Podniká jen v létě, k EET se registrovat musela. Berňák ji postrašil pokutou

telefonát z finančního úřadu

Podniká jen v létě, k EET se registrovat musela. Berňák ji postrašil pokutouNOVÉ 2
Domov
Tereza Vilímová
Sdílet:

Podnikatel, který provozuje svoji činnost jen sezónně a první tržby plánuje přijímat až za několik měsíců, nemusí teoreticky elektronickou evidenci tržeb (EET) zatím řešit. Alespoň to si myslela žena z Hodonínska, která v létě pronajímá svoji chalupu, až do chvíle, kdy jí volala úřednice z finančního úřadu. Ta jí upozornila, že si ještě nevyzvedla autentizační údaje a že jí za to hrozí pokuta. Paní neuspěla ani s argumentem, že bude možná přijímat platby jen převodem z účtu na účet. I to prý musí finanční správa vědět. V poslední době se přitom množí informace o tom, jak přísně finanční i celní správa k podnikatelům v souvislosti s EET přistupuje.

„Volala mi paní z finančního úřadu, jestli vím, že mám povinnost evidovat tržby. Když jsem jí odpověděla, že pronajímám jen v létě, a proto to zatím neřeším, řekla mi, že jednou mám živnost na pronájem a bez ohledu na to, jestli tam zrovna někoho ubytovávám nebo ne, musím být k evidenci zaregistrovaná. Jinak bych prý mohla dostat pokutu,“ popsala svoji zkušenost pro Echo24 žena, která si nepřála být jmenována.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získat je můžete zde.

Úřednice dle jejích slov nebyla nepříjemná, ale i tak se jí podařilo ženu vystrašit natolik, aby připojení k evidenci začala řešit. „Raději jsem zašla na úřad a autentizační údaje si vyzvedla, nyní čekám až se dokončí registrace. Člověk se samozřejmě bojí, zvláště když je starší. Já navíc normálně chodím do zaměstnání a tu chatu skutečně pronajímám občas v létě, když má někdo zájem, protože tam nejezdíme, ale nechci ji prodat. Poctivě jsem si kvůli tomu založila živnost, ale přes zimu jsem ji nepřerušila,“ dodala.

Oficiální pokyn Generální finanční ředitelství (GFŘ) v případě, že si podnikatelé autentizační údaje nevyzvedli, nevydalo. „Žádný pokyn, aby správci daně v těchto případech plošně kontaktovali podnikatele telefonicky, vydán nebyl,“ uvedla Petra Petlachová z GFŘ. Tisková mluvčí finančního úřadu pro Pardubický kraj Ivana Wasserbauerová pro server Echo24 uvedla, že se nejedná o běžnou praxi. „Obecně lze říci, že finanční správa poplatníky ohledně vyzvednutí autentizačních údajů žádným způsobem nekontaktuje,“ uvedla.

To potvrdil i David Stančík z finančního úřadu pro Jihomoravský kraj. „V rámci výkonu kompetencí úřadu však kontroloři mohou tuto povinnost obecně připomínat,“ dodal ale Stančík. Žena navíc mohla být kontaktována v rámci tzv. vyhledávací činnosti správce daně, jak vysvětlila Wasserbauerová. „V rámci vyhledávací činnosti správce daně vyhledává a zpracovává informace využitelné v rámci své další činnosti, například při zacílení kontrol EET,“ uvedla. „V případě, že si subjekt nevyzvedne autentizační údaje, probíhají standardní kontrolní postupy,“ dodala ještě Petlachová.

Žena ale neuspěla ani s argumentem, že bude možná přijímat platby pouze bezhotovostním způsobem, tedy převodem z účtu na účet. „Řekla jsem úřednici, že si zřídím podnikatelský účet a budu to řešit pouze převodem. Odpověděla, že tohle jim ale musím na finanční úřad nahlásit. Netušila jsem, že bych takovou povinnost měla,“ dodala žena.

Podle zákona o evidenci tržeb takový způsob platby evidenci nepodléhá. Evidovat se musí jen platby hotově, kartou či přes některé platební metody na internetu. O tom, že by měl poplatník povinnost finančnímu úřadu nahlásit, že přijímá platbu pouze převodem na účet, se v metodice nepíše.

Jediná obecně závazná oznamovací povinnost poplatníka vůči správci daně vyplývá ze zákona o daních z příjmů, který platí od začátku roku 2015. Tato oznamovací povinnost se týká příjmů osvobozených od daně dle § 4 a 4a zákona o daních z příjmů, jsou-li tyto příjmy vyšší než 5 milionů korun za příslušné zdaňovací období. Poté také nese důkazní břemeno a musí například doložit vše, co tvrdí v daňovém přiznání. 

V poslední době se přitom množí informace o tom, jak přísně přistupuje finanční i celní správa, které dodržování povinnosti kontrolují, k podnikatelům. Hospodářské noviny například informovaly o restauratérovi, kterému celníci hrozili pokutou za to, že neměl informační oznámení o evidování tržby i na svých webových stránkách. A to přestože podle ministerstva financí, které stejně jako celní správa spadá do gesce ministra financí Andreje Babiše, tuto povinnost podnikatelé v pohostinství nemají. Ceduli s informací, v jakém režimu evidují, musí být pouze v provozu.

Finanční a celní správa se také v tiskové zprávě chlubí intenzitou prováděných kontrol – denně jich udělají přes padesát. Pokuty za porušení zákona přitom můžou být likvidační. Za nevydání účtenky hrozí až půl milionová pokuta. Za nevyvěšení informační tabule poté může dostat podnikatel až 50 tisíc korun. 

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získat je můžete zde.

Čtěte také: Žádné slitování a shovívavost. Bojkot EET se nevyplácí

Reálná čísla o EET z restaurací. Babišovi se ztratilo 93 % tržeb

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články