O třídu výš. Land Cruiser J300 může sebejistě konkurovat prémiovým německým vozům

AUTO

O třídu výš. Land Cruiser J300 může sebejistě konkurovat prémiovým německým vozům
Land Cruiser J300. Foto: Ondřej Kroutil
11
Auto

Když už pořádný rodinný vůz, proč ne full-size SUV prověřené 70 lety vývoje? Land Cruiser J300 může zcela sebejistě konkurovat prémiovým německým vozům.

Toyota má u nás velmi širokou nabídku, nabízí městské vozy, nižší střední i střední třídu, nejrůznější crossovery a SUV, ale i malé dodávky a pracovní auta. Pick-up Hilux zná snad každý, aktuálně je dvojkou v prodejích na evropském trhu. A pak je tu Land Cruiser. Není to tak dávno, co byl u nás oficiálně nabízen i velký model známý pod číselným označením 200. Ten už ale v nabídce chybí a většina Evropy si musí vystačit s modelem 150, který pohání pouze naftový čtyřválec 2,8 litru o výkonu 204 koní. Není to vůbec špatné auto, jen bohužel neutáhne 3,5 tuny.

Velký Land Cruiser lze přesto na našem trhu získat, a to konkrétně od dealerství Dajbych, odkud jsme si ho také zapůjčili. Pokračování Land Cruiseru se nyní jmenuje J300 a je nabízeno se třemi různými motory, které spojuje snad jen fakt, že jsou vidlicovými šestiválci. Zkusili jsme benzinovou variantu 3,4 litru přeplňovanou dvěma turbodmychadly.

Celkový výkon 415 koní (a 650 Nm točivého momentu) znamená, že Land Cruiser i při hmotnosti kolem 2,5 tuny pokoří stovku za 6,7 sekundy. A dynamika je přitom velmi důstojná, zatímco samotný šestiválec vyniká hladkostí a rychlými reakcemi. Táhne v jakýchkoli otáčkách a zní sofistikovaně a nenásilně. Zároveň s tím je třeba vyzdvihnout jeho zcela bezproblémovou spolupráci nejen s desetistupňovou převodovkou, ale i stálým pohonem všech kol. Čekali jsme, že pohonné ústrojí bude skvělé, ale realita byla ještě lepší, než se na první pohled zdálo. Stálá čtyřkolka má samozřejmě řadu různých režimů, nechybějí ani redukce či uzávěrky diferenciálu. A v duchu doby celá soustava bezpečnostních systémů a asistentů, naštěstí povětšinou nerušivých.

Land Cruiser 300 přijíždí jakožto nová generace po dlouhých 14 letech. Proč tak dlouhá doba? Zjednodušeně řečeno, dobré věci netřeba měnit. I tak je novinka samozřejmě lepší než předchůdce, a to zejména v oblasti hospodárnosti a snižování hmotnosti. LC 300 stojí na rámu, ovšem běžný smrtelník jeho přítomnost pozná jen těžko – úroveň komfortu je úžasná, a to i při použití ocelových pružin. Celková hmotnost vozu klesla o 200 kg, ale i tak je LC 300 stále pořádný masivní vůz hranatých tvarů, který své schopnosti neskrývá – ostatně světlá výška 230 mm a nájezdové úhly 32° a 24° naznačují velký potenciál. Vůz vyniká tuhým a relativně přímým převodem řízení, ale i nečekanou obratností. V terénu jsou limitem pouze silniční pneumatiky.

Při plné akceleraci se příď trochu zhoupne, zatímco při prudkém brzdění poklesne – i to souvisí s úžasným houpavým komfortem jízdy. Co se týče interiéru, je samozřejmě podle očekávání prostorný. A když říkáme prostorný, myslíme skutečně prostorný americkým stylem. I když nechybí dotyková obrazovka (až 12,3 palce), všechno se dá ovládat velkou armádou pořádných tlačítek. Pohodlné kožené čalounění dotváří atmosféru, analogové rafičky přístrojové desky patří k věci. I do třetí řady sedadel si normální člověk pohodlně sedne, a pokud zůstanou v podlaze, naložíte úplně všechno a ještě zbude místo.

Jasně, interiér nevynikne tak kvalitními materiály a zpracováním, jako to umí dejme tomu v BMW X7, ale na druhou stranu plně vybavený LC300 se sametovým motorem stojí necelých 2,8 milionu a za to „našlápnutou“ X7 nekoupíte (začíná na třech…). A jak všichni víme, na plasty v interiéru auto nejezdí.

Land Cruiseru to všechno baštíme – hranatý design připomínající nespoutanou rozlohu USA, terénní schopnosti, skvěle vyřešené ovládání všeho podstatného i palubní komfort (nechybějí všemožné zásuvky, chladnička atd.). Ovšemže jezdit „za deset“ je přání z říše snů, ale šestiválec má tak konejšivý charakter, že mu tu nádrž ještě rádi naplníte. Jestli vás skutečné auto do pohody i nepohody zlákalo, zkuste si v Praze nebo Plzni domluvit testovací jízdu. Věříme, že budete uchváceni.


Plusy: Sametový motor, komfort jízdy, prostornost.

Minusy: Trochu vyšší spotřeba, sem tam tvrdé plasty.