Vláda před 14 lety Amazon v Brně zakázala, teď ho povolila

Vláda před 14 lety Amazon v Brně zakázala, teď ho povolila 1
Domov
Sdílet:

Vláda změnila své rozhodnutí z roku 2000, které zakazovalo vybudovat v brněnské průmyslové zóně Černovická terasa velkosklady Amazonu. Když před 14 lety předávala Brnu státní pozemky, jako jednu z podmínek si tehdejší jednobarevný kabinet Miloše Zemana (tehdy ČSSD) stanovil, že zde nesmí být distribuční centrum.

Sobotkova vláda dělá maximum, aby v moravské metropoli Amazon udržela. Pokud tady americká internetová firma i přes své původní oznámení o odchodu do jiné lokality zůstane a vytvoří aspoň 1,5 tisíc pracovních míst, kabinet nebude trvat na svém 14 let starém usnesení. Ministři se rozhodli původní podmínky změnit.

„Pokud by vláda tuto svou regulaci neupravila, pak by na velké části pozemku nebylo možné investici Amazonu realizovat,“ řekl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Dodal, že vláda už víc udělat nemůže, teď už je vše v rukách brněnských zastupitelů a samozřejmě Amazonu.

Kabinet v roce 2000: "V území Brněnské průmyslové zóny nelze umístit zpracování surovin, těžké strojírenství, chemickou výrobu, textilní výrobu, obchod, skladování a distribuci.“

Podle brněnského primátora Romana Onderky (ČSSD), který se jednání kabinetu zúčastnil, je rozhodnutí vlády třetím krokem ze čtyř. První dva už udělali zastupitelé, když nejprve souhlasili s plánem Amazonu a pak po opakovaných odmítnutích přece jen schválili smlouvy s developerskou firmou CTP Invest. Čtvrtým krokem pak bude schválení změny územního plánu.

Amazon do Brna nepatří, tvrdí kritici

O něm se bude jednat příští týden. "Věřím, že to dopadne dobře a změnu schválíme," citovala ČTK primátora Onderku. Proti Amazonu je ovšem v zastupitelstvu nadále silná opozice. Jedním z argumentů je právě to, že takový typ investice není pro dané místo vhodný.

„Amazon do průmyslové zóny nepatří,“ uvedl pro ECHO24.cz opoziční zastupitel Martin Ander (Strana zelených), podle něhož je tato oblast určena pro lehkou průmyslovou výrobu.

Ve zmiňovaném vládním rozhodnutí z podzimu 2000 je ještě jeden bod, který je po 14 letech aktuální. Kabinet tenkrát nařídil ministru dopravu, aby do pěti let zařídil dopravní spojení s dálnicí D1. Zatím má časový skluz 9 let.

Kabinet v roce 2000: "Vláda ukládá ministru dopravy a spojů ve spolupráci se Státním fondem dopravní infrastruktury zabezpečit výstavbu dopravního napojení území Brněnské průmyslové zóny s termínem dokončení v roce 2005.“

Brněnští zastupitelé sice v dubnu schválili smlouvu s Ředitelstvím silnic a dálnic o vybudování dálničního přivaděče přímo do průmyslové zóny, ale kritici Amazonu už takovým slibům moc nevěří.

"O dálničním sjezdu slyšíme roky a pořád nic," poznamenal zastupitel Martin Ander, podle něhož by stavba přivaděče stejně trvala několik let.

"Obří distribuční centrum Amazonu by ucpalo jihovýchod Brna kamiony a udělalo tisícům lidí ze Slatiny a okolí ze života peklo. Stovky špatně placených a dlouhodobě nejistých pracovních míst by za to nestály. A to nemluvě o tom, že přesně nevíme, kolik míst by kvůli Amazonu zaniklo v malých a středních firmách podobně jako v Německu, Francii či Británii," konstatoval Ander.

Rozhodnutí amerických byznysmenů

I kdyby brněnské zastupitelstvo příští týden schválilo změnu územního plánu, stále není jisté, jestli se Amazon vrátí. Po několik neúspěšných hlasování zastupitelů totiž oznámil, že se podívá po jiných lokalitách ve střední Evropě.

Primátor Roman Onderka je však optimistou. „Pokud aktualizaci schválíme, bude Brno pro Amazon nejvýhodnější. Věřím, že manažeři Amazonu přemýšlejí jako byznysmeni a tuto výhodu dobře vnímají,“ konstatoval Onderka.

Sdílet:

Hlavní zprávy