K odpálení rakety Buk je třeba radar. Chyběl útočníkům?

Sestřelené letadlo

K odpálení rakety Buk je třeba radar. Chyběl útočníkům?NOVÉ 1
Svět
Echo24
Sdílet:

Ovládání vyspělých protiletadlových systémů, které mohou mít na svědomí pád malajsijského dopravního letadla nad východní Ukrajinou, vyžaduje několikaměsíční výcvik. Pro odpálení rakety systému Buk je potřeba i radar, upozorňují vojenští experti. Jinak se snížena schopnost rozeznávat civilní stroje od nepřátelských letadel.

V souvislosti se čtvrtečním zřícením boeingu s 298 lidmi na palubě se spekuluje o tom, že stroj mohla sestřelit raketa vypálená ze země. V té souvislosti se jako případný viník nejčastěji zmiňuje raketa středního doletu z protivzdušného obranného systému Buk, kterým disponuje ruská i ukrajinská armáda a velmi pravděpodobně také proruští rebelové na východě Ukrajiny.

Čtěte také: Systém Buk dokáže sestřelit letadlo i z výšky 20 kilometrů

"Pokud to byl Buk, pak jde o velmi sofistikovaný systém, který vyžaduje určitou míru znalosti toho, jak funguje," řekl listu The Wall Street Journal Douglas Barrie z londýnského Mezinárodního institutu pro strategická studia (IISS). "Není to systém, který byste mohli začít bez dalšího okamžitě používat."

Není vyloučeno, že se i mimo armádu najdou jedinci, kteří prošli vojenskou službou a vědí, jak rakety fungují.

Podobně to vidí i Doug Richardson z odborného periodika IHS Janes' International Defence Review, podle nějž systém Buk zpravidla obsluhují technici, kteří k výcviku potřebují několik měsíců. Prý ale není vyloučeno, že se i mimo armádu najdou jedinci, kteří prošli vojenskou službou a vědí, jak rakety fungují.

Systém Buk, který dokáže zasáhnout cíl do výšky 25 kilometrů, se stal součástí výzbroje tehdejší sovětské armády koncem 70. let a od té doby vzniklo mnoho modernizovaných verzí.

Podle The Wall Street Journal v současnosti systém Buk nejčastěji sestává ze tří vozidel, z nichž jedno rakety odpaluje, druhé disponuje radarem pro rozpoznání případných cílů a ve třetím vozidle je velení. Systém je provozuschopný i v případě, že je k dispozici pouze samotné vozidlo s raketami, které v některých verzích má samostatný radar.

Chyběl útočníkům radar?

Pokud při odpalování ze země chybí radarové vozidlo, které poskytuje velmi přesný obrázek o dění ve vzdušném prostoru, snižuje to schopnost rozeznávat civilní stroje od nepřátelských letadel.

"Pro odpalovací vozidlo operující jen samo o sobě je velmi obtížné rozeznat, zda je určitý stroj neškodné civilní letadlo, nebo ne," řekl Richardson deníku The Daily Telegraph. Podle něj je předčasné v tomto případě spekulovat, ale obecně se prý dá říci, že pokud letadlo sestřelila raketa Buk, mohlo k incidentu dojít právě tak, že útočníkům chybělo radarové vozidlo.

Systém Buk je běžnou součástí výzbroje ukrajinské i ruské armády. Podle expertů je však pravděpodobnost, že by civilní letadlo omylem sestřelili vojáci zvyklí podrobně monitorovat letový provoz, mnohem menší. Systémy protivzdušné obrany jsou navíc často umístěny na základnách, kde jejich obsluha přesně zná pravidelné trasy leteckých linek, jež jsou v jejich dosahu.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Nový světový řád. Na Ukrajině je šance maximálně na remízu

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz