Udávání kvůli EET začalo. Lidé to dělají i při ověření účtenky
Udavačský web
Součástí kritizované elektronické evidence tržeb (EET) je také takzvaný „udavačský web“, tedy možnost nahlásit podnik, který nevydal účtenku. Ten podle prvních informací lidé hojně využívají. Navíc také mohou nahlášení nevydání účtenky provést ještě druhým způsobem, aniž by vůbec tušili, že k tomu dojde. Slouží k tomu funkce ověření účtenky, na jejímž základě může finanční správa podnikatele také prošetřit.
Zákazník má možnost na daňovém portálu zadat údaje ze své účtenky a tím si ověřit, že podnikatel informaci o platbě finanční správě zaslal. Pokud se ověření nepovede napoprvé, systém ho vyzve, aby údaje překontroloval. Pokud ani napodruhé neuspěje, zákazník je vyzván, aby zadal další údaje o podniku (například jeho přesnou adresu) a data jsou odeslána finanční správě.
Tím ale zákazník nahlásí podnikatele, i když si toho vlastně ani nemusí být vědom. Už není vyzván, aby znovu překontroloval údaje nebo například poskytl kopii účtenky. Není ani informován o tom, že údaje budou okamžitě zaslány finanční správě. Ta na základě nich přitom může provést šetření.
„Funkce ověření účtenky funguje, informace z ověřování účtenek se budou analyzovat a mohou sloužit jako podklad pro další prošetření správce daně,“ uvedla serveru Echo24.cz Petra Petlachová z Generálního finančního ředitelství.
Kritici EET dlouhodobě namítají, že možnost nahlásit nevydání účtenky dává prostor právě pro udavačství a šikanu nepohodlných živnostníků, kterým se může někdo mstít tím, že na jejich provozovnu pošle kontrolu finančního úřadu. Pokud podnikatel účet nevytiskne, může navíc dostat pokutu až půl milionu korun.
Připravované kontroly
Že budou data zasílaná zákazníky sloužit jako podnět k možnému šetření podnikatele potvrzuje i Martina Kaňková z Celní správy, která bude kontroly vedle finanční správy provádět.
„V prvních dnech po ostrém startu EET musí být logicky nejdříve sesbírána data z účtenek a vytvořena základna pro jejich další vyhodnocení. Analýza došlých dat a sběr podnětů umožní následně správci daně efektivně a cíleně provádět kontroly přímo v provozovnách," uvedla serveru Echo24.cz Kaňková.
Úředníci celní i finanční správy budou kontrolovat, zda podnikatel vůbec pokladní zařízení vlastní a zda má vyvěšený informační nápis, na kterém musí být ze zákona uvedeno, že eviduje a v jakém režimu. Pokud ho nemá, porušuje informační povinnost a hrozí mu pokuta až 50 tisíc korun. V rámci kontroly mohou úředníci také provádět kontrolní nákupy.
Udávání hospodských, kteří nevydali účtenku, přitom Čechy očividně baví. Od ostrého startu ve čtvrtek o půlnoci obdržela finanční správa už přes 130 oznámení o nevydaných účtenkách. Kolik lidí se snažilo neúspěšně ověřit účtenku a také eventuálně podnikatele nahlásilo, finanční správa podle Petlachové v tuto chvíli neví.