Z Londýna do New Yorku za hodinu? Nový tryskáč to zvládne
REVOLUCE V LÉTÁNÍ
Francouzský výrobce letounů Airbus si nechal minulý měsíc patentovat nový tryskáč. „Ultra rychlý vzdušný dopravní prostředek“ má být více než dvakrát rychlejší než slavný dopravní letoun Concorde a cestu z Londýna do New Yorku zvládne za hodinu.
Letadlo má podle společnosti sloužit nejen k vojenským účelům, ale také jako civilní letadlo. Mohlo by být využíváno pro soukromé lety nebo jako dopravní letoun pro 20 cestujících. Airbus předpokládá, že nový tryskáč by měl být schopen dokončit cestu z Paříže do San Franciska nebo z Tokia do Los Angeles za tři hodiny.
#Airbus patented supersonic jet concept could fly London to New York in just 1 hour - https://t.co/pbogOrkqZT #AvGeek pic.twitter.com/cAwc7uRZH5
— Flight-Report ✈ (@flight_report)
5. Srpen 2015
Podle Airbusu nový tryskáč dosahuje rychlosti mach 4,5, což podle patentového odborníka Deepaka Gupty znamená, že letoun dokáže překonat vzdálenost mezi Londýnem a New Yorkem za jednu hodinu, čímž výrazně převyšuje rychlost slavného dopravního letounu Concorde. Ten dosahoval rychlosti mach 2 a urazit stejnou cestu mu trvalo 3,5 hodiny.
Tryskáč je poháněn třemi rozdílnými typy motorů, které pracují v posloupném pořadí, aby dostaly letoun do cestovní výšky a do rychlosti 3000 mil (4 828 km) za hodinu.
Aby se dostalo ze země, používá letadlo dva proudové motory připevněné k trupu a také raketový motor připevněný k zadní části. Jakmile se airbus odlepí od ranveje, stoupá vzhůru vertikálně, podobně jako vesmírný raketoplán. Ještě předtím, než dosáhne rychlosti zvuku, se proudové motory vypnou a zatáhnou se do trupu. Raketový motor pak donese letoun do výšky více než 100 000 stop (30,5 km).
V cestovní výšce se vypne i raketový motor a taktéž se zatáhne do trupu. Poté přijde na řadu pár tryskových motorů, které přivedou tryskáč do rychlosti mach 4,5. Airbus naznačil, že letoun je poháněn různými formami vodíku uložených na palubě letounu.
Podle serveru Business Insider není pravděpodobné, že by se tryskáč začal vyrábět. Airbus byla ale mohl využít použité technologie a vyrobit „méně extrémní produkt“.