Soutěžní mafie ovládla Facebook. Škodí firmám i zákazníkům

hlas za hlas. soutěžíme

Soutěžní mafie ovládla Facebook. Škodí firmám i zákazníkůmNOVÉ
Ilustrační foto Foto: Foto: Shutterstock
1
Domov
Kristýna Novotná
Sdílet:

Na Facebooku se rozmohla tzv. soutěžní mafie, která organizovaně ovlivňuje výsledky soutěží firem skrze falešné účty a vzájemnou pomoc. Tvoří ji převážně matky na mateřské dovolené a profesionální soutěžící. Firmy si však stěžují, že nekalé praktiky je poškozují u poctivých zákazníků. Často totiž nejsou proti pravidlům.

„Soutěžní mafie rozloží soutěž, protože ostatní soutěžící, kteří pracně prosí o lajky své přátele a známé na Facebooku,

jsou rázem o několik stovek hlasů pozadu a jsou naštvaní. My jsme narazili na pána, který soutěží ve velkých soutěžích, kde jde o sbírání hlasů a částečně falešnými účty si nakliká hlasy,“ popsala deníku ECHO24.cz pracovnice PR agentury, která soutěže na zadání svých klientů vytváří.

Soutěžní mafie se organizuje v řadě facebookových skupin, které mají tisíce členů. Komunikují spolu a vzájemně si nekonkurují. „Příspěvek musí mít všechny náležitosti – jak často lze hlasovat a datum konce soutěže. Do komentáře označte, komu jste dali, který hlas a kam má dotyčný hlas vrátit. Vrácení hlasu opět okomentujte,“ píše se třeba ve skupině Hlas za hlas – Soutěžíme.

Aktuálně se ve skupině Hlas za hlas – Soutěžíme například poptávají hlasy v soutěži Zlínského filmového festivalu s názvem Blejskni se s hvězdou. Podle pořadatele agentury Pria se nepoctivými soutěžícími zabývají v okamžiku, kdy by se měli dostat na vítězné pozice. Podle pravidel mají právo soutěžící, které podezřívají z manipulace s hlasy či z poškození dobrého jména pořadatele, vyřadit.

Přivýdělek pro matky na mateřské dovolené

Účastníci soutěží mají nejčastěji za úkol například pořídit nejlíbivější fotku či připojit nejoriginálnější nápad. Vítězem se přitom stává ten, kdo dostane nejvíce lajků či má největší ohlas v komentářích. Členové mafie si příspěvky lajkují mezi sebou, pořizují si falešné účty nebo si lajky rovnou kupují. Výsledky soutěží tak obrací ve svůj prospěch a poctivé zákazníky demotivují.

Zdaleka ne všechny firmy využívající Facebook jako marketingový nástroj mají však nepoctivce v pravidlech soutěží ošetřeny. Dotyčný tak nejedná proti pravidlům a jeho vyřazení ze soutěže může být podle odborníků problematické.

„Pokud firma nemá správně nastavená pravidla soutěže a některého z členů mafie vyřadí, oni si dají tu práci a podmínky soutěže si pečlivě prostudují. Pokud najdou nedostatky, firmu trollí s tím, že byly vyřazeny neoprávněně,“ komentoval serveru ECHO24.cz specialista na Facebook Jan Bartoš.

„Hlavně ženy na mateřské dovolené, které si tím přivydělávají (výhry se totiž často prodávají – pozn. red.), jsou velmi drzé. Naštvou se tak a urazí ti poctiví lidé, kteří poznají, že v soutěži figuruje mafie, a kterou firma navíc odmění,“ dodal odborník.

Nejlepší obrana je podle expertů kromě vhodně nastavených pravidel vytvořit například kreativní či rychlostní soutěž, která není založena na sbírání lajků, ale vítěz je určen na základě subjektivního hodnocení poroty či pořadatele. Pokud by o výherci rozhodovalo slosování nebo jiný náhodný výběr, soutěž by už podléhala regulaci loterijního zákona.

Čtěte také: Hackeři se dostali na webové účty šéfa Facebooku Zuckerberga

Rusko zakáže úřadům a vojákům Gmail i Skype. Zavede své aplikace

‚Babiš zničí Vánoce.‘ Podnikatelé se bojí a chtějí odsun EET

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články