Čas na prostor. BMW 2 Active Tourer

AUTOTEST BMW

Čas na prostor. BMW 2 Active Tourer
BMW se do segmentu víceúčelových vozidel, tedy MPV, vrhla již v roce 2014, kdy začala výroba první generace modelu Active Tourer. Po šesti letech tu stojí zbrusu nová interpretace rodinného modelu. Foto: BMW
9
Auto

Německá automobilka Bayerische Motoren Werke AG čili BMW se do segmentu víceúčelových vozidel, tedy MPV, vrhla již v roce 2014, kdy začala výroba první generace modelu Active Tourer. I když nedosáhla zrovna hvězdného úspěchu, po šesti letech tu stojí zbrusu nová interpretace rodinného modelu.

Pro pravověrné fanoušky značky nebyl Active Tourer nikdy příliš přitažlivý už jen z toho prostého důvodu, že jde o vůz s pohonem primárně předních kol, motory uloženými napříč a karoserií MPV. Vůz stojí na modulární platformě UKL2, která se používá pro modely řady 1, 2 a některá MINI. Automobilka s modelem cílí hlavně na mladé aktivní rodiny, které už potřebují víc prostoru, než jim může nabídnout například sedan řady 3 nebo menší modely.

I proto Active Tourer druhé generace zaujme vnitřním prostorem. Zaprvé jeho velmi futuristickým pojetím s dominantním klenutým displejem a moderní palubní deskou či středovým tunelem s odkládacím prostorem pod tenkou loketní opěrkou, zadruhé originálním řešením ovládání bez systému iDrive. Celý systém konektivity a infotainmentu sice nefunguje špatně, ovšem ocenili bychom tradičnější (a, jak se říká, vychytané) ovládání, na které jsme u automobilů BMW zvyklí. Digitální přístrojový panel vyniká pěknou grafikou a rychlostí.

Active Tourer pojme celkem pět pasažérů a i ti na zadních sedadlech mají pro své potřeby dost místa v oblasti hlavy i nohou. Zkosená záď nabízí celkem 645 až 1905 litrů zavazadlového prostoru (se sklopenými opěradly). V rámci třídy jsou to velmi slušné hodnoty a využitelnost je taktéž na dobré úrovni (stejně jako například odkládací prostory). Celkově je Active Tourer evidentně zaměřený na praktičnost a prostor, což je fajn. Ale proto, aby si zasloužil místo v portfoliu BMW, musí také dobře jezdit.

V nabídce je několik motorů zážehových a jeden motor vznětový, nechybí ani hybridní verze. Zkoušený model 218d pohání naftový turbodiesel o objemu 2,0 litru s průměrným výkonem 150 koní a 350 Nm točivého momentu, dostupného v pásmu 1750 až 2500 otáček. Při hmotnosti 1,6 tuny to znamená schopnost pokořit hranici 100 km/h za 9,4 s a maximální rychlost lehce přes 200 km/h. Pro běžné rodinné potřeby jsou to dostačující hodnoty, jen od turbodieselu nelze čekat žádný extra charakter. Systém stop/start lze vypnout jen volbou trochu zbytečného sportovního režimu, který jsme při testovací jízdě ani nevyužívali. Nevýhodou řešení je velmi hlučné startování motoru, jež při každém rozjezdu nepříjemně zaklepe s celým autem. Spolupráce s dvouspojkovou převodovkou je celkem nerušivá a při klidném ježdění spotřeba klesá pod 6 litrů na 100 km, což je v pořádku.

Jízdní vlastnosti nejsou žádný velký zázrak, protože zejména v řízení chybí citlivost a zpětná vazba. Na druhou stranu v rámci mezigenerační proměny udělal velký posun komfort podvozku a jeho celkové nastavení – ani osmnáctipalcová kola vůz na českých nerovnostech nerozházela. Škoda jen, že v řízení Active Toureru vnímavější řidič nenachází žádnou radost z jízdy, jak by se na BMW slušelo a patřilo. Oblá karoserie s výraznou, leč zaslepenou maskou chladiče ve tvaru ledvinek je docela přehledná, parkování výrazně pomáhají kvalitní asistenty. Zbytečně aktivní systém držení v jízdních pruzích je nutné vypínat v trochu nepřehledném menu nového systému. Rodinné BMW nenutí k žádné přehnané aktivitě a funguje vlastně docela dobře – jen s tím, že mu tak trochu schází charakter.

Jediná vznětová verze 218d se prodává pouze s dvouspojkovým automatem za cenu od 886 600 Kč, přičemž nejdražší Active Tourer v provedení 223i xDrive (pohon všech kol, výkon 218 k) začíná na částce 1 004 900 Kč. Příplatků je jako obvykle dost, takže testovaný vůz stál ve finále přes 1,2 milionu Kč, což vzhledem k poměru cena/výkon není zrovna ideální. V tomto případě už bychom si rozmysleli, jestli bychom jako zákazníci raději nechtěli „opravdovější“ BMW a nepřiplatili za řadu 3 v provedení Touring.

Plusy:

Prostor, komfort podvozku.

Minusy:

Hlučné startování, necitlivé řízení.