Prezident disident Zeman. Prokremelské weby tlačí na pilu

Ruská propaganda

Prezident disident Zeman. Prokremelské weby tlačí na piluNOVÉ
MILOŠ ZEMAN Foto: FOTO: ČTK
1
Domov

Vladimír Ševela

„Propagátor homosexualismu v ČR profesor Putna, synkretista Tomáš Halík, Kocáb, Schwarzenberk, Kalousek“ a další “vlastizrádci“ jsou podle v prosinci spuštěného blogu ERS signatáři utajeného „zvacího dopisu“, který žádá NATO a USA o „pomoc všemi prostředky“.  Intervence má vrátit moc v Česku zpět do rukou silám „havlovské Pravdy a lásky“.  Konspiračních teorií vycucaných z prstu jsou na různých webech odjakživa mraky, v posledních měsících ale přibývá těch, které se nápadně podobají putinovské propagandě.

Čeští, převážně pravicoví politici, řízení Washingtonem či nadnárodními korporacemi, se spikli proti vlastnímu lidu a chtějí národ vehnat do války proti Rusku. Proti jedné z mála zemí, která to s námi myslí dobře. Prvním krokem ke katastrofě má být svržení legálně zvoleného prezidenta Miloše Zemana, podobně jak se to Západu v případě ukrajinského prezidenta povedlo prostřednictvím fašistického hnutí Majdan.

To je základní poselství, které v různých variacích zaznívá na webových portálech, jež v poslední době vznikají jeden za druhým.  Už dávno to není jen propagandistický Aeronet, založený loni na začátku léta „českými a slovenskými krajany žijícími v Holandsku, Rusku a v USA“, přičemž jejich jména zůstávají dodnes neznámá.

Zlý sen USA a NATO

„Ty tisíce karet byly stejné barvy, stejné velikosti, tisknuty v jedné tiskárně, ze stejného materiálu a byly přineseny v krabicích, na kterých byly nápisy v angličtině. Ty lístky rozdávaly ženy mluvící anglicky. Sledoval jsem, jak jeden profesionální chlapík ze stanu se silnou aparaturou tu akci řídil,“ píše na ERS hlavní autor blogu a údajný očitý svědek z loňského udělování červené karty prezidentu Zemanovi na pražské Národní třídě. Podepisuje se pouze zkratkou J.P.

Čtěte také: Tisíce lidí na Národní třídě daly prezidentovi červenou

Na tomto webu jsou například snímky nového ruského obrněného vozidla s titulkem „Zlý sen USA a NATO“ nebo fotografie Viktora Orbána převzatá z ruské státní tiskové agentury Ria Novosti s textem „Čím se maďarský premiér provinil před Washingtonem?“

Připojit se „ke světové armádě bojovníků za pravdivé, necenzurované informace i zachování základních demokratických svobod a ideálů“ se rozhodli také zakladatelé české napodobeniny webu Infowars, který provozuje americký tvůrce konspiračních a paranoidních vizí Alex Jones. Jedním z aktuálních témat české verze „je propaganda fašistické ‚reprezentace‘ Kyjeva i Západu, jíž nás zahlcují korporátní ‚masmédia‘ – zvlášť goebbelsovská ‚Česká televize‘.

Miloš Zeman si zaslouží podporu

Webové stránky Nová republika, které navazují na stejnojmenný manifest představitelů „nové levice“ ekonomiky Ilony Švihlíkové či exministra za ČSSD Ivana Davida, dávají čím dál častěji prostor nepokryté prokemelské propagandě. Nyní na serveru visí převzatý „státotvorný“ článek  ruského premiéra Dmitrije Medveděva o tom, jak si představuje vztahy s Ukrajinou, nebo text „Stydím se za NATO“ od lékaře Marka Obrtela, který se nedávno rozhodl vrátit státní vyznamenání.

Čtěte také: Dokonale utajený server. Kdo vydává proruské zprávy v češtině

„Vždyť pro Zemana by bylo mnohem pohodlnější nestarat se o agresívní USA a užívat si funkci. Místo toho bojuje za svobodu České republiky proti médiím a proti obrovské přesile, která má neomezené finanční možnosti,“ píše na webu Nové republiky jakýsi Fanda Anon v textu nazvaném „Prezident disident Miloš Zeman. Bojuje za svobodu ČR. Zaslouží si naši podporu.“

V podobném duchu jsou i další weby, například Pravdivě.eu, Bez politické korektnosti, Euportál, nebývalý prostor tvrdé ruské propagandě poskytují Parlamentní listy či Protiproud bývalého kancléře exprezidenta Klause Petra Hájka. Tyto servery se navzájem kolegiálně doporučují a vzájemně odkazují na své stránky. Spolu tak tvoří nezanedbatelný blok vytrvalé masáže plné polopravd, holých výmyslů a paranoidních vizí s jedním společným jmenovatelem: zlotřilý Západ ubližuje chudákovi Putinovi a jeho lidu (s dovětkem: Jenže Západ ještě uvidí!).

Šest miliard na propagandu

Loni v létě získali západní novináři (například ze Süddeutsche Zeitung či z Buzzfeed) nepřímé důkazy o tom, že Rusko organizuje a platí tisíce lidí, kteří cíleně vstupují do internetových diskusí západních médií a propagují tam kremelský pohled, například na rusko-ukrajinský konflikt.  Rusko se na informační válce rozhodlo nešetřit. Propagandistická ruská televize RT vysílající po celém světě získala loni od státu 6 miliard korun, desetkrát víc než v roce 2005 a o 40 procent víc než loni.

Kdo financuje „nezávislou žurnalistiku“ na webech, které se z roku na rok náhle proměnily v obhájce ruské politiky, jasné není. Jejich zakladatele se odkazují buď na investory, kteří nechtějí vystoupit z anonymity, nebo na dary čtenářů či vlastní úspory.