Škoda Superb TSI: Benzinové opojení s elegantní výbavou

ŠKODA

Škoda Superb TSI: Benzinové opojení s elegantní výbavouAUTO TEST 5
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Abychom byli kompletní, vyzkoušeli jsme také povedenou Škodu Superb s benzinovým motorem. Je pro tradiční naftové jednotky přijatelnou alternativou, nebo bude na okraji zájmu?

O nové Škodě Superb už bylo napsáno mnoho. Aby také ne, jedná se o zásadní model automobilky, která se s ním z hlediska současné produkce výrazně posunula. Netroufnu si tvrdit, že se s ním dostává do revírů prémiových značek, ale v mezigeneračním měřítku je novinka určitě krokem správným směrem. Už design vás zaujme, a to nemusíte být zdaleka odborník. Vůz stojí na širokém rozchodu kol, je přikrčený, s výraznou maskou a jasně definovanými liniemi. O to víc se to týká testované vrcholné verze, tradičně označované souslovím Laurin & Klement.

Nejlepší možná výbava

Pod názvem připomínajícím zakladatele značky se skrývá nejlepší možná výbava. Superb sedí na elegantních 18palcových kolech a už zvenku je patrné výraznější zdobení. Uvnitř je to ještě lepší – kožený interiér je součástí výbavy, která je doplněna například dekoračními lištami v provedení černá piano, paketem LED vnitřního i vnějšího osvětlení či infotainment systémem Amundsen včetně výborné a rychlé navigace. Vše se ovládá pohodlně pomocí 6,5palcového dotekového displeje.

Řidiči také pomáhá řada asistentů a vychytávek – praktický přístup k ohromnému zavazadlovému prostoru o kapacitě 625/1760 litrů umožní bezdotykové otevírání (stačí zamávat nohou pod nárazníkem), ve výbavě nechybí parkovací asistenty, které nejen přehledně zobrazí okolí vozu, ale v případě potřeby samy zaparkují. Dalším praktickým pomocníkem je adaptivní tempomat, který vám usnadní jízdu na dálnici tím, že sám přibrzdí na rychlost vozidla jedoucího před vámi.

Na hory jako stvořené

To by byla výbava, ale co samotná jízda? Ačkoliv základní superb pořídíte s malým motorem 1.4 TSI (který nedoporučuji), já vyzkoušel rovnou dvoulitr, konkrétně s výkonem 162 kW, tedy 220 koní. To už je slušná porce výkonu, kterou na asfalt přenáší pouze automatická dvouspojková převodovka. Dynamické parametry, tedy zrychlení na stovku za 7,0 s a maximální rychlost 245 km/h, jsou v pořádku. V praxi motor přináší příjemný, téměř lineární projev s největší sílou ve středních otáčkách, který je okořeněn příjemným, ačkoliv velmi dobře utlumeným zvukem. Benzinový motor se pro vůz jeví jako velmi vhodný i díky tomu, že i při lehce dynamické jízdě spotřeboval pouze 7,5 l / 100 km. Při větším snažení se dostanete i na 7 l / 100 km, pokud naopak jeho potenciál využijete naplno, počítejte s deseti litry. Dynamika mě dokázala přesvědčit – auto má výrazné pružné zrychlení, lehce narušované pouze neideálním fungováním převodovky. Na tu si ale budete muset zvyknout, protože tato verze se s manuálem neprodává. Každopádně při dynamické jízdě doporučuji nastavit volič jízdních režimů do specifického módu, při němž jsou reakce rychlejší a převodovka motor víc vytáčí. Naopak ve městě jsem jezdil na Comfort, a to nejen kvůli adaptivnímu podvozku, ale zejména kvůli převodovce. V tomto módu jsou totiž rozjezdy z křižovatek mnohem plynulejší a nedochází k protáčení kol, ke kterým náhle proudí točivý moment o hodnotě 350 Nm. Trakce na mokru byla nakonec jedinou poněkud slabší stránkou jinak vyváženého a pohodlného auta. Pokud často vyrážíte například na hory, k čemuž velké pohodlné auto přímo vybízí, doporučuji zvážit příplatek za silnější verzi (280 k), která má i čtyřkolku.

Dynamic Chassis Control
Anglické sousloví označuje systém adaptivního podvozku. Ten umožňuje řidiči pouhým stiskem tlačítka (volba jízdního režimu) změnit charakteristiku podvozku. Systém využívá elektricky regulovatelné tlumiče, které umožňují plynulou změnu své charakteristiky. Jsou ovládány řídicí jednotkou, která neustále vyhodnocuje údaje od trojice snímačů zdvihu kola a trojice senzorů zrychlení karoserie. Velikost útlumu tlumiče je dána nastavením průtoku kapaliny elektromagnetickým ventilem tlumiče. V modelu Škoda Superb se tedy změny ovládají pomocí tlačítka Driving Mode Select vedle voliče převodovky.

Co se týče samotné ceny, Laurin & Klement se silným benzinovým motorem samozřejmě není úplně levný. Testovaná verze, vybavená například i praktickým nezávislým topením, stála lehce přes milion korun, přičemž základní cena činí 966 900 Kč. Je to hodně peněz, a to i za vlajkovou loď. Ale faktem také je, že prémiový vůz za tyto peníze s takovou výbavou nekoupíte a budete se muset omezovat i motoricky. Škoda nabízí prověřený a výkonný motor 2.0 TSI, který se mi moc líbil, ale k němu i ohromný, luxusně (i prakticky) vybavený interiér, ve kterém nechybělo nic, co bych si mohl přát.

Plusy:

Motor, spotřeba, dynamika, luxusní výbava

Minusy:

Některé módy převodovky, trakce na mokru

Verdikt:

Vrcholnému superbu sluší nejen benzinový motor, ale také elegantní výbava Laurin & Klement, která v sobě obsahuje širokou paletu praktických i luxusních výbavových doplňků. Cena kolem milionu korun odpovídá nabídce, neřekl bych, že je vůz předražený. Výbavou dohání prémiové výrobce a cenou zůstává stále příznivý. Motor TSI určitě při výběru vyzkoušejte!

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články