Dálnice D8 bude brzy zcela průjezdná. Ťok ale upozornil, že se na ni stavaři vrátí
Otevření úseku D8
- red,
Na středu 20. září se chystá kompletní zprovoznění dálnice D8 a také konec veškerých dopravních omezení. Ministr dopravy však již teď hovoří o plánovaných opětovných uzavřeních dálnice. Dan Ťok (nestraník za ANO) to uvedl v nedělních otázkách Václava Moravce, kde s exministrem dopravy Nečasovy vlády Zbyňkem Stanjurou, předsedou poslaneckého klubu ODS, mluvili v o budoucnosti českých dálnic.
Podle Ťoka se vyplatí dálnici na čas otevřít, aby se mohl například vyzkoušet povrch. Argumentuje i příchodem zimního období, podle plánu by se stavaři měli na místo vrátit znovu na jaře 2018. Podle geologů je prý potřeba udělat „dočasnou přetržku“ a analyzovat výsledky měření.
Podle Stanjury však Ťok kompletní otevření stále odkládá a zbytečně se vymlouvá. „Preferoval bych dělat celou stavení sezonu,“ tvrdí Stanjura. „Jasně se ukazuje, že stát při přípravě staveb postupuje příliš povýšeně, ve smyslu poručíme větru dešti,“ dodává. Potíže pak podle něj nejsou žádným překvapením.
Práce na stabilizaci nejnovější části D8 budou pokračovat, na jaře silničáři zpevní základy takzvané prackovické estakády. Na ten den je „dlouhodobě plánované testování v tunelech a cvičení integrovaného záchranného systému, kdy budeme muset tento úsek dálnice na půl dne uzavřít, a následně nejpozději v 17 hodin chceme pustit provoz v plném profilu,“ uvedl již dříve Ťok.
Celá Prackovická estakáda na dálnici D8 bude od konce září sloužit řidičům, zprovozněny budou všechny čtyři pruhy.https://t.co/BBxxkTaLeb pic.twitter.com/UuwFwvo8Ef
— Ministerstvo dopravy (@min_dopravy) 30. srpna 2017
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
Dlouhodobé omezení provozu souviselo s nestabilitou podloží v okolí. Ředitelství silnic a dálnic v uplynulých měsících nestabilní okolí zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu. Další injektáže silničáři plánují i na jaře, kvůli stavebním pracím se bude střídavě uzavírat vždy jeden ze dvou mostů.
Dálnice D8 z Prahy na Ústí nad Labem a dále k hranicím s Německem se dlouhodobě potýká s problémy se stabilitou podloží. Obecně známý je sesuv svahu na rozestavěnou dálnici u obce Dobkovičky v roce 2013. Nejnovější problémy se stabilitou podloží se objevily při stavbě estakády u obce Prackovice nad Labem zhruba kilometr severovýchodně od Dobkoviček, kde se odehrál první sesuv.
Celá dálnice D8 je v provozu od konce loňského roku, uvedený úsek na Litoměřicku ale mohou řidiči zatím projíždět pouze v jednom jízdním pásu. Ťok původně sliboval otevření již o Vánocích 2015. Stavba problematického úseku ve Středočeském kraji stála dosud 16 miliard.
K otevření dálnice došlo loni po 15 letech. Podle tehdejšího výroku prezidenta Miloše Zemana kvůli ekologickým aktivistům. Přestože na problematické vlastnosti terénu upozorňovali ještě před zahájením stavebních prací, podle dosavadního vývoje průtahy zavinilo zejména vedení Ředitelství silnic a dálnic a špatná rozhodnutí několika vlád v řadě.