Co s Václavákem? Klidná pěší zóna se stromy, nebo návrat tramvají?

Vize centra Prahy

Co s Václavákem? Klidná pěší zóna se stromy, nebo návrat tramvají?NOVÉ
Vizualizace podoby Václavského náměstí podle Jakuba Cieglera Foto:

Foto: praha.eu / Jakub Ciegler architekti

3
Domov
Echo24
Sdílet:

Co bude s nejsledovanějším náměstím v Česku? Pražský magistrát obdržel od dánského urbanisty Jana Gehla materiály, které řeší problémy s magistrálou. Zároveň pak na svou realizaci čeká projekt od architekta Jakuba Ciglera na rekonstrukci Václavského náměstí. Jimi navrhované změny mají vtisknout místu novou podobu. Návrhu se i přes negativní ohlasy lidí zastal například architekt Jiří Vlček. Ten vidí přednost v možném návratu tramvají ve středové ose Václavského náměstí a větší prostor pro setkávání lidí.

Magistrála je v současné době podle Jana Gehla největším problémem pro pohyb lidí mezi Národním muzeem a zbytkem Václavského náměstí. Denně přes ní projede přes 100 000 aut, na některých místech je obtížné dostat se na druhou stranu. Jednou z variant je vést provoz za muzeem a magistrálu zapustit pod zem.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Architekt Jiří Vlček s nápadem souhlasí. „Jen doufám, že se dožiji onoho dlouho plánovaného ponoření magistrály před muzeem. Toto odtržení Starého Města a Vinohrad bylo a je pro mne stále největším dopravním bolákem, chcete-li dopravním zločinem Prahy,” uvedl Vlček na svém facebookovém profilu.

S dánským studiem spolupracoval na projektu Pražský institut plánování a rozvoje. Ten pro magistrát připravuje podklady při územních změnách. Mluvčí městských urbanistů Marek Vácha také upozornil na špatnou pěší dostupnost směrem k náměstí I. P. Pavlova. „Když třeba dneska se chcete dostat z I. P. Pavlova na Hlavní nádraží, tak použijete metro. A to je něco, co je v západních metropolích už passé. Je to pár metrů od sebe a vlastně nemáte jak jít pěšky,” uvedl Vácha pro irozhlas.cz.

Podle architekta Vlčka je přístupnost pro chodce klíčová. „A k otázce „pěší zóny“. Bylo to v 80. letech módní a město, které ji nemělo, jako by ani nebylo. Ale po široké pěší zóně bez stínu stromů půjde jen někdo posedlý nakupováním, jiný člověk tam určitě nepůjde na takové korzo. Zde se velmi rozšířil pás pro pěší s bohatým množstvím stromů (s jejich stíny),” rozvíjí představu Vlček.

Jiří Vlček rovněž vidí přínos v možnosti návratu tramvajové dopravy na náměstí, jako tomu bylo v 50. letech. „První a hlavní přednost tohoto projektu je, že v budoucnu umožní návrat tramvají na Václavské náměstí a to ve středové ose. Navrátí tak zpět dopravní (tramvajovou) osu Fochova (Vinohradská) třída – Václavské náměstí a navrátí mu tak život,” myslí si Vlček.

Obnovení dopravního spojení by podle Vlčka pomohlo k řešení nežádoucích jevů, které jsou na náměstí k vidění. „Dnešní „život“ na Václavském náměstí není pro mne životem, kde do sebe narážejí bohaté Rusky ověšené papírovými taškami s obsahy světových značek, pasáci a kdejací šejdíři z různých končin světa, protože je eliminací právě tramvajové dopravy mrtvou enklávou právě pro ty nekalosti a život umělý,” uvedl Vlček na Facebooku.

Auta zmizí pod zem, rampy jsou ale ohniskem sporů

Návrh Jakuba Ciglera ale počítá s poněkud odlišnou variantou. Uprostřed plánovaného stromořadí mají v budoucnu vzniknout rozměrné vjezdy do podzemních garáží. Památkáři se proti návrhu postavili zamítavě, nakonec ale jejich rozhodnutí zrušil ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL).

Čtěte také: Ministr proti památkářům. Podpořil betonové rampy na Václaváku

Zdůvodnil to tím, že vjezdy netvoří žádnou vizuální překážku a v prostoru se už beztak nachází vstupy do metra, které také vystupují nad okolní terén. Nejedná se prý tedy o tolik historické území. Upozornil také na nutnost náhradního parkování, pokud by došlo k rozšíření chodníku a vysazení stromořadí. Památkáři tak budou muset celou věc znovu projednat.

Ti považují Hermanův argument za směšný. „Rozhodnutí ministra kultury Hermana, kterým fakticky posvěcuje vybudování ramp do podzemních garáží na Václavském náměstí, je ostudné. Jeho ministerstvo bychom měli přejmenovat na ministerstvo nekultury,“ uvedl Petr Kratochvíl z Ústavu dějin umění Akademie věd pro irozhlas.cz. Dvě díry o minimální délce 25 metrů a šířce tři metry označené navíc dopravními značkami by podle něj byly nepřehlédnutelné.

Záměr na proměnu spodní části Václavského náměstí v Praze obdržel už od Prahy 1 územní rozhodnutí. Zahájení rekonstrukce se plánuje na rok 2018.

Čtěte také:

V části Prahy zkolabovala doprava. Autobusy se zpožďují o 40 minut

Historický dům na Václavském náměstí začal bourat bagr. I přes protesty

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články