Ostuda fotbalu. Auto darované vozíčkářům zabavili funkcionáři
Příběh charitativního daru
Charita nemusí být zdaleka tak štědrá, jak vypadá během galavečerů v televizi. Ukázal to příběh dodávky Hyundai H1, kterou se fotbaloví funkcionáři rozhodli podpořit handicapované sportovce. Vozíčkáři zjistili, že jim „dárek“ vlastně nepatří a navíc ho po čase museli vracet zpět. Na kauzu upozornili Reportéři ČT.
„To, co je tady za mnou, je dodávka z projektu Zelený život, kterou jsme používali prakticky téměř celý rok. A používáme ji především proto, abychom mohli vůbec dělat to, co děláme. To znamená podpora sportu handicapovaných,“ vysvětlil divákům ČT předseda Sportovního klubu vozíčkářů Praha Bohuslav Hůlka.
„Reálně tam vozíme samozřejmě kromě vozíků nejčastěji lyže a handbiky. Ale když jedeme třeba na divokou vodu, tak i speciální sedačky do lodí. Když máme dělat jakoukoliv akci pro větší počet vozíčkářů než, řekněme, dva nebo tři, tak se bez dodávky prakticky neobejdeme,“ připojil Hůlka.
Podívejte se: Fotbalová charita (Reportéři ČT)
Dodávku dostal sportovní klub vozíčkářů v roce 2013 v rámci charitativní akce Zelený život. Na televizním galavečeru ji předávali zástupci marketingové společnosti STES. Firma oficiálně zastupuje fotbalovou asociaci, v jejímž čele stojí šéf českého fotbalu Miroslav Pelta. Loni v prosinci ale museli vozíčkáři auto po roce používání zase vrátit.
Překvapení při výměně gum
„Ve chvíli, kdy jsme ten automobil přebírali, tak jsme byli donucený podepsat dočasně pronájem toho vozu, pronájem od firmy STES. Ten nájem jsme platili z financí, které nám přišly od jednotlivých fotbalových klubů,“ zmínil šéf Sportovního klubu vozíčkářů Praha.
STES tvrdí, že auto nemohl darovat proto, že nebylo ani v jeho majetku a ani ho nevlastnil nadační fond Zelený život. „Proto začal nejdřív ten pronájem, aby vůbec jsme jim ho mohli dát k dispozici,“ uvedla manažerka Zeleného života Michaela Veselá.
Nakonec ale STES auto od společnosti Hyundai nakonec přeci jen odkoupil. Za zvýhodněnou cenu 390 tisíc korun bez DPH. „Ano, v září byla dohodnuta s paní Veselou cena. Zálohová faktura byla vystavena námi čtyřiadvacátého září 2014. Zvolená forma úvěru byla realizovatelná v listopadu,“ zmínil ředitel Auto Palace Butovice Jiří Peták.
Jenže o prodeji dodávky se vozíčkářům nikdo nezmínili. Že proběhl, zjistili, když nechávali auto přezout na zimní gumy. „To bylo pro nás velký překvapení, že STES pro nás to auto už koupil a nám to neřekl. To bylo, to bylo pro nás velký překvapení, příjemný, aspoň spousta kolegů měla takový euforický pocity, jestli náhodou opravdu nedostaneme to auto jakoby vánoční dárek,“ těšil se Hůlka.
Celý příběh plný absurdit má ale nakonec dobrý konec. STES po zájmu ČT svůj vztah k dodávce přehodnotil. A vozíčkářům ji dal zpět. Tentokrát ji prý už vracet nemusí.
Problém s polepy i se servisní prohlídkou
STES ale trval na tom, že vozíčkáři musí auto vrátit. Správce vozového parku firmy Jan Havelka zmínil, že „půjde na nějaký klub“. Manažerka Zeleného života ale pak přispěchala s dalším vysvětlením. „Důvodů toho, proč vozíčkáři museli vrátit auto, těch důvodů bylo několik. Měnila se, měnil se brand celý ligy. Bylo potřeba sundat polepy, který na tom autě byly. To bylo velmi zásadní,“ uvedla Veselá.
Marketingová společnost českého fotbalu vytkla vozíčkářům další provinění. Nepřijeli s vozem včas na servisní prohlídku a přišli o záruku. „To byl další z důvodů, proč se jim to muselo odebrat,“ zmínila.
Celý příběh plný absurdit má ale nakonec dobrý konec. STES po zájmu ČT svůj vztah k dodávce přehodnotil. A vozíčkářům ji dal zpět. Tentokrát ji prý už vracet nemusejí.