20 miliard za světovou ostudu – metro do pravého úhlu
O dokončení čtyř nových stanic metra by se mělo mlčet a přejít ohromné fiasko dopravního stavebnictví bez komentáře. Přesto je namístě stručná bilance. Při slavnostním otevření metra se totiž objevil premiér Bohuslav Sobotka a slíbil, že na další podobné stavby přidá stát Praze peníze. To je varování nejen pro Pražany, ale i pro všechny ostatní občany České republiky
K hodnocení nového metra Dejvická-Motol stačí jeden parametr, který se ostudně a navždy zapíše do mapy hlavního města. Trasa A mění ve zmíněném úseku směr v pravém úhlu a to není k vidění na celém světě. Metro jako páteřní komunikace musí vždy vést nejkratší možnou cestou z centra na okraj. Výjimkou může být, že na svém konci zahne k nějakému velkému sídlišti, jako třeba v Praze na Jižní Město, anebo vytvoří okruh okolo centra, jak je k vidění ve Vídni v a ve větším měřítku u berlínské rychlodráhy. Má to řadu dopravních důvodů, jedním z nich je i to, že se lidem dojíždějícím do metropole vyplatí nechat auto na konečné co nejdále od města.
Pražská trasa A míří z centra směrem na severozápad na stanici Dejvická, kde začíná nový úsek. Ten nejdříve změní směr přímo na západ, u stanice Veleslavín se pak otočí přesně na jih. Takový obrat o 135 stupňů se jinde nevidí, dokonce ani u dalšího pochybného pražského úseku z Ládví do Letňan.
Sobotkův miliardový slib
Všechno ostatní už jsou důsledky. Těžko může být efektivní, když nejdražším úsekem pražské podzemní dráhy bude projíždět jen každá druhá souprava. Nové stanice obsluhují území, kde žije dvacet tisíc lidí, přesto bude pro řadu tamních občanů jednodušší a rychlejší využívat i nadále tramvaje. Kdo dojíždí ze západního okraje Prahy, nebude parkovat na konečné v Motole, ale u nádraží Veleslavín, pokud najde místo na nevelkém parkovišti.
Pak je ještě možné uvést spekulace o tom, co všechno bylo možné postavit za vyhozených dvacet miliard, hlavně rychlodráha, která by zajistila efektivní připojení na letiště a hlavně do sedmdesátitisícového Kladna. Často se připomíná, že zbytečné náklady na metro do Letňan a Motola zabránily stavbě „opravdu potřebné“ trasy D, která by spojila centrální čtvrti Žižkov a Pankrác se stotisícovým sídlištěm na katastru Krče, Lhotky, Kamýku, Libuše a Modřan. Právě na tuto novou trasu přislíbil podporu premiér Sobotka. Tím ještě zvýšil riziko, že si město opět nedá žádnou práci s tím, aby zjistilo, jestli se nová stavba vyplatí. Chystaný projekt má nevýhodu, že se vyhýbá hlavním centrům osídlení, ve značné vzdálenosti třeba mine Sídliště Novodvorská i Modřany. Nejde ani vyloučit, že lepší službu občanům by zajistily mnohem levnější tramvaje napojené na rychlodráhu Kačerov-Vršovice-Hlavní nádraží. Nová trasa metra z Dejvické do Motola obrátila tradiční socialistické heslo „Metro je tu pro Pražany“ na „Pražané tu jsou pro metro“ a tato maxima se může uplatnit také u linky D.
Příběh ještě nekončí
Je tedy divné, že si metro do Motola udrželo nadšené stoupence, kteří se dosud hlasitě projevují třeba na sociálních sítích. Je to připomínka, že dějiny stavby ještě neskončily. Dopravní podnik hlavního města Prahy porušil z předpisů o veřejných zakázkách co se dalo, manipulace se najdou při samotných soutěžích na dodavatele i při zadávání víceprací. V této souvislosti je dobré připomenout, že nejdražší vícepráce spočívaly v přesunutí stavební jámy ze sousedství budovy finanční skupiny PPF o kilometr dál. Proto se úředníci ministerstva dopravy a financí obávají odeslat faktury do Bruselu k proplacení a mimo jiné udělili Praze za stavbu metra největší pokutu v dějinách evropských dotací. Magistrát a jeho Dopravní podnik teď napínají všechny síly a platí i drahé lobbisty, aby donutily ministerské úředníky ke změně chování a revizi pokuty. Pokud zlomí odpor, mohou i nadále věřit, že Brusel Pražanům přispěje na dvacetimiliardovou investici až z třetiny.