8 Unikátní počítačová hra

Zabijte si sami Heydricha, odsuňte sudetské Němce

FOTOGALERIE + VIDEO

Atentát na Heydricha, odsun sudetských Němců, kolektivizace, pražské jaro nebo normalizace. Všechny tyto milníky české novodobé historie a mnohé další odkryje výuková hra Československo 38-89, která vznikla na Univerzitě Karlově.

Všechny zmíněné události bude moct hráč interaktivně prozkoumat, a to z pohledu různých osob. Hra, která se v uplynulém roce testovala na několika středních školách, je unikátní svým komiksovým zpracováním a soundtrackem, který vytvořila hudební formace DVA. Ta se podílela na jiné úspěšné počítačové hře Botanicula.

Podle vyjádření Víta Šislera, vedoucího projektu a hlavní designéra hry, je jednou z výhod počítačové simulace to, že je umožňuje ukázat dobové události z různých úhlů pohledu. Zároveň podle Šislera výsledky současných výzkumů ukazují, že znalosti, které si žáci osvojí pomocí aktivního procesu hraní, si pamatují lépe a po delší dobu, než znalosti získané pasivně. „Simulace a hry se zejména osvědčují při učení komplexní látky, kde je potřeba hlubší pochopení procesů a souvislostí,“ říká.

Hra vznikla v rámci formátu digital game based learning (výuka za pomocí digitálních her). Ten je podle odbornice z Carnegie Mellon University Jessicy Trybus unikátní hlavně tím, že se hráč a zároveň i student musí v rámci simulace sám rozhodovat a mířit k danému cíli. „Děláme chyby v prostředí, ve kterém nehrozí žádné riziko, díky čemuž můžeme experimentovat. Aktivně se učíme a procvičujeme, jak věci dělat správným způsobem,“ říká.

A nejen to. Díky Československu 38-89 mají děti možnost si jednotlivé situace lépe představit. Pátrají v archivech, ptají se jednotlivých postav. Pátrají po dědovi, kterého odvedlo gestapo. Nikdy však minulost nemohou změnit.

Mikuláš Kroupa z občanského sdružení Post Bellum, které na hře spolupracovalo, vyzdvihuje především to, že příběhy jednotlivých postav vychází z reálných osudů pamětníků, které se sdružení povedlo zmapovat v rámci projektu Paměť národa. „Velkým přínosem hry je to, že nabízí možnost jak o historii mluvit komplexně hlavně díky užití dobových dokumentů a záběrů,“ dodává další z tvůrců Jaroslav Cuhra z Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR.

Pro školy i veřejnost

Hra je vytvořená ve dvou formách. Ta více didaktická, obohacená o metodiku pro učitele zamíří do škol. Vyloženě herní verzi si bude moct vyzkoušet široká veřejnost. Simulace by se v budoucnu měla přeložit také do angličtiny. V zahraničí už totiž zaznamenala velký úspěch, když v rámci mezinárodní soutěže 2014 I/ITSEC Serious Game Showcase & Challenge soupeřila s takovými velikány, jakými je prestižní americká univerzita MIT a Úřad pro námořní výzkum americké armády.

Vývoj simulace probíhal ve spolupráci Filozofické fakulty, Matematicko-fyzikální fakulty UK a Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR. Dále se na něm podílelo také občanské sdružení Generation Europe a výše zmíněné Post Bellum. V současné chvíli jsou dokončené tři různé simulace. „Na první z nich, Československo 38-89: Atentát, děláme finální úpravy a veřejnosti bychom ji měli nabídnout během května,“ říká Šisler.

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.