6 miliard bez výběrového řízení. Vláda prodloužila smlouvu s Kapschem

Mýto na další tři roky

6 miliard bez výběrového řízení. Vláda prodloužila smlouvu s KapschemAKTUALIZOVÁNO 1
Domov
Echo24
Sdílet:

Vláda v pondělí schválila tříleté prodloužení smlouvy na provoz mýtného systému se společností Kapsch. Během této doby má stávající dodavatel získat bez výběrového řízení od státu zhruba šest miliard korun, řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Úřad nyní může s firmou začít vyjednávat o detailech. Souhlasu s návrhem ministerstva předcházela ostrá výměna názorů. Koaliční ČSSD poukazovala na to, že se proti prodloužení smlouvy vyslovily dvě vládní pracovní komise. Jedna z konkurenčních firem již pohrozila státu žalobou za protiprávní chování.

Stávající smlouva s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Chce proto prodloužit smlouvu Kapschi o tři roky za zhruba šest miliard korun a během této doby najít nového provozovatele v otevřené soutěži. Do té se budou moci zájemci přihlásit s jakoukoliv technologií, tedy nejen s takzvaným mikrovlnným systémem, který pro výběr Česko využívá nyní.

Čtěte také: Je Česko právním státem? Rozjetého Ťoka už může zastavit jen Sobotka

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard Kč, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy Kč.

SkyToll: Je to v rozporu se zákonem, budeme se bránit

Firma SkyToll, která má o provozování mýta u nás zájem, již dříve prohlásila, že pokud vláda ČR prodlouží smlouvu s Kapschem bez soutěže, tak podá žalobu i stížnost do Bruselu.

„SkyToll zaslal už 21. června dopis ministrovi dopravy ČR, ve kterém upozornil, že JŘBU (jednací řízení bez uveřejnění pozn. red.), tak, jak je zamýšlené, je v rozporu se zákonem. V dopise jsme ministra informovali o zákonných prostředcích, kterými se naše společnost bude bránit před případným protiprávním konáním,“ řekl na dotaz ECHO24.cz tiskový mluvčí slovenské společnosti SkyToll Anton Bódis.

Před nastalou situací varovali Ťoka experti, on ale podle bývalého ministra dopravy a odborníka na dopravu Petra Moose neposlouchal a o pomoc nestál ani od opozičních poslanců. „Jak současný ministr dopravy, tak jeho předchůdci byli při nástupu do funkce i během svého mandátu varováni před situací, která se nyní stává skutečností,“ uvedl Moos.

„Může ustoupit, připustit, že Česko není právním státem, a spolu s celou vládou podpořit prodloužení smlouvy. Minimálně na nějakou dobu pak bude mít klid, než si budou na vládní dohodu Kapschem stěžovat konkurenční firmy u antimonopolního úřadu, než některá z nich podá žalobu u správního soudu, případně než podá trestní oznámení na toho, kdo smlouvu podepíše. Všichni vědí, že v případu Opencard byl úředník, který podepsal něco podobného, odsouzen ke třem letům vězení. Těžko předpovědět, jakou odpovědnost ponesou ministři, kteří jiného úředníka k podpisu smlouvy s Kapschem explicitně zmocní,“ analyzoval komentátor ECHO24.cz Petr Holub v odkazu na kauzu Opencard.

Kritika opozice

Dnešní rozhodnutí vlády schválit tříleté prodloužení smlouvy na provoz mýtného systému se společností Kapsch kritizují i zástupci opozice. Předseda Starostů a nezávislých (STAN) Petr Gazdík uvedl, že případné uzavření kontraktu jeho strana právně napadne. Šéf ODS Petr Fiala vyzval ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) k odchodu. Vláda podle něj potvrzuje svou bezradnost a výběr mýta od ledna příštího roku je ohrožen.

Gazdík řekl, že nejvhodnější způsob právního postupu proti smlouvě ještě prověří právníci. „Přichází v úvahu podnět na státní zastupitelství nebo trestní oznámení na neznámého pachatele,“ jmenoval některé z možných způsobů. Vláda podle něj darovala firmě Kapsch šest miliard. Jedná se o částku, kterou má stát firmě zaplatit za tři roky, než se připraví otevřená soutěž pro hledání nového provozovatele.

Předseda STAN poukázal na to, že komunální politici jsou podle něj často stíháni. „Přestože postupují s péčí řádného hospodáře. Tady stát zřejmě nepostupuje s touto péčí a vláda to posvěcuje,“ řekl Gazdík. Tisíce korun se stíhají, ale miliardy vyhazují oknem, uvedl. „Co na to policie?“ napsal na twitteru.

Předseda poslaneckého klubu TOP 09 František Laudát označil za příčinu dnešního „riskantního“ řešení vlády předchozí velké manažerské selhání ministra Ťoka. Pokud podají konkurenční firmy protest k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nebo policii, je ohrožen výběr mýta od začátku příštího roku, uvedl Laudát v prohlášení pro média.

Fiala v tiskovém prohlášení rovněž varoval, že výběr mýta je ohrožen. Dnešní rozhodnutí vlády potvrzuje její bezradnost, uvedl. Ťokův postup podle něj přichází v úvahu jen tehdy, pokud nelze vyhlásit otevřené výběrové řízení. „Dan Ťok ani jeho předchůdce Antonín Prachař se o žádné výběrové řízení nepokusili a spokojili se s tvrzením, že bez Kapsche to nepůjde,“ uvedl. Ťoka proto vyzval k odchodu. Na jeho místo by měl přijít někdo, kdo problematice skutečně rozumí, řekl.

Čtěte také: Ťok měl na mýto času dost. Nechtěl ale pomoc opozice ani expertů

Miliardy z mýta v ohrožení. Jsme před nárazem do zdi, kritizuje Chovanec Ťoka

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články