Chatování a psaní sms za jízdy: řidič je 23x nebezpečnější
TELEFONY ZA VOLANTEM
Nevěnování dostatečné pozornosti při řízení vozidla například v důsledku telefonování patří od roku 2011 mezi trojici nejběžnějších důvodů havárií. Na dnešním setkání s novináři to uvedl vedoucí oddělení Besip na ministerstvu dopravy Martin Farář. Jen za loňský rok si nepozornost vyžádala v Česku 87 smrtelných zranění.
Řidič telefonující za jízdy s mobilem u ucha je pětkrát nebezpečnější než disciplinovaný řidič a podle statistik nehodovosti je stejným rizikem pro ostatní účastníky provozu jako šofér s 0,8 promile alkoholu v krvi. Na dnešním setkání s novináři to uvedl vedoucí oddělení Besip na ministerstvu dopravy Martin Farář.
Besip zahájil kampaň proti telefonování za jízdy z mobilních telefonů, které odvádí pozornost řidiče od řízení. V rámci kampaně bude Besip zájemcům při zkušebních jízdách mimo provoz předvádět, jak málo se soustředí na řízení při psaní sms.
Přestože telefonování za jízdy je častým prohřeškem, ještě horší je psaní zpráv, chatování nebo brouzdání po internetu během řízení. Řidič věnující se takové činnosti je podle statistik 23krát nebezpečnější než šofér při plné pozornosti, vyplývá ze statistik Besipu. Psaní zpráv a chatování za volantem jsou velmi často spojeny s mladou generací, která je zvyklá takto běžně komunikovat.
Podle Miroslava Šimečka z Ředitelství služby dopravní policie odhalily hlídky od ledna do května 13 000 přestupků, kdy se řidič věnoval mobilu, a nikoliv řízení vozu. Za celý loňský rok policie odhalila 28 500 těchto přestupků. Proti běžné představě není podle Šimečka stoprocentně bezpečné ani telefonování se systémem hand free, přestože jej vyhláška nezakazuje. Takový člověk totiž velkou část své pozornosti upírá k předmětu hovoru a rychlost jeho reakce na mimořádnou situaci se snižuje.
Jediný pohled na displej mobilního telefonu znamená podle Besipu ztrátu pozornosti na jednu sekundu. Během této doby, kdy se šofér nevěnuje řízení, ujede auto při padesátikilometrové rychlosti 14 metrů, což je možné vztáhnout na délku jednoho autobusu. Při 90kilometrové rychlosti pak jen při letmém pohledu na displej ztratí pozornost na vzdálenost 25 metrů. Podobně rizikové je ale i ladění autorádia, manipulace s navigací nebo s papírovou mapou, dodal Farář.