Nepolevíme!
Většinou se sdělení o zvýšení ceny novin nebo časopisů ukrývají na stránkách dopisů čtenářů, v malém cudném rámečku jako nepříliš důležitá změna. Pro nás je ale zásadní a věříme, že pro Vás tolik bolestná nebude. V listopadu to bude rok, co jsme začali vydávat Týdeník Echo v tištěné podobě, bylo to pro nás obrovské riziko, možná jen o něco málo menší než to, že jsme se rozhodli odejít z Lidových novin a vydavatelství Mafra, když jej převzal Andrej Babiš. Přijali jsme to jako fakt, který ale pro nás byl nepřijatelný. A nebylo v tom nic osobního.
Andrej Babiš si legitimně koupil nejvlivnější vydavatelství v zemi, v níž zároveň stavěl nejvlivnější politickou stranu, on tomu říká hnutí. Pro nás bylo nepřijatelné se podílet na vytváření této mocenské struktury, protože jsme přesvědčeni, že seriózní média mají sloužit svým čtenářům a společnosti, nikoliv politickým a obchodním zájmům vydavatele. Pokud jsme chtěli i nadále vykonávat svoji žurnalistickou práci a dodržovat tyto zásady, nemohli jsme zůstat ve vydavatelství vlastníka politické organizace ANO a jednoho z nejvýznamnějších podnikatelů, jednoho z největších zaměstnavatelů v zemi a příjemce jedné z největších státních dotací, jímž je konglomerát Agrofert Andreje Babiše.
Proto jsem zajistil věřitele, kteří měli odvahu nám půjčit peníze, a založili jsme názorový deník Echo24.cz, na jehož bázi vznikl Týdeník Echo. Na začátku nikdo z nás netušil, zda si čtenáře získáme a zda budeme schopni ekonomicky fungovat, protože jak je všeobecně známo, média zrovna neprožívají růžové období a o svoji existenci musejí tvrdě bojovat. My jsme maximálně omezili náklady a v průběhu své krátké existence museli měnit strategii. Věděli jsme, že se z inzerce nikdy neuživíme, věděli jsme, že musíme psát tak, aby čtenáři byli ochotni platit za to, co píšeme. Vedle toho jsme chtěli být relevantním médiem s výraznou čtenářskou obcí, ale ochota platit za digitální obsah je mezi čtenáři internetových serverů nízká. Relevanci jsme získali, což dokládá i 600 tisíc uživatelů-čtenářů Echo24.cz podle metodiky Google Analytics, jichž v těchto měsících dosahujeme, ale nenašli jsme dostatek odvahy na to, abychom čtenáře nutili za obsah platit.
Proto jsme začali vydávat Týdeník Echo, kam jsme přesunuli klíčové a nejhodnotnější texty našich autorů, jež navíc od rychlého on-line zpravodajství dávají větší prostor k odstupu a vidění událostí v širších souvislostech. A jsme šťastni, že jsme u vás našli odezvu, protože Týdeník Echo si každý týden kupuje 11 tisíc čtenářů. Jsme blízko svému prvnímu velkému cíli, kterým je pokrytí nákladů – a ty jsou nesrovnatelné s tím, co jsme znali v minulosti. S tím se popereme, protože radost pracovat ve svobodném prostředí, které omezují jen naše často bouřlivé a vyhraněné myšlenkové souboje, to bohatě vyvažuje.
Obracím se proto na Vás s prosbou o pochopení. Jsme nuceni zvýšit cenu Týdeníku Echo na stáncích z 39 na 42 korun a zároveň i cenu předplatného, jež ale zůstává výhodnější než cena ve volném prodeji. Pro Vás to bude znamenat 156 korun ročně navíc, pro nás skoro dva miliony, tedy zásadní částku, díky níž budeme schopni pokrýt náklady, které výroba Týdeníku Echo přináší. Slibujeme za to, že nepolevíme a budeme se snažit být lepší a lepší.