SkyToll si stěžuje na Česko v Bruselu kvůli smlouvě na výběr mýta Kapschem

Smlouva s Kapschem

SkyToll si stěžuje na Česko v Bruselu kvůli smlouvě na výběr mýta KapschemNOVÉ 1
Svět
Echo24
Sdílet:

Firma SkyToll poslal stížnost k Evropské komisi na prodloužení smlouvy na výběr českého mýta se společností Kapsch. Komise musí stížnost do měsíce projednat. Pokud uzná oprávněnost, tak dojde ke zrušení smlouvy. Česko by poté od 1. ledna 2017 přestalo vybírat mýtné pro nákladní dopravu. Správu mýtného systému s dosavadním provozovatelem firmou Kapsch prodloužilo ministerstvo dopravy bez výběrového řízení.

Podezřelý a velmi nestandardní je podle společnosti Skytoll i postupu ministerstva dopravy v průběhu jednacího řízení bez uzavření, které bylo vyhlášeno a uzavřeno během jednoho víkendu. „Předpokládáme, že na tuto víkendovou akci ministerských úředníků, která bude stát daňové poplatníky minimálně 800 mil. Kč, zaměří svou pozornost orgány činné v trestním řízení. Nejen výsledek, ale i způsob, kterým se ministerstvo dopravy k podepisování smlouvy dobralo, svědčí o tom, že ministerští úředníci jsou si vědomi, že nepostupovali v souladu se zákonem. Nejspíš proto pod smlouvu nepřipojil svůj vlastní podpis pan ministr, ale předal odpovědnost někomu jinému. Z našeho pohledu se ze strany ministerstva dopravy jedná o dlouhodobé a zcela vědomé porušování hospodářské soutěže, proto v nejbližších dnech podnikneme konkrétní právní kroky,“ uvádí v tiskové zprávě, kterou má Echo24.cz k dispozici, předseda představenstva společnosti SkyToll Matej Okáli.

„Dle našeho právního názoru nebylo ministerstvo oprávněno uzavřít smlouvu, protože bylo povinno vyčkat marného uplynutí lhůty 15 dní pro podání námitek proti rozhodnutí o výběru. Uvedené je potvrzeno i judikátem – rozhodnutím předsedy ÚOHS o rozkladu,“ vysvětluje dále Matej Okáli.

Ministerstvo za přidělení zakázky za více než pět miliard korun bez výběrového řízení nedávnou potrestal milionovou pokutou Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ÚOHS. „Podle verdiktu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže z minulého týdne si ministerstvo, jakožto zadavatel, stav technické exkluzivity ve prospěch vybraného uchazeče, jímž využití jednacího řízení odůvodňuje, vytvořilo samo,“ řekl předseda představenstva SkyTollu Matej Okáli.

Ministerstvo dopravy smlouvu s Kapschem zdůvodňuje problémy, které vznikly už při podpisu smlouvy s Kapschem před deseti lety. Transparentní výběrové řízení podle něj nebylo možné vypsat především kvůli tomu, že původní smlouva neumožňuje státu nakládat s daty ze systému, které jsou majetkem Kapsche až do konce provozu. Zájemcům tak úřad nemohl poskytnout relevantní údaje pro podání nabídek k soutěži.

Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku. Prodloužení dosavadní smlouvy podle ministerstva otevře cestu k přípravě otevřené a technologicky neutrální soutěže na další správu mýtného systému. Nový dodatek má zároveň umožnit hladký přechod systému na nového provozovatele. Za předpokládané tříleté prodloužení smlouvy získá Kapsch nejvýše 5,269 miliardy korun.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard Kč, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy Kč.

Čtěte více: Ťok a Kapsch? Ráno vypsání soutěže, večer vyhlášení vítěze. V neděli

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články