Vinyly opět táhnou, vydělávají víc než Spotify. Díky hipsterům?
Americké překvapení
Doby, kdy bylo naprosto normální za nově vydané hudební album zaplatit, se možná pomalu vracejí, alespoň v některých segmentech trhu. Podle nových údajů například neplacenou verzi aplikace na streamovaní hudby Spotify překonal v USA za první polovinu roku i trh s vinylovými deskami. I když stále větší zisk generují digitální nosiče, lidé jsou už alespoň za hudbu opět ochotní platit.
Americká zpěvačka Taylor Swift vyvolala na konci loňského roku diskuzi, když odstranila veškerou svoji hudbu ze všech služeb, které poskytují on-line streamování hudby. Podle britského webu Independent prohlásila, že svoji celoživotní práci nechce svěřovat takovému experimentu, jako je například Spotify, který prý nezachází s autory hudby férově. Poté se postavila také firmě Apple, která požadovala, aby nově spuštěná hudební streamovací služba Apple Music poskytovala hudbu první tři měsíce zdarma a opět vyhrála. Zdá se, že její kroky byl s ohledem na nově zveřejněné údaje rozumný.
Čtěte také: Zpěvačka Taylor Swift proti Applu: ‚iPhony taky nejsou zadarmo‘
Jak totiž ukazuje statistiky, lidé jsou stále více ochotni za hudbu platit a boomu se dočkal zvláště trh s vinylovými deskami neboli „elpíčky“. Ve srovnání s první polovinou roku 2014 zaznamenal trh s deskami 52procentní růst. S výraznou převahou tak překonal všechny neplacené platformy, které nabízejí hudbu zdarma, pokud jejich uživatelé strpí reklamu, jako je právě Spotify, YouTube či VEVO.
Vinyly se tak dostávají na výsluní, tedy aspoň ve Spojených státech. Zatímco trh s neplaceným streamováním hudby generoval zisk 162 milionů dolarů, trh s vinylovými deskami vydělal více než 221 milionů dolarů. Ukazují to údaje z nové zprávy americké asociace RIAA, která je v USA reprezentantem hudebního průmyslu.
Čtěte také: Apple se sklonil před zpěvačkou. Ale vyplatí se mu to
Návrat elpíček je už několik let velice zajímavým trendem v době, kdy světu vládnou digitální technologie. Přednost totiž fanoušci hudby před fyzickými nosiči hudby stále víc dávají těm digitálním. Zatímco trh s digitálními formáty hudby stoupl o více než šest procent, trh s fyzickými nosiči klesl o 18 procent, čímž trpí právě prodej cédéček.
CD totiž zaznamenala ve srovnání s údaji z minulého roku smutnou bilanci. Z údajů vyplývá, že lidé mají o kompaktní disk, který na přelomu 80. a 90. let vytlačil právě elpíčka, čím dál menší zájem. I když CD stále zůstávají nejvýdělečnějšími fyzickými nosiči, výnosy z prodeje CD klesly oproti první polovině roku 2014 o více než 31 procent.
A co, respektive kdo stojí za rostoucím úspěchem vinylů? Podle Independentu je vysvětlení jednoduché – hipsteři.