Ťok měl na mýto času dost. Nechtěl ale pomoc opozice ani expertů

KRIZE KOLEM VÝBĚRU MÝTNÉHO

Ťok měl na mýto času dost. Nechtěl ale pomoc opozice ani expertůNOVÉ
Desetiletá smlouva na provozovatele mýtného systému vyprší na konci letošního roku. Tendr na nového provozovatele resort dopravy nevypsal, podle ministra dopravy to nebylo možné. Ťok také říká, že na řešení není dostatek času a jedinou možnou variantou je prodloužení smlouvy s firmou Kapsch. Foto: Ilustrační foto: Shutterstock
1
Domov
Tereza Vilímová
Sdílet:

Ministra dopravy Dana Ťoka experti před nastalou situací varovali. On ale nechtěl poslouchat, říká bývalý ministr dopravy a odborník na dopravu Petr Moos. Pomoc nepřijal Ťok ani od opozice. Situace je vážná a my jsme se ji snažili pomoci vyřešit, Ťok o pomoc ale nestojí, říkají opoziční poslanci František Laudát (TOP 09) a Zbyněk Stanjura (ODS). Laudát se také zastává vládní ČSSD, Ťokovo tvrzení, že mýto chce strana využít jako předvolební téma, považuje za nesmyslné. Smlouva na provozovatele mýtného systému na konci roku končí. Poté hrozí, že mýtné se vybírat nebude a stát přijde ročně o 8 miliard.

„ČSSD si z toho určitě dělat předvolební téma nechce. Stejně jako všichni ostatní si je vědoma vážnosti situace. Všichni o tom problému víme už dlouhou dobu,“ uvedl pro server ECHO24 poslanec František Laudát (TOP 09), který je zároveň členem podvýboru pro dopravu a situaci na ministerstvu dopravy dlouhodobě kritizuje. „Měli na to tři roky, těžko můžou teď argumentovat nedostatkem času,“ dodal Laudát.

Že na řešení byl dostatek času si myslí i někdejší ministr dopravy ve vládě Josefa Tošovského a bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT Petr Moos. „Jak současný ministr dopravy, tak jeho předchůdci byli při nástupu do funkce i během svého mandátu varováni před situací, která se nyní stává skutečností,“ uvedl serveru ECHO24.cz Moos.

Podle Moose je ale dnes zpoždění tak veliké, že řešení bez ztrát pro Českou republiku bude obtížné. „Není pravda, že nemáme dokumentaci, jak říká pan Ťok. Ta existuje, je ale potřeba, aby ji začal někdo studovat. Po několika letech se tady nic neděje. Jednají politici, ale odborníky nikdo neposlouchá,“ říká Moos. Výběr mýtného přitom do státní kasy ročně přinese kolem 8 miliard korun. Podle ministra vnitra Milana Chovance (ČSSD) je přitom reálné, že o miliardy z mýta stát přijde.

Manažerský paskvil

Desetiletá smlouva na provozovatele mýtného systému vyprší na konci letošního roku. Tendr na nového provozovatele resort dopravy nevypsal, podle ministra dopravy to nebylo možné. Ještě na konci listopadu minulého roku, když resort převzal z rukou Antonína Prachaře (ANO), přitom tvrdil, že tendr vypíše. Nyní říká, že na řešení není dostatek času a jedinou možnou variantou je prodloužení smlouvy s firmou Kapsch.

To ale nedoporučují schválit vládní pracovní skupiny pro veřejné zakázky a informační technologie. Proti prodloužení smlouvy s Kapschem je i nedávné rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který se týkal případu pražské karty Opencard. Soudci došli k závěru, že smlouvu se stávajícím dodavatelem nelze prodlužovat s odvoláním na podmínky, které zadavatel sám svým chováním vytvořil. Tedy když podepíše špatnou smlouvu nebo když situaci dlouhodobě neřeší.

Cesta z problému by mohla vést přes nový zákon. „Teď v červenci podle mě není jiná možnost, než přijmout legislativní opatření,“ uvedl pro server ECHO24.cz poslanec a zároveň bývalý ministr dopravy v Nečasově vládě Zbyněk Stanjura (ODS). Podle Stanjury se přitom Česká republika dostala do současné situace jen díky nešikovnosti ministrů hnutí ANO. Nový speciální zákon lex mýto, který by prakticky zlegalizoval prodloužení smlouvy se společností Kapsch, navrhl právě ministr vnitra Chovanec. Podle svých slov ale opozice legislativní řešení nabízela už na začátku letošního roku.

„Podobný zákon jsme navrhovali s ODS už v lednu. Základní myšlenkou ale bylo, aby výběr mýta byl kompatibilní s evropskými systémy, aby v něm byly stanoveny technologické parametry,“ uvedl Laudát. „Navrhovali jsme zákon s podobným principem. I u tohoto zákona je ale důležité, abychom věděli, že současně poběží otevřená soutěž. Nový zákon, který jen prodlouží stávající smlouvu nic neřeší,“ říká Stanjura.

Ťok o pomoc opozice nestál

Opozice se podle Stanjury snažila problém řešit konstruktivně. „Už v lednu jsme svolali několik schůzek, kde jsme se snažili věcně analyzovat a řešit výběr mýtného. Nabídli jsme vládní koalici přenesení problémů z ministerstva dopravy, které to očividně nezvládalo, na půdu Sněmovny. Koalice to ale odmítla,“ dodal Stanjura.

Že chtěla s vyřešením problému kolem mýtného pomoci celá opozice, potvrdil i Laudát. „To, co předvedl ministr Ťok, je manažerský paskvil a jde to absolutně proti tomu, co ANO před volbami říkalo,“ dodal. Ministr financí Andrej Babiš (ANO) před volbami neustále opakoval, že politici nepracují, nefungují a že on bude řídit stát efektivně.

„Koalice nevyslyšela mimořádnou schůzi sněmovny ani pracovní skupiny. My jsme byli připraveni podat v této situaci pomocnou ruku a to pořád platí. Pokud bude potřeba podpořit nějaký mimořádný zákon, opozice to rozhodně nechce blokovat. Ale koalice ani ministr Ťok tu pomocnou ruku nechtěli přijmout,“ uvedl pro server ECHO24.cz Laudát.

Patovou situací kolem výběru mýta se ve čtvrtek zabývala rada koaličních špiček. Na té se koaliční partneři dohodli, že návrh ministra Ťoka prodloužit smlouvu se společností Kapsch projde jen za předpokladu, že k němu vysloví souhlas úřad ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové (za ANO), jinak je ve vládě nehlasovatelný. Pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky přitom přijetí návrhu už dříve nedoporučila. Podle Ťoka ale Šlechtová na koaliční radě prohlásila, že pokud ministerstvo dopravy udělá a udělalo všechny kroky k tomu, aby vyjevilo svůj zájem zbavit se závislosti na společnosti Kapsch, dovede si představit, že přístup podpoří.

Koaliční politici se také dohodli, že Ťokův resort připraví pro vládu materiál doplněný o argumentaci, proč je odůvodnění veřejné zakázky v pořádku. Ministerstvo dopravy také musí připravit variantu B, tedy plán, co bude dělat, pokud nepůjde smlouvu s firmou Kapsch prodloužit. Vláda se výběrem mýta bude dál zabývat na dalším jednání v pondělí 11. července. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) i vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) ve čtvrtek shodně uvedli, že cílem je vybírat mýto i po 1. lednu, zásadní ale je, aby výběr byl zákonný.

Další zajímavé texty najdete v Týdeníku Echo zde.

Čtěte také: Prosakují informace o konci ministra dopravy Dana Ťoka

Miliardy z mýta v ohrožení. Jsme před nárazem do zdi, kritizuje Chovanec Ťoka

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články