Kampaň TOP 09: Vaříš s Babicou, jsi pro korupci

Komentáře
Sdílet:

Patrně jste někdy byli v Bavorsku. Pokud jste nebyli jen v Mnichově, ale i v menších městech nebo vesnicích, tak jste si jistě všimli, že tahle země se současným designem příliš neinspiruje. Omítkáři rádi sahají po svinibrodském okru a výstavné domy se často honosí kýčovitými malůvkami a nápisy. S výjimkou dobře izolujících eurooken (na ty si vzpomněla Angela Merkelová, když měla říct, co pro ni znamená Německo) si Bavoři z vizuálního slovníku mezinárodní moderny nic nevybrali. Zato by se při pohledu do výloh a restaurací cítili jako doma návštěvníci proslulého diskusního fóra mimibazar. Uklidnil by je i jídelní lístek, na němž by našli dostatek knedlíkatých jídel s hnědou omáčkou a nerušila aby je tam nějaká limetka nebo lemongras. V dirndlu, lederhosen a typickém saku bez límce Bavor nejen vyrazí na ulici, ale klidně se v nich i prezentuje na oficiální fotografii toho typu, kde Čech považuje za nutné mít sako a kravatu. V létě byste možná narazili i na ponožky v sandálech. Bavorsko zkrátka nedává vnějšími znaky najevo, že je světové a jde s dobou.

Bavorsko je taky spolu se sousedním Bádenskem-Württemberskem nejvíce prosperujícím regionem Německa.

Na to jsem si vzpomněl, když jsem si prohlížel web kasletenaevropu.cz, jehož obsahem ve čtvrtek ráno TOP 09 "hacknula" své stránky. "Naše české speciality nám Brusel brát nebude!" křičí záhlaví v národních barvách a pod ním defiluje přehlídka těch specialit: jídlo od Babici, české pivo, korupce ve fotbale, "nejlepší párky od řezníka Babiše z Kostelce" a Škromachovy ponožky v sandálech. Na prolinkovaném videu nejdřív náhodní občané včetně voňavého ekonoma Tomáše Sedláčka hádají, která strana by asi mohla za heslem "Kašlete na Evropu" stát, a na závěr Miroslav Kalousek promluví o lidech, kterým stačí "pívo", vepřo knedlo zelo a snad ještě kdyby jim někdo zařídil, že soused bude mít méně peněz než on.

Víte, o kom je řeč. Jsou to Čecháčci.

A kdo jsou teda ti, na které toto video míří, ti, kteří se od těchto Čecháčků chtějí odlišit? Ze všeho nejvíc jsou to kulturně velmi nesebejistí lidé. Tak se potřebují distancovat od všeho domácího a obyčejného, že i místo českého piva budou radši pít europivo (čímž se právě odlišují od skutečných sebevědomých Evropanů, kteří nepotřebují úzkostně honit modernost). To jej jejich problém, ale slabé je, když se politika staví na estetických preferencích. Jistě, TOP 09 namítne, že jdou do voleb taky s věcným programem. Ale voliče nahánějí pomocí vkusu. Na vkusu stála vlastně i Schwarzenbergova kampaň – na jeho politicky nedefinovatelných "pankáčských" kvalitách. Ale když se totéž překlopí do negativu a udělá se kampaň vymezující se proti "čecháčkovským" kvalitám, je z toho křeč, která omezuje okruh oslovitelných voličů na předsudečné snoby, kteří si myslí, že kdo nedospěl k nouvelle cuisine, musí závidět sousedům a podporovat korupci ve fotbale.

Někomu může připadat okořeňování politiky módními konverzačními tématy současné a inovativní a komunikativní. Ale moralizace a politizace životního stylu a estetických preferencí je mor, který prozrazuje vyprázdněnost politiky. Ta má být založena na společných zájmech; vkus, krásu, intimitu by měla pokud možno nechat stranou, aby nám zůstala aspoň nějaká radost.

Jenže čím mají politici oslovovat, když už jim lidi nevěří, že něco změní? Evropský parlament, kterému nikdo nerozumí a v němž celá česká delegace beztak nic neovlivní, je toho nejvýraznějším příkladem.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz