Do kina na operu. Další sezonu přenosů z Metropolitní opery zahájí v sobotu Norma

přenosy z Metropolitní opery

Do kina na operu. Další sezonu přenosů z Metropolitní opery zahájí v sobotu NormaNOVÉ
Kouzelná flétna v provedení Metropolitní opery Foto:

FOTO: Aerofilms

1
Panorama
Echo24
Sdílet:

Novou sezonu přímých přenosů z Metropolitní opery zahájí v sobotu 7. října mistrovským dílem Vincenza Belliniho Norma. Titulní part v nové inscenaci belcantové tragédie ztvární hvězdná Sondra Radvanovsky. O týden později, v sobotu 14. října, bude série přenosů pokračovat populární Kouzelnou flétnou v premiérovém celosvětovém přenosu nezkrácené podoby Mozartova díla.

Deset špičkových operních inscenací v přímém přenosu z Met uvidí od října do dubna diváci dvou tisícovek kinosálů v 70 zemích světa včetně 25 kin v českých a moravských městech. V Praze to budou kina Aero, Světozor, CineStar Anděl a o den později od 15:00 promítá záznam Bio Oko.

Novou inscenaci Belliniho Normy pod suverénní dirigentskou taktovkou Carla Rizziho a s vynikajícím orchestrem Met odměnilo obecenstvo Metropolitní opery během zahajovacího večera 25. září ovacemi ve stoje a McVicarovo autorské provedení má nejlepší předpoklady stát se jedním ze skutečných vrcholů nové sezóny.

Do společnosti zvučných režisérských veličin jako jsou Franco Zeffirelli, Otto Schenk, John Dexter či Nathaniel Merrill lze už nesporně řadit také Skota Sira Davida McVicara. V posledních třech dekádách patří mezi hrstku vyvolených, kteří vytyčují inscenační kurs Metropolitní opery. Někdejší „zlobivý chlapec“ uchvátil kritiku i obecenstvo například Händelovým Juliem Ceasarem v Egyptě nebo vydařenou spoluprací s americkou sopranistkou Sondrou Radvanovsky na Donizzetiho tudorovské trilogii, jejíž poslední díl – Roberto Devereux – byl součástí přenosové sezóny 2015-16.

Není proto překvapením, že v sedmém roce McVicarova působení v Met zahajuje sezónu právě jeho Norma, a to opět s ikonickou Radvanovskou. Ta otvírala ve stejné roli i minulou sezónu v Kanadské operní společnosti a kritikou je považována za Normu „své generace“. Norma jako střet kultur i drásavé intimní drama McVicarova režie evokativně reflektuje střet římské a podrobené galské kultury, soustředí se však především na vztahový rozměr bolestného milostného trojúhelníku. Rafinovaně tak dává vyniknout uhrančivým pěveckým výkonům, v nichž má prvořadé místo Sondra Radvanovsky.

Jejímu belcantu složil poklonu i The Wall Street Journal, který popsal její soprán jako „ohromující a vybroušený, vznášející se bez zachvění dechu v dlouhých liniích, s barevným rozsahem a vitalitou odrážející věrně celý kaleidoskop Norminých emocí“.

The Huffington Post vyzdvihuje také výkon americké hvězdy Joyce DiDonato, která se v přenosech objevuje pravidelně a která ztělesnila Adalgisu, Norminu sokyni v lásce. List neváhal označit výkon obou pěvkyň jako jednoduše „triumfální“, a komentuje nevídanou mnohostrannost a dokonalou souhru, s níž Radvanovsky a DiDonato přednesly emočně vypjaté duety druidských kněžek, osudově zasažených citem k nepříteli. Role římského prokonzula Polliona, utajovaného manžela Normy a pozdějšího milence Adalgisy, se přesvědčivě ujal tenorista Joseph Calleja, který sklidil uznání za pěveckou jistotu ve vysokých tónech, ale i za závěrečný nanejvýš dojemný duet s Radvanovsky.

Kouzelná flétna poprvé v nezkrácené podobě

„Nikdo neumí vytáhnout magii z Kouzelné flétny tak jako James Levine,“ rozplývají se Huffington Post nad obnovenou premiérou inscenace Mozartovy slavné pohádkové opery v Met. Skvostný revival v režii Julie Taymor, držitelky prestižní divadelní ceny Tony Award, se divákům v New Yorku poprvé představil v roce 2004 a i tehdy ho dirigoval geniální Levine. „Inscenace jako by vůbec nezestárla,“ zdůrazňuje list.

Divácký hit ve zkrácené anglickojazyčné verzi určený především rodinnému publiku byl v roce 2006 vůbec prvním živým přenosem z Metropolitní opery a v roce 2015 se přenášel jako vánoční bonus do celého světa na oslavu 10. výročí projektu. Egypt, do něhož je zasazeno libreto Kouzelné flétny, býval tradičně považován za kolébku zednářského bratrstva, jehož symboly a rituály se v díle hojně objevují. Většina inscenací zdůrazňuje obecné vyznění mysterióznosti a mýtičnosti Mozartova díla. Na spektakulární scénu plnou vizuálních efektů vsadila i renomovaná umělkyně Taymor, která ji posela fantaskními kostýmy a nápaditými pestrobarevnými loutkami.

Rolí Paminy bude v Metropolitní opeře debutovat mladá jihoafrická sopranistka Golda Schultz, jako Královna noci se ve své emblematické roli představí Američanka Kathryn Lewek. Pohádkového prince Tamina představí americký tenorista Charles Castronovo a ptáčníka Papagena uhrančivý rakouský barytonista Markus Werba. V roli Sarastra se opět objeví jeden z nejvýraznějších pěvců současné opery René Pape. Za dirigentským pultem stane emeritní hudební ředitel Metropolitní opery James Levine, který loni opustil prestižní post ze zdravotních důvodů.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články