„Styďte se, hanba!“ Nová Prodaná nevěsta v Národním rozdělila diváky

PREMIÉRA NÁRODNÍHO DIVADLA

„Styďte se, hanba!“ Nová Prodaná nevěsta v Národním rozdělila diváky
Národní divadlo v Praze uvedlo premiéru Prodané nevěsty. Foto: Národní divadlo
5
Domov

bar

Národní divadlo v Praze uvedlo premiéru Prodané nevěsty. Nové nastudování filmové režisérky Alice Nellis ale vyvolalo rozporuplné reakce publika i kritické obce. Podle některých jde o „debakl“, podle jiného webu diváci na vyjádření protestu odcházeli a pokřikovali na účinkující.

Prodaná nevěsta skladatele Bedřicha Smetany patří k největším uměleckým dílům české historie. Samotné Národní divadlo ji uvádělo už dvacetkrát, třetí desítku otevřela svou premiérou filmová režisérka Alice Nellis.

Režisérka známá filmy jako Mamas & Papas, Revival nebo Perfect Days přesunula děj ikonické opery do prostředí panelákového sídliště. Samotný příběh se také odlišuje.

„V podstatě jde o zkoušení inscenace Prodané nevěsty kdesi na sídlišti, já si to představuji jako Ústí nad Labem nebo Most, přičemž se prolíná příběh Prodanky a příběh zpěvačky – Mařenky,“ popisuje divačka čtvrteční premiéry Barbora pro Echo24.

Věra Drápelová, redaktorka a editorka kulturní rubriky MF DNES dokonce nazvala dílo debaklem. S tím ale oslovená divačka nesouhlasí.

Nellis sice upravila i příběh, ale nemění to podle ní "gró" slavné opery. „Osobně si nemyslím, že to stráví konzervativní diváci, protože to vyžaduje otevřenost jiným přístupům, jinému pojetí,“ komentuje čerstvé uvedení Barbora, která nechtěla uvádět příjmení. Sama s režií Nellis nemá problém, ne tak už všichni diváci, kteří premiéru sledovali.

„Z mého pohledu z přízemí odešlo jen pár lidí. Demonstrativně sál opustily dvě dámy, které seděly v lóži, a které na konci prvního jednání začaly na tanečníky křičet „hanba“ a „měli byste se stydět“,“ popisovala první premiéru, která se konala 26. května.

Recenzentka Gabriela Špalkové ve své reportáži pro web Opera plus uvedla, že „mnozí z premiérového publika po prvním dějství odešli“. S tím ale kromě divačky nesouhlasí ani mluvčí Národního divadla Tomáš Staněk. „Jak se dá dočíst na sociálních sítích v reakcích na daný text, ohrazují se proti tomuto tvrzení i další účastníci premiéry," komentuje pro Echo24.

Úvahy nad novým uvedením vedly dokonce předního českého znalce autorského práva Ivo Telce k veřejným úvahám nad tím, co je v souladu se zákonem, přestože dílo Bedřicha Smetany již žádné autorské ochraně nepodléhá.

Podle bývalého brněnského zastupitele Matěje Hollana jsou ovšem takové spekulace nesmyslné. „Ve skutečnosti je to tak, že je zcela dodrženo to, co Smetana napsal, tedy noty a text libreta, na zbytek neexistuje žádná licence,“ psal Hollan pod Telcův facebookový příspěvek. Text opery ovšem napsal Karel Sabina, nikoliv samotný Smetana.

Alice Nellis již v minulosti pro Národní divadlo režírovala operu Les Enfant terribles, která se stala operou roku v ceně Divadelních novin. Stojí i za populárním kusem Audience u královny s Ivou Janžurovou v hlavní roli.