na dojíždění do práce? Marksová chce rozdávatNOVÉ
Domov

Filip Nachtmann

Až 3500 korun měsíčně plánuje ministerstvo práce a sociálních věcí přispívat na dojíždění nezaměstnaným, kteří si najdou práci mimo své bydliště. Projekt, který zatím běží v pěti krajích, spustil resort začátkem dubna. Zatímco podle ministerstva jde o pozitivní motivaci nezaměstnaných, aby si hledali práci, pravicová opozice projekt kritizuje jako zbytečné plýtvání penězi. V době, kdy je v Česku rekordně nízká nezaměstnanost, je prý nová sociální dávka nesmyslná.

Důvod nové dávky? Ministryně práce Michaela Marksová (ČSSD) je přesvědčená, že pomůže k tomu, aby se i nízkopříjmovým skupinám obyvatel vyplatilo pracovat a ne pobírat sociální dávky. Právě vysoké náklady na dojíždění totiž podle ministerstva mohou zájemce o práci odrazovat.

Příspěvky na dojíždění poskytují lidem od dubna úřady práce v pěti krajích: Ústeckém, Jihomoravském, Olomouckém, Moravskoslezském a Karlovarském. Žádat o ně můžou ti, kteří jsou bez místa více než rok, nebo kteří přišli o práci při hromadném propouštění. V návaznosti na vzdálenost, kterou musí dojíždět, mohou získat 1000 až 3500 korun měsíčně. A to až po dobu jednoho roku. A právě to je jeden z důvodů, proč se proti dávce bouří pravicová opozice.

„Ministerstvo připravuje a již zavedlo další, v pořadí 27. sociální dávku. A to v době příznivé ekonomické situace a v době rekordně nízké míry nezaměstnanosti,“ kritizuje například poslankyně TOP 09 Markéta Adamová, která kvůli novince chtěla už dvakrát interpelovat ministryni Marksovou. Ta ale nedorazila.

Zatímco v roce 2010 podle Adamové průměrný roční výdaj na jednoho nezaměstnaného člověka činil necelých 43 tisíc, loni už to bylo o čtyři a půl tisíce více. Zároveň byla v loňském roce rekordně nízká nezaměstnanost a skokově narostl počet volných pracovních míst. Na jedno místo tak v průměru připadalo pět uchazečů.

‚Jakmile dávka skončí, lidé přestanou pracovat‘

„Jinými slovy – kdo má zájem pracovat, ten si zaměstnání najde. Na pracovním trhu je doslova hlad po pracovnících. Působí to na mě celé dojmem, že se ministerstvo práce rozhodlo utrácet za každou cenu, bez ohledu na státní rozpočet a na budoucnost,“ dodává Adamová s tím, že nechápe, proč má být dávka vyplácena až po dobu jednoho roku a ne třeba jen první dva měsíce, než nově zaměstnaný překlene dobu kolem první výplaty.

Kritická je k novému nápadu ministerstva také ODS. Podle její expertky na sociální oblast Lenky Kohoutové jde o populistické opatření, které je v současné situaci Česka nesmyslné.

„Dokázala bych si představit, že bychom se to pokoušeli řešit například v několika městech, kde je skutečně rekordně vysoká nezaměstnanost. Tohle plošné řešení je špatné. Jakmile se dávka přestane po roce vyplácet, ti lidé zase přestanou pracovat. Je ale před volbami, takže chápu, proč s tím ministryně přišla a proč na to tak pospíchá. Vláda slibovala v sociální oblasti hodně, ale nic moc zatím nepředvedla,“ řekla deníku ECHO24.cz Kohoutová.

Čtěte také: Do práce se nám dojíždět nechce. Vezmeme si příklad z Libanonců?

Ministerstvo nicméně kritiku odmítá. Po 14 dnech hlásí zájem o příspěvek na dojíždění v řádu desítek osob. Jasné zatím není, kolik bude celý projekt stát. „Pro pilotní fázi však počítáme s částkou zhruba 71 milionů korun za rok, přičemž roční absorpční kapacita byla odhadnuta na zhruba 7 500 potenciálních žadatelů za všechny vybrané regiony,“ řekl deníku ECHO24.cz mluvčí ministerstva Petr Habáň.

Příspěvek mohou čerpat lidé, kteří vydělávají méně, než je průměrná mzda. Kolik dostane žadatel peněz, je závislé na tom, jak daleko za prací dojíždí. Na dojíždění od deseti do 25 kilometrů může získat 1500 korun měsíčně, na cestu od 25 do 50 kilometrů 2500 korun a na trasu delší než 50 kilometrů 3500 korun. Do vzdálenosti deset kilometrů úřad dávku poskytne jen tehdy, pokud bydliště a místo zaměstnání nespojuje žádná veřejná doprava.