Meizu, Xiaomi, Zopo. Česko dobývají levnější čínské mobily
Čínská mobilní revoluce
V obchodech jednoho z nejvýznamnějších českých mobilních operátů 02 by se relativně brzy mohla objevit nová značka telefonu, která většině „mobilní“ veřejnosti nic neříká – Meizu. Jde o čínský model. Dokládá, jak telefony z Číny postupně dobývají trhy po celém světě včetně toho českého.
Podle posledních zveřejněných údajů klesl v letošním prvním čtvrtletí celosvětový podíl dvou světových mobilních gigantů Samsungu a Applu meziročně o téměř čtyři procenta. Důvodem je právě postupná rozpínavost více či méně známých čínských značek, jako je Lenovo, Huawei, ZTE, Xiaomi nebo Zopo.
Čínské mobily už objevily i tisíce českých zákazníků. Různé modely nabízejí tradiční mobilní operátoři nebo obchody s elektronikou. Dokonce vznikly i specializované eshopy na čínské mobilní značky. Mnozí Češi si pak nechávají posílat přístroje přímo z Číny.
Důvod? Čínské mobily už dávno nejsou jen nějaké poruchové hračky. Technologicky se neustále zlepšují, zavedeným světovým značkám šlapají na paty, jsou i dílensky velmi kvalitně zpracované, byť někdy vzhledově napodobují slavnější konkurenty a především: jsou mnohdy o tisíce korun levnější.
V pětce nejprodávanějších značek
„Některé modely patří mezi našimi zákazníky k velmi oblíbeným, například Huawei Ascend Y300 je aktuálně čtvrtým nejprodávanějším modelem v naší nabídce,“ uvedla pro ECHO24.cz Šárka Jakoubková, PR manažerka společnosti Alza.
„Právě u značky Huawei jsme za první čtvrtletí roku 2014 zaznamenali zajímavý meziroční nárůst prodaných smartphonů, a to téměř o 30 procent,“ dodala. Alza aktuálně nabízí mobily čtyř čínských značek a připravují další.
Společnost CZC.cz aktuálně nabízí 38 modelů od pěti čínských výrobců, přičemž letos se nabídka rozrostla o tři značky.
„Čínským dovozovým telefonům aktuálně patří 15 procent z celkového podílu prodaných telefonů v letošním roce. Zástupce z této kategorie přitom najdeme mezi pěticí nejprodávanějších značek,“ uvedl pro ECHO24.cz marketingový ředitel společnosti Kamil Demuth.
„Čínskému alternativnímu proudu na poli chytrých telefonů hraje do karet zejména zajímavý poměr cena/výkon. Značky předních čínských výrobců vyhledávají zákazníci, kteří se chtějí odlišit nejen ojedinělým telefonem, ale také nadstandardní výbavou a technologickou vyspělostí,“ dodal Demuth.
Velká čínská mobilní revoluce
Na nezájem o čínské značky si nemůže stěžovat ani T-Mobile, který nabízí tři modely Huawei. „Zájem je velký, zejména díky zajímavému poměru výkon/cena,“ uvedl pro ECHO24.cz Jan Fišer, senior manažer řízení kategorie a produktů T-Mobile.
Velkou čínskou revoluci podle dostupných informací chystá O2. „Mohu zatím potvrdit jen to, že jednáme o značce Meizu. Další by pak mohly následovat,“ sdělil pro ECHO24.cz Ctibor Jappel z tiskového oddělení O2. Firma zatím nabízí například „osvědčené“ značky Huawei a ZTE.
Z trojice největších mobilních operátorů jediný Vodafone nenabízí žádnou typickou čínskou značku. „Naše současné portfolio je v tomto ohledu dostačující,“ poznamenala Veronika Exnerová, PR specialistka Vodafone.
„Jako prodejce musíme posuzovat nejen samotný produkt podle jeho specifikací, ale také poruchovost, servisní péči a spolehlivost dodavatele,“ dodala.