Jaguar F-Pace: Dostatek stylu, ale málo síly

Jaguar F-Pace 2.0 diesel

Jaguar F-Pace: Dostatek stylu, ale málo sílyAUTOTEST 12
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

S důkladným otestováním Jaguaru F-Pace s naftovým čtyřválcem jsem konečně vyzkoušel všechny verze nového SUV značky Jaguar a díky tomu vím, která je pro vás ta pravá.

Jaguaru se daří – meziročně výrazně navyšuje počty prodaných vozů, vyrábí stále víc aut, rozšiřuje aktivity, zvyšuje tržní podíly a aktivně se věnuje i své historii. Indická společnost Tata, která Jaguar vlastní, nechává Britům volnost při vývoji, v oblasti designu i v případě marketingových aktivit. Ti tak mohou tvořit svá auta dle nejlepšího uvážení a já musím uznat, že jim to jde dobře a celé současné portfolio značky stojí za prozkoumání. Mezi stále ještě žhavé novinky patří první SUV značky, model F-Pace. Z verze s třílitrovým přeplňovaným benzinovým šestiválcem jsem byl nadšený, ale jaké jsou moje pocity po tisíci kilometrech za volantem varianty se základním naftovým čtyřválcem?

Pod přední kapotou pracuje nový motor série Ingenium o objemu 2,0 litru, který dává všem kolům výkon 180 koní při 4000/min. Točivý moment nabízí hodnotu 430 Nm v rozsahu 1750 až 2500/min, což nejsou vůbec špatné parametry.

Při jízdě si všimnete několika věcí, které vám nebudou úplně po chuti, přičemž mezi ty markantnější patří relativní hlučnost agregátu. Typicky dieselový zvuk je slyšet i v kabině, což mi vzhledem k dobrému rodokmenu značky nepřipadá vhodné. Pokud se pohybujete spíše klidně, výkon vám asi bude stačit. Ovšem pokud potřebujete občas bezpečně předjet pomalejší auto, zjistíte, že motor není tak silný, jak naznačují papírové hodnoty. Vytáčí se jen kousek za hranici 4000/min a nenabízí gradaci výkonu ani průběžnou sílu, která by vás alespoň trochu zatlačila do sedadel.

Zrychlení na 100 km/h zabere podle výrobce 8,9 s, ale v praxi mám pocit, že je auto pomalejší. Jeho parametry sice nejsou špatné, proč se mi ovšem zdá, že F-Pace s dvoulitrovým naftovým motorem nejede? Je to kvůli hmotnosti. Testovaný kus měl v technickém průkazu uvedenu hodnotu 1918 kg, což znamená, že s posádkou se jedná o více než dvě tuny hmoty! Vzhledem k tomu, jak si Jaguar zakládá na rozsáhlém použití lehkého hliníku na karoserii i podvozku, je to nečekaně vysoká hodnota…

Jaguar F-Pace může být vybaven buď manuální, nebo osmistupňovou automatickou převodovkou z dílen ZF. Ta funguje celkem dobře, jen moc neumí plynulé rozjezdy z křižovatky, což trochu znepříjemňuje život. Věřím, že za to může spojení s relativně malým motorem. Klidně bych se nebál vybrat manuální skříň – ušetříte a jízdní projev bude příjemnější. Dlouhodobá spotřeba dvoulitrového motoru činila i při ostřejším jízdním stylu 7,5 l / 100 km, pokud se jezdí klidně, je to zhruba o půl litru méně. Ačkoliv tyto hodnoty neodpovídají optimistickým 5,3 l / 100 km, slibovaným výrobcem, považuji je za odpovídající vzhledem k hmotnosti a výkonu.

F-Pace má příjemný vnitřní prostor, který vyzařuje kvalitu a nenucený luxus, jak se na prémiového výrobce sluší a patří. Mezi jeho výhody patří prostornost (včetně dostatku odkládacích míst), mezi slabší stránky pak způsob ovládání multimediálního systému pomocí dotykového displeje. Někdy velmi pomalu načítá data a jeho submenu nejsou zcela logicky uspořádaná.

Pohon všech kol
Základní verze F-Pace má poháněna zadní kola, neboť motor je uložen vpředu podélně. V případě výběru verze AWD je za převodovkou navíc rozdělovací převodovka, která pomocí další hřídele posílá točivý moment na diferenciál přední nápravy a dále na kola. Rozdělování točivého momentu mezi nápravy probíhá zcela automaticky, bez nutnosti zásahu řidiče. Elektronika neustále rozděluje točivý moment podle aktuální potřeby, trakce, úhlu natočení volantu a situace na silnici.

Velmi příjemným překvapením je samotná interakce s autem pomocí tlustého věnce volantu. F-Pace má dobře nastavený posilovač, takže řízení je tuhé, a přitom velmi přesné. Ve třídě SUV v tomto ohledu nepochybně vyčnívá nad ostatní. Ani jízdní zážitek není vůbec špatný. Velké nerovnosti zvládá s přehledem, pohodu na palubě nedoprovázejí žádné zbytečné pazvuky. Komfort odpružení byl u testovaného vozu s 19palcovými koly na dobré úrovni – vůz nedrncal, a přitom se v zatáčkách výrazně nenakláněl. Hluboký zavazadelník nabízí 650 litrů prostoru, což je v rámci SUV dobrá hodnota, a navíc vás potěší i dostatek prostoru na zadních sedadlech, a to zejména pro nohy pasažérů.

Kolik F-Pace stojí? Cenová politika je v rámci prémiových SUV nastavena poměrně výhodně. Vzhledem k široké nabídce verzí má každý možnost si vybrat podle toho, co od auta očekává. Testovaná verze začíná na 1 430 462 Kč. Osobně bych si raději připlatil a ve stejné výbavě (Prestige) koupil rovnou dražší verzi s motorem 3.0 V6 Diesel Biturbo za 1 711 908 Kč. Není to málo, ale budete mít plnohodnotné auto s výkonem 300 k, jež se bude provozem pohybovat mnohem důstojněji.

Plusy:

Řízení, komfort podvozku, vnitřní prostornost, výbava

Minusy:

Chybějící síla, plynulost rozjezdů, hlučnější motor

Verdikt

Nabídka verzí F-Pace je dostatečná, ale základní naftový motor v kombinaci se čtyřkolkou a automatem není něco, co bych doporučil. Raději bych volil třílitrový turbodiesel, který je pro pohon prémiového SUV dynamicky mnohem důstojnější. Pro fajnšmekry je pak připravena výborná verze S, již pohání benzinový šestiválec s kompresorem.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články