Protibabišovská aplikace trhá rekordy. Nečekal jsem to, říká autor
POTRAVINY BEZ ANDREJE
Aplikace Bez Andreje, která pomáhá lidem rozpoznat výrobky z holdingu Agrofert ministra financí Andreje Babiše, zažila hvězdný start. Stahovat si ji lidé mohli začít v úterý, ve středu už byla v žebříčku aplikací v App Store na prvním místě. Předhonila přitom například aplikaci vytvořenou pro právě probíhající mistrovství světa v hokeji, aplikaci ČT sport nebo aplikace sloužící k výměně zpráv WhatsApp a Messenger, které patří pod Facebook.
„Chtěl jsem pouze udělat aplikaci pro sebe a své přátele a vyjádřit tím nespokojenost se střetem zájmů pana Babiše. Že si to za včerejší den stáhne 9650 lidí by mě nenapadlo nikdy,“ říká její autor Martin Vytrhlík pro server ECHO24. Dobré umístění mu dělá radost, díky němu se podle něj k aplikaci dostane více lidí. Dodává ale, že úspěch má aplikace přirozeně jen v českém žebříčku.
O tom, že jsou uživatelé aplikace spokojení, svědčí i hodnocení v App Store. Z možných pěti dostala aplikace zatím 4,5 hvězdičky a lidé si ji v recenzích chválí. „Aplikace je naprosto zásadní rozhodovací pomůckou pro občany, kterým není jedno, čím plní žaludky své a svých blízkých,“ píše jeden uživatel v hodnocení aplikace. „Nepodpořit Agrofert svou spotřebou je sice s existencí státních dotací především symbolické gesto, ale i tak jej rád udělám,“ napsal další.
Kouzlo aplikace je především v její jednoduchosti. Uživateli stačí jen naskenovat čárový kód výrobku a aplikace mu ukáže, zda je, nebo není z holdingu ministra financí. Zatím to mohou ale využít jen majitelé iPhonu, protože aplikace funguje jen na operačním systému iOS. Její autor ale plánuje i verzi pro Android, je o ni totiž podle jeho slov zájem.
Nejhorší bylo dohledat, co je Babišovo
„Celá aplikace vznikla v součtu za nějakých 20-25 hodin. Z toho max. 8 hodin trvalo programování aplikace samotné a taky serverové části. Zbytek padl na vymýšlení toho, jak to provést technicky, dohledávání firem a kódů,“ říká Vytrhlík, podle kterého bylo časově nejnáročnější zjistit, co všechno patří pod Babišův holding.
Mladého programátora ale teď mimo jiné i díky velkému zajmu čeká další práce. Aplikace totiž vykazuje jisté nedostatky, které je třeba napravit. „Jak se dozvídám, pořád ještě nedokáže detekovat všechno, takže tady práce ještě nekončí,“ uvedl Vytrhlík. V úterý při spuštění si aplikace například neporadila s tiskovinami a nepoznala, že ministru financí patří deník Lidové noviny a MF Dnes. V diskuzích na Facebooku se zase objevil problém s výrobkem od společnosti Vodňanské kuře, která pod Agrofert patří.
Čtěte také: Nechcete jíst Babišovy klobásy? Rozezná je nová aplikace Bez Andreje
Aplikace se s velkým množstvím firem (je jich více než 250) a výrobků, které do holdingu patří, vypořádala šikovně. Využívá totiž čárové kódy, které informaci o výrobci obsahují. „Využil jsem toho, že každá firma, která chce využívat EAN kódy, získá od certifikační autority unikátní prefix, tedy prvních několik číslic, kterými pak začínají kódy všech jejích výrobků,“ uvedl Vytrhlík.
Tady podle něj zároveň leží zakopaný pes, proč aplikace neodhalí některé výrobky. „Nepředpokládal jsem, že nějaká společnost může mít více takových prefixů. Takže tady mám ještě nějakou práci před sebou,“ vysvětlil Vytrhlík.
Zajímavá je aplikace i z grafického hlediska. Na první pohled jsou na ní totiž vidět prvky, které připomínají logo Agrofertu. „Barvy vycházejí z barev Agrofertu, protože to je zastřešující společnost všech aktivit Andreje Babiš, a ikonka pak reprezentuje čárový kód a trochu připomíná O ze stejného loga. Protože nejsem grafik, rozhodl jsem se chytit prvního zajímavého nápadu, na který jsem přišel, a prostě jsem se s ním trápil, dokud jsem si neřekl, že už to trvá moc dlouho a je na čase to vydat,“ popsal vznik aplikace Vytrhlík.
Nejchytřejší ze všech bojkotů
Nejedná se přitom o první iniciativu, která staví na tom, že lidé nechtějí kupovat výrobky ministra financí, a vyzývá k bojkotu. Rozhodně je ale uživatelsky nejpříjemnější, a proto si během jednoho dne získala tak velký zájem lidí.
Proti Babišovi se loni v květnu spojili například živnostníci. Ústřední postavou byl klatovský řezník Pavel Havlíček, který na svém řeznictví vyvěsil plakát s mapou České republiky s logy nejznámějších potravin holdingu Agrofert, k plakátu připojil nápis „Nevedeme, neprodáváme“. Nápadu se ale chytli další živnostníci a bojkot Babišových výrobků se přelil v boj proti registračním pokladnám. Na Facebooku pak vznikla skupina nazvaná Bojkot Babišových výrobků, které fandilo více než 14 tisíc lidí. Iniciativy se chytla i Strana svobodných občanů, které se hodila v jejím boji proti EET.
Skupinu dnes už na sociální síti nenajdete. Nahradila ji skupina Nový Bojkot Babišových výrobků, která má přes 2,5 tisíců fanoušků a kde se sdružují lidé, kteří nechtějí ministra financí podporovat kvůli jeho podnikání, čerpání dotací a podobně. Jak se píše v popisu skupiny, zakladatelům se nelíbilo, že původní skupinu ke své propagaci využili právě Svobodní.
Chytrá, jednoduchá a praktická aplikace ale všechny skupiny předčila a posouvá bojkot Babišových výrobků na jinou úroveň.