Skočí firmám na všechno? Youtubeři jako marketingový nástroj

nejúčinnější reklama na mladé

Skočí firmám na všechno? Youtubeři jako marketingový nástrojNOVÉ
Náctileté youtuberky Fallenka, Teri Blitzen a Makyna016 propagují čaje Bubble Tea Foto: Foto: Repro Youtube/ Bubbleolog
2
Domov

Kristýna Novotná

Po známé youtuberce Teri Blitzen se od nápojářské firmy Bubbleology po skandálu s umělými barvivy odvrací další internetová hvězda. Makyna016, vlastním jménem Markéta Poláková, ukončí spolupráci s výrobcem v nejbližších dnech. Nápoj s praskajícími kuličkami a želé se mezi teenagery stal fenoménem. Velkou měrou k tomu přispěly právě náctileté vloggerky, které na Youtube sledují statisíce lidí. Podle odborníků jsou youtubeři nyní nejúčinnějším a zřejmě i jediným nástrojem, jak cílit reklamu na mladé.

„Oficiálně až v nastávajících dnech budu točit video i o mém přerušením spolupráce,“ uvedla deníku Echo24.cz youtuberka Makyna016 alias Markéta Poláková, která s firmou spolupracovala několik měsíců. Podílela se na kampani #nemuzestozastavit a připravila vlastní drink prodávaný v limitované edici.

O složení nápoje se Poláková před aférou, kterou vynesl na světlo Jan Tuna z pořadu A dost! internetové televize Stream, podle svých slov nezajímala. „Nejsem tolik na složení potravin, takže mě ani nikdy tak nezajímalo, co vlastně obsahuje. „Samozřejmě jsem ale věděla, že to určitě obsahuje i nezdravé látky jako každý slazený nápoj,“ doplnila.

Spolupráci ukončila poté, co vyšlo najevo, že firma při přípravě nápojů nepoužívá přírodní barviva tak, jak uváděla na propagačních materiálech, ale umělá barviva a sladidla. Za klamání spotřebitele nyní Bubbleology hrozí pokuta od Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Firma se zavázala, že postupně přejde na přírodní látky. Přerušila i kampaň s youtubery.

„Vliv na prodeje ještě nedokážeme přesně odhadnout, ale kauza se určitě promítla do zvýšeného zájmu našich zákazníků o složení surovin, ze kterých naše čaje připravujeme. Proto jsme vylepšili náš web a postupně se také vracíme k přírodním barvivům,“ uvedl zástupce značky Bubbleology v Česku Jaroslav Švadlenka.

Obchod s reklamou

Youtubeři se stali v posledních letech obrovským celosvětovým fenoménem. Točí krátká amatérská videa v podobě skečů, nachytávek, komentují hraní videoher, radí s módou i líčením. Ti nejúspěšnější si vybudovali masovou fanouškovskou základnu a dětem nahrazují televizní idoly. Mezi nejlepší české autory se řadí kromě Hodanové například Petr Lexa (Hoggy), Nikola Čechová (Shopaholic Nicol) nebo Jakub Steklý (Stejk). Slovenskou jedničkou je Daniel Štrauch (GoGoMan).

Současně ale fungují jako vysoce účinný marketingový nástroj, firmám se s jejich působením otevírá reklamní trh mířený na mladé od 13 do 35 let s obrovským potenciálem. Podle odborníků není dnes efektivnějšího kanálu, kterým lze cílit reklamu na teenagery, než právě youtubeři. Využívá se forma product placementu, přímého testování nových produktů či dlouhodobějších kampaní. Youtubeři si díky tomu na oplátku mohou přijít na desítky tisíc korun měsíčně.

V Česku se na to specializuje agentura Get Boost, která služby některých youtuberů zprostředkovává. „Český trh se postupně profesionalizuje. Většina youtuberů si dává velký pozor na to, s jakou značkou se spojí, protože pokud by se značka ukázala jako nesolidní, tak by to mohlo výrazně poškodit jejich vztah s diváky. Toto je první velká aféra, kde se mnoho výrazných youtuberů hodně spálilo. Samozřejmým krokem je, že dávají od značky ruce pryč,“ popsal spolumajitel agentury Tomáš Gavlas.

Youtubeři by tak paradoxně díky kauze mohli podle Gavlase zapůsobit na českou laickou veřejnost důvěryhodněji. „Ukázalo se, že mají své zásady a postoje, a nekývnou na každou reklamu jen pro vidinu nějakých benefitů pro ně samotné. Influenceři, se kterými spolupracujeme, odmítají přes 80 procent nabídek. Aféra jako Bubbleology povede k ještě větší obezřetnosti influencerů, zvýšení ceny za reklamu a celkové profesionalizaci trhu,“ doplnil.

„Za produktem byla lež“

Jako první se od výrobce slazených nápojů odvrátila hlavní tvář firmy youtuberka Teri Blitzen neboli Tereza Hodanová. „O ukončení spolupráce jsem přemýšlela už déle, vzhledem k tomu, že jsem se chtěla posunout někam dál, ale nevěděla jsem jak a jakým směrem,“ komentovala deníku Echo24.cz Hodanová s dodatkem, že šlo o její vlastní rozhodnutí.

„Nikdo mě o nic nežádal, kdybych odstoupila na bázi toho, že se to někomu nelíbí, odstoupím už dávno. Fanoušci v tom hráli roli jen takovou, že jsem se dozvěděla, jaká byla za produktem lež a já ji nechtěla dále podporovat,“ dodala.

To však není případ další náctileté vloggerky Fallenky neboli Aleny Havelkové, kterou část jejích fanoušků žádala, aby se od firmy distancovala. Prozatím mlčí. Odlišní postoj zaujala například modelka a miss 2015 Nikol Švantnerová, která výrobce nápojů naopak podpořila. „Na složení žádný problém nevidím, umělá barviva a cukry se používají skoro ve všem. Kdybych si sama nebyla jistá, ze jsou nápoje v pořádku, přeci bych to nepila,“ komentovala.

Čtěte také: Youtuber Jirka Král vydává vlastní časopis, jde o komiks z jeho života

Novodobé celebrity: mladí Češi vydělávají na YouTube