1 Co čeká předškoláky?

Plán dostat předškolní děti do školek má trhliny. Když se omluví, chodit nemusí

NOVÉ

Témata: ,

Nový školní rok s sebou přinesl výrazné změny, které se dotýkají hlavně předškolních dětí. Novela školského zákona nařizuje dětem starším pěti let povinné předškolní vzdělávání. Učitelé ve školkách si kvůli tomu stěžují na více administrativy spojené s individuální výukou i omluvenkami a také na to, že neví, z čeho přesně mají děti zkoušet.

„Zdá se mi absurdní a bláznivé, aby rodiče museli dětem psát omluvenky,“ myslí si ředitelka z malé školky na Liberecku, která nechtěla být jmenovaná. Situace je o to paradoxnější, že učitelé zkrátka musí omluvenku přijmout a předškolní děti na rozdíl od školáků nemají podmínku maximálního počtu omluvených hodin.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

„Vzhledem k tomu, že ze školského zákona neplyne žádná sankce za omluvenou absenci dítěte v povinném předškolním vzdělávání, musí ředitel školy omluvu zákonných zástupců přijmout. Mateřská škola neposkytuje stupeň vzdělání, proto není možné řádně omluvenou docházku ze strany mateřské školy neakceptovat. Není ani stanovena žádná povolená absence,“ uvedlo pro server Echo24 ministerstvo školství.

Ředitelé mateřských školek ale mají v oprávněných případech právo požadovat doložení důvodů nepřítomnosti dítěte. „Má to být stejně jako ve škole: pokud by se absence často opakovala, muselo by se vyžadovat například potvrzení od lékaře,“ dodala pro deník Echo24 ředitelka.

Podle ministerstva musí rodič důvody absence dodat do 3 dnů. „Zákonný zástupce je povinen doložit důvody nepřítomnosti dítěte nejpozději do 3 dnů ode dne výzvy. Pokud zanedbá péči o povinné předškolní vzdělávání (neomluvená absence), dopouští se tím přestupku, za který může být udělena pokuta až do 5 000 Kč,“ zdůrazňuje ministerstvo školství. Ředitelka však dodává, že žádné sankce ještě řešit nemusela. „Vytříbí se to až v průběhu školního roku. Někteří lidé toho budou zneužívat, jiní ne,“ řekla.

Kdo bude pátrat po nenahlášených dětech?

Cílem novely zákona mělo být dostat do školky děti ze sociálně slabších rodin, aby se socializovaly, ale podle ředitelky z Liberecka se to příliš nepodařilo. Nařízení se podle ní minulo účinkem, protože úřady nakonec stejně nejsou schopné problémové rodiny dohledat.

„Obecní úřad nám před květnovými zápisy poslal seznam dětí podle trvalého bydliště, které spadají do naší spádové oblasti a které by měly nastoupit k povinné předškolní docházce. Pokud se děti nedostavily, snažili jsem se je s obecním úřadem dohledat. Někde jsme zjistili, kam se přestěhovali jejich rodiče, protože největší problém je, že rodič může mít jiné trvalé bydliště než děti. Pokud se nám je nepodařilo zkontaktovat, mělo by se to dál nahlašovat na orgán sociálně-právní ochrany dětí OSPOD. Já jsem nic takového řešit nemusela,“ uvedla ředitelka.

Podobně uvažuje i senátor Jaroslav Kubera (ODS). „Protože ale naše úžasné registry nefungují, tak tam jsou velké rozpory. Lidi nejsou přihlášení k pobytu, odstěhovali se, nikdo o tom neví. Takže my teď budeme hledat ty děti, které stejně do té školky nepřijdou, a trestat je,“ uvedl v Otázkách Václava Moravce Kubera, který je rovněž primátorem Teplic. Například ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová (ČSSD) v tom ale příliš velký problém nevidí, protože podle ní skoro všechny děti v posledním roce před nástupem do školy do mateřské školky chodí.

Individuální vzdělávání pro 1412 předškoláků

Rodiče také mají možnost vybrat svým dětem variantu individuálního vzdělávání. Učinit tak museli do tří měsíců před zahájením předškolní docházky. Ředitelé školek následně museli vydat rozhodnutí, že se dítě může vzdělávat doma. Dítě pak po třech měsících od začátku výuky, zhruba na konci listopadu nebo začátku prosince, musí podstoupit „přezkoušení“. Učitelé však neví, z čeho přesně by měly tyto děti „zkoušet“. A ministerstvo neplánuje, že by k tomu vydalo metodický pokyn.

„Učitelé v mateřské škole nebudou dítě v individuálním vzdělávání zkoušet. Budou pouze ověřovat, zda se dítě přibližuje k očekávaným výstupům daných v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Tyto očekávané výstupy však nejsou pro dítě závazné a vzhledem ke svému vývoji a zrání jich nemusí na konci předškolního vzdělávání dosáhnout,“ uvedlo k tomu ministerstvo školství s tím, že nutné je zohlednit individualitu dítěte. „Toto ověření by mělo mít spíše charakter zjištění, zda neposkytnout zákonným zástupcům další doporučení na vzdělávací oblasti, které by měli u dítěte rozvíjet. Jestliže se dítě se zákonným zástupcem k tomuto ověření dostaví, nelze individuální vzdělávání ukončit,“ dodali ještě pracovníci ministerstva.

Hlasy některých učitelů a ředitelů, že pro ně z toho vyplývá zvýšená administrativní povinnost, ale ministerstvo označuje za neoprávněné. „V souvislosti s povinným předškolním vzděláváním nedojde k výraznému nárůstu administrativy,“ uvedl na dotaz Echo24 tiskový odbor ministerstva. Ministerstvo argumentuje tím, že počet dětí, pro které si rodiče zvolili individuální vzdělávání, a do konce května to oznámili, byl pouze 1412.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také:

Rodiče mohou učit děti doma, zkoušet je ale budou ve školce. Z čeho ředitelé neví

Povinná školka měla pomoct dětem ze sociálně slabších rodin. Ty se však nepřihlásily

Zmatek a nejistota. Povinná školka straší rodiče i ředitele

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.