OBRAZEM: HolKa má být hotová za 14 měsíců a sloužit 100 let, slibuje pražská radnice
LÁVKA HOLEŠOVICE-KARLÍN
Pražané se po letech konečně dočkají slibované lávky z Holešovic do Karlína. Betonová lávka, někdy také přezdívaná „HolKa“, má být hotová na jaře 2023. Město za ni má zaplatit 298 milionů. Ještě v polovině loňského roku ale měla být o 100 milionů levnější, její stavba měla začít původně už na podzim. Poslední přípravná fáze trvala tři roky, magistrát pod vedením Pirátů přesto považuje termín zahájení stavby za velký úspěch.
Nová lávka by měla podle zástupců magistrátu výrazně usnadnit pěším a cyklistů přesun mezi oběma městskými částmi rozdělenými Vltavou. Chodci a cyklisté doposud využívali nedaleký Hlávkův most, přes který vede pražská magistrála společně s často kritizovanými cyklopruhy. Na jedné straně bude nová lávka ústit u holešovické tržnice, jejíž proměnu však město po vypovězení trhovců zatím nedotáhlo, na té karlínské pak povede k nové zástavbě na Rohanském nábřeží.
Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti), který se zúčastnil zahájení stavby pro Echo24 řekl, že mohutný rozvoj čeká v této souvislosti také samotný ostrov Štvanice a přilehlé okolí. „Dojde také k faktickému propojení pomyslné stezky s tunelem na Vítkově, a tak se i Žižkovákům otevře nová brána do města. Skvělé je, že získáme i nový bezbariérový přístup na ostrov Štvanice, který čeká celková proměna a stane se z něj nový park. Štvanická lávka bude strategická i pro cyklodopravu, protože propojí cyklostezky vedoucí podél řeky na obou březích,“ uvedl Hřib.
Dle slov autora lávky půjde o unikátní dílo ze speciálního a velmi odolného betonu. „Lávka je navržena z kvalitního ultra-vysokohodnotného betonu (UHPC – ultra-high performance concrete) s povrchem připomínajícím bílý mramor. Díky aplikaci tohoto materiálu máme možnost zrealizovat unikátní architektonické a inženýrské dílo,“ vysvětluje autor lávky, architekt Petr Tej. Lávka má mít minimální životnost 100 let.
Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) v reakci na dotaz uvedl, že je obtížné říct, jaké množství lidí bude lávku v budoucnu využívat. Žádná konkrétní studie se tím prý zatím nezabývala. I přesto však věří, že o její využití budou mít lidé zájem. „Pokud urbanisté a specialisté, kteří se podílejí na přípravě budoucího metropolitního plánu, říkají, že toto spojení je potřeba 120 let, tak to určitě dává obrovský smysl,“ nastínil. Mělo by podle něj jít o jedno z balíku 250 opatření, která jsou potřebná pro udržitelný rozvoj mobility v metropoli.
Nápad na lávku v těchto místech není žádnou novinkou, se záměrem přišlo už předchozí vedení města. Magistrát chce letos rozjet také stavbu Dvoreckého mostu mezi Podolím a Smíchovem a ještě před volbami také rekonstrukci Libeňského mostu, která byla doposud jen nenaplněným předvolebním slibem Pirátů a Prahy Sobě.
Praha stavbu lávky objednala u společnosti Skanska, která vzešla z výběrového řízení. Celkové náklady mají město vyjít na 297 milionů korun. Ještě v polovině loňského roku však měla být částka o třetinu nižší. Ke zdražení došlo podle magistrátu vlivem růstu cen stavebního materiálu.
Lávka byla navržena jako segmentový trámový most s parapetními nosníky a bude měřit bezmála 300 metrů. Ukotvena bude do dna řeky pomocí vrtaných velkoprůměrových pilot. Betonové části mostu bude odlity a dovezeny na místo, kde budou následně smontovány. Krajní pole na holešovickém břehu má být pro případ povodní navrženo jako zdvižné. Magistrát plánuje, že první lidé se po ní budou moct projít na jaře roku 2023, přibližně za 14 měsíců.