Stát kvalitu potravin neřeší, rozhoduje zákazník
V poslední době se média předhánějí ve zprávách o tom, jak se v Česku objevují potraviny podřadné kvality, které by na západ od nás vůbec neobstály. A obchodní řetězce by se je v Německu či Rakousku ani neodvážily nabídnout. Myslíte si, že tento problém vyřeší stát? Podle jeho posledních kroků nikoli. Zůstává to na každém z nás.
Tak například v obchodech nakupujeme masové paštiky a jahodové marmelády či jogurty, jejichž názvy vůbec neodpovídají složení potraviny. Můžeme být překvapeni, že místo masa jsou ve výrobku odřezky a jiné separáty. A jahody, aby člověk v marmeládě nebo jogurtech vůbec pohledal.
Ministerstvo zemědělství by místo zbytečné propagace značky „Česká potravina“ mělo peníze investovat na kontrolu kvality i obsahu potravin. Mezi českými spotřebiteli by také mělo šířit osvětu, jak si vybírat dobrou a kvalitní potravinu, a ne utrácet stamiliony za nesmyslné kampaně. Např. ministr zemědělství účinkuje v televizním klipu, kde napíše sousloví „Regionální potravina“. To spotřebitelům příliš nepomůže.
Musíme si proto pomoci. Buďme obezřetní při nákupu potravin. Vybírejme si dobré a kvalitní české potraviny. Složení je důležité, nenechme výrobce, aby z nás dělali popelnice, které všechno snesou. A obchody, aby je v tom ještě podporovaly. Raději o půl deka méně, ale zato kvalitnější sýr nebo salám.
Přemýšlejme při nákupu, zda výrobce potravin známe. Pokud je to soused z vesnice, který má malou farmu a dlouhodobě dodává kvalitní výrobky, není důvod jej nepodpořit svým nákupem. Soused ví, že pokud by nás ošidil, už si u něj nic nekoupíme, řekneme to dalším sousedům a on zkrachuje. Zde zároveň víme, že podporujeme i místní ekonomiku a místní zaměstnanost.
Nemusíme nutně chodit do supermarketu, když máme hned kousek vedle farmářské trhy, nebo kamenný obchod s lokálními potravinami. Všude to samozřejmě nejde, ale kde ta možnost existuje, není důvod ji nevyužít. Je to pouze na nás, na našem každodenním rozhodnutí, kde budu nakupovat. Právě my a tady přímo volíme, jaké chceme mít v obchodech potraviny.