Boj o kundu

Blogy
Bohumil Doležal
Sdílet:

Druhého listopadu t. r. vychrlil prezident Zeman v pořadu Hovory z Lán na rozhlasové posluchače solidní gejzír sprostých a oplzlých slov, kterým vévodilo to, jež uvádím v titulku.

Je pozoruhodné, že právě ono samo o sobě dokázalo, řečeno marx-leninskou terminologií, nabudit masy. Věcné ohledy (nakolik je to slovo opravdu odpovídající ekvivalent anglického „pussy“, zda při extempore Pussy Riot v moskevském Chrámu Krista Spasitele opravdu zaznělo, zda šlo o „pornografickou produkci“, nebo o politický protest) se v té souvislosti zdají být nezajímavými a zůstaly stranou.

Stranou zůstalo i to, zda sprosťárny našeho prezidenta (nechci je zlehčovat, takový způsob řeči se mi upřímně hnusí) patří k podstatě problému Zeman, zda nejsou jeho logickým, ale vlastně jen vnějším a podružným doprovodem, něčím, co dokresluje podstatné věci, jako je prezidentův nechutný populismus, ignorování pravidel slušné demokratické politiky, přesměrování zahraničněpolitické orientace ze Západu na Východ, záměna politického pragmatismu za prostý cynismus s tím, že se programově upozadí ohledy na naše bližní v zemích, s nimiž se hodláme kamarádit.

A stranou navíc zůstalo i to, zda sám Miloš Zeman není náhodou jen jednou součástí širšího problému, a zase, sice významnou, ale možná ne tou nejdůležitější. Problém je totiž zhroucení polistopadového politického systému, který měl sice spoustu velkých chyb, ale taky významné přednosti, o nichž ve své rozmazlenosti už ani moc nevíme, a proto o ně můžeme snadno přijít. K problému patří kromě Zemana také a především falešní mesiáši, kteří se šikovně svezli na „protikorupční“ vlně posledních let, především Andrej Babiš, a ti, kdo tuto vlnu s postranními úmysly živili, někdejší opozice (ČSSD) a to, co se tajnosnubně nazývá „občanská společnost“, protože normálně to ani nazvat nejde vzhledem k tomu, že to na sebe nikdy nedokázalo vzít podobu viditelného politického subjektu.

Vypadá to, že se v předvečer kulatého listopadového výročí v české společnosti rozpoutal divoký politický zápas, virtuální revoluce, jejíž podstatu vyjadřuje název tohoto článku. Bojuje se elektronickými peticemi, přičemž počet hlasů pro a proti lze jen odhadovat, i když se zdá, že prezidentovi stoupenci i odpůrci jsou zhruba stejně početní. Na Facebooku se shromažďují virtuální davy a šikují se v demonstrace, aspoň zatím taky jen virtuální.

Bylo by jistě nespravedlivé tvrdit, že těm, kteří teď proti prezidentovi protestují, jde jen o jeho oplzlé výrazivo. Nicméně teprve prezidentovy sprosťárny byly funkčním „spouštěčem“ virtuální revoluce. K věci se vyjádřil už kdekdo, davy politiků zleva doprava i učení jazykovědci z AV ČR. Nicméně platí, že výbuch lidového hněvu (zejména jeho vzdělanějších vrstev) nevypovídá jen o Zemanovi, ale i o české společnosti, to jest o nás o všech.

Musím se přiznat, že toto revoluční vzepětí mne konsternuje. Nadcházející 17. listopad je pro mne v první řadě a především výročím změn, které nastaly v roce 1989. Hnusné a nelidské uspořádání společnosti se tehdy změnilo v uspořádání s mnoha chybami, protože demokracie má vždycky chyby. To je ohroženo nezodpovědným destruktivním masovým hnutím posledních let. Je mi líto, ale vypadá to, že boj, který zmiňuji v titulku, bude jeho další, mimořádně směšnou a zároveň odpudivou etapou. Snažil jsem se po celý svůj život podle svých sil a možností proti předlistopadovému režimu něco dělat. 11. listopadu oslavíme s přáteli z Demokratické iniciativy pětadvacáté výročí dne, kdy jsme požádali tehdy ještě komunistické úřady o registraci jako opoziční politická strana. Na tom, co tu po listopadu 1989 vzniklo, jsem osobně zainteresovaný. Krajně nedůvěřivý jsem naproti tomu k hlučným a okázalým pouličním kraválům typu známé akce „Děkujeme, odejděte“, která se nejprve přeměnila v nestydaté masové lobování pro Václava Havla, ačkoli byl tehdy takříkajíc součástí problému (trošku podobně, jako je dnes součástí problému Andrej Babiš), a pak během dvou třech týdnů skončila v písku. A skončila v písku nutně a logicky. Nikdy nejde jen o to, co a kdo má odejít: takový kategorický požadavek má smysl jen a jen tenkrát, když máme aspoň trochu jasnou představu o tom, co a kdo má přijít. Aby vznikla, je nutné myslit a diskutovat. Pouhé vyřvávání na Facebooku a na náměstích je bez toho na nic.

Nedopusťme, aby se dnes veřejná nezaujatá a kritická debata o tom, co a kdo má přijít, zvrhla v boj o neslušné slovo, které stojí v názvu mého článku.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Jsem ústavní soudce, kdo je víc?

KOMENTÁŘ

Ústavní soud rozhodl, že napříště na matrice úředně vedený muž může rodit děti, protože si může ponechat svou ženskou dělohu. Fajn, je to věc vkusu a elementárn ...

00:01