Tunel ČSA v režii státu. Bude z firmy prázdná skořápka?
Osudové chvíle ČSA
Stačí jeden dva kroky a ze společnosti ČSA zůstane jen nálepka, kterou budou používat letadla jiných aerolinií pro některé lety hlavně do východní Evropy. Třetí nejstarší letecká firma v Evropě už přišla o veškerý hmotný majetek a v příštích týdnech svede svůj poslední boj právě o nálepku, která má dosud hodnotu přes pět miliard. Pokud prohraje, pak definitivně zmizí.
Na otázku, jak se mohlo stát, že z ČSA zbyla jen prázdná skořápka, existuje snadná odpověď. Majetek letecké společnosti paradoxně vytunelovali manažeři státu, kterému dosud patří.
Osudové chvíle ČSA probíhají právě v těchto dnech. Počátkem září se sešli na valné hromadě zástupci Českého aeroholdingu, kteří drží jménem státu 54 procent akcií, s manažery Korean Air, kteří mají k dispozici 44 procent akcií. „S Korean Air byla dohodnuta příprava restrukturalizačního plánu, který počítá s udržením výkonů a snížením nákladů,“ shrnuje výsledek mluvčí Aeroholdingu Jakub Puchalský.
Snížení nákladů spočívá v prodeji šesti airbusů, po němž zůstane ve flotile ČSA pouze 16 letadel, a v propuštění tří set, tedy třetiny zaměstnanců. Jako první na to upozornil deník ECHO24.cz. Profesní organizace českých pilotů to označuje za „ohrožení existence“ společnosti.
Čtěte také: Poslední šance zachránit ČSA
Druhý rozhodující okamžik nastane 1. listopadu. Stát, který se s rolí majoritního vlastníka loučí drastickými škrty, předá 34 procent akcií ČSA nízkonákladovým aeroliniím Travel Service.
V jaké kondici nyní ČSA jsou? Jaká byla historická role Jaroslava Tvrdíka, Radomíra Lašáka či vlády Petra Nečase? Jaká byla motivace vstupu Korean Air a oč se hraje dnes? Jak s ČSA naloží Travel Service?
Celý článek přináší aktuální vydání Týdeníku ECHO.
APLIKACI TÝDENÍKU ECHO PRO IPAD SI MŮŽETE STÁHNOUT ZDE.