Hrůza na D1 bude bez konce, rozhodl Prachař
Ještě horší časy na D1
Zpráva o tom, že se na příští rok odkládá dokončení opravy už druhého úseku D1, prošla světem médií bez povšimnutí. Jen okrajově novináři zaznamenali, že Ředitelství silnic a dálnic vypsalo veřejné soutěže na další tři úseky. Motoristická veřejnost tak dostala Jobovu zvěst o tom, že si na hlavní české dálnici užije ještě mnohem horší časy než dosud, a že vládním politikům to je lhostejné.
Dvě dílčí zprávy z České televize by neměly zapadnout, i když na první pohled příliš zajímavé nejsou. Hrozivé jsou však v širším kontextu, protože potvrzují, že se naplňují černé scénáře, jak bude oprava probíhat.
Počátkem roku 2013 byly zahájeny opravy čtyř úseků o celkové délce 34 kilometrů. Ministr dopravy Zbyněk Stanjura a šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Čermák tehdy slíbili, že budou dokončeny do konce roku 2014 a že se stavební práce na žádném úseku neprotáhnou přes čtrnáct měsíců. Dnes Stanjurovi a Čermákovi nástupci tvrdí, že se letos stihnou jen dva úseky blíže k Praze. I v jejich případě se však stavba protáhne na 18 měsíců.
S výjimkou zimního období se staví druhý rok nepřetržitě také na dvou úsecích blíže Brnu, bude se však pokračovat ještě příští rok. Nejméně tak budou potřebovat 22 měsíců. Omezení provozu na D1 budou o polovinu delší, než zněly loňské sliby.
Nikdo dnes neví, jaký konkrétní dopad bude mít protažení oprav jednotlivých úseků na celkovou modernizaci 160 kilometrů dálnice. ŘSD ještě předloni slibovalo, že se dokončí v roce 2018, loni termín posunulo na rok 2020 a na termínu stále trvá. Přitom očekává, že se v některých letech bude najednou opravovat devět z celkem čtyřiadvaceti úseků. Najednou tak má být omezen provoz na cca 60 kilometrech dálnice.
Teď se však ukázalo, že opravy vyžadují delší čas. Pokud chce investor dodržet termín, bude muset v průběhu několika let omezit najednou provoz na polovině stošedesátikilometrové dálnice, anebo prostě konečný termín posune o tři až čtyři roky. Ministerstvo dopravy ani ŘSD neoznámily, jak si to představují. Jejich mlčení se však dá pochopit, žádná ze státních institucí dnes nezaručí, že už nedojde k dalším problémům.
Plán v troskách, pokračujte
Čermák a Stanjura rozhodli o stavbě bez srovnání ekonomických a bezpečnostních dopadů, jaké budou mít různé varianty oprav na uživatele dálnice D1, a rozhodli se pro kompletní výměnu betonové vozovky. Teď se navíc ukazuje, že jejich plán nefunguje a že náklady uživatelů dálnice budou ještě vyšší, než se čekalo. Současný ministr Antonín Prachař nenechal zjistit, jak prodloužení modernizace poškodí národní ekonomiku, přesto se rozhodl v experimentu pokračovat a povolil veřejné soutěže na další tři úseky o délce 16 kilometrů. Stavět se začne v příštím roce, i tak o dvanáct měsíců později, než ŘSD loni slibovalo.
Prachař měl možnost hrůzu na D1 ukončit a neopravovat další úseky dálnice příliš náročnou metodou. Místo toho se rozhodl, že bude pokračovat hrůza bez předem stanoveného konce.
Kritici vyčítají celému dopravnímu resortu průběžný úpadek kompetencí zvláště při silničních stavbách, proto se dá předpokládat, že je za Prachařovým verdiktem nejspíše bezradnost, jak potíže na D1 vyřešit. V souvislosti s „nejnáročnější dopravně-stavební akcí v historii ČR“, jak modernizaci označil svého času Stanjura, to nedává pro nejbližší budoucnost žádné skvělé vyhlídky.