Nové metro D bude jezdit bez řidičů
Nové metro
Na nové trase metra D budou jezdit vlaky bez řidiče. Jako první se začne stavět část z Pankráce do stanice Depo Písnice. Rozhodli o tom dnes pražští radní. Stavba první části metra D by měla být hotova do roku 2022, Praha by pak na stavbu mohla čerpat dotace z evropských fondů.
Náklady jsou odhadovány v řádu několika desítek miliard korun. Dopravní podnik (DPP) nyní řeší výkup pozemků. Původně mělo být postaveno metro jezdící se strojvůdcem, náklady byly odhadovány na necelých 30 miliard. Rozhodla o tom rada pod vedením tehdejšího primátora Tomáše Hudečka (tehdy TOP 09).
Nynější vedení města ale schválilo změnu záměru, kdy Praha začne stavět tzv. bezobslužné metro. Důvodem je, že náklady na stavbu budou vyšší, nižší však budou následné provozní náklady. „Vrátili jsme se k původním plánům na bezobslužný provoz, je to směr, kterým chceme stavbu vést,“ řekl již minulý týden ČTK generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš.
Záměr kritizuje opoziční ODS, podle předsedy pražské ODS Filipa Humplíka Praha na schválenou variantu nemá peníze. „Nemůžeme souhlasit s megalomanskou podobou projektu, který z původně plánovaných 35 miliard narostl na 50 miliard. Taková investice se začíná jevit jako nereálná a městským rozpočtem neufinacovatelná,“ uvedl Humplík. Praha by podle ODS měla nejdřív postavit úsek Pankrác-Nové Dvory a konečnou Depo Písnice by měla stavět až poté, co zjistí, zda bude využívána.
Metro D spojí centrum s jižní částí města. V další fázi by se z Pankráce mělo stavět dále do centra. Náklady na stavbu z náměstí Míru, kam bude prodlouženo z Pankráce, do Písnice včetně výkupu pozemků překročí 50 miliard korun. Stavět se podle projektantů začne za tři roky a práce potrvají pět až šest let.
Na novou linku metra D chce vedení města žádat vládu o finanční podporu. Chystá se využít i prostředky z EU. Pro cestující se nedávno otevřely nové stanice metra A do Motola za zhruba 20 miliard korun.