Konec překvapení při výběru zájezdů. Cestovku uvidíte na první klik
Novinka při nákupu
Prodej dovolených přes webové stránky cestovních agentur čeká výrazná změna. Turisté se už na internetu dozvědí, kdo vybraný zájezd pořádá. Při stávající praxi přitom jméno cestovní kanceláře viděli často až při podpisu smlouvy. S novinkou počítá novela zákona, o které bude ve středu jednat vláda.
Oblíbené dovolenkové portály Invia.cz, Dovolena.cz, Zajezdy.cz nebo Nettravel.cz mají v současnosti jedno společné. Při výběru zájezdů neukazují, která česká cestovní kancelář je pořádá. Pro cestovní agentury je to logická strategie. Zatímco klienti jejich služby využívají bezplatně, byznys jim zajišťuje provize od cestovek. A nemají proto důvod příliš upozorňovat na to, se kterou konkrétní cestovní kanceláří lidé k moři nebo za poznáním vyrazí. Zákazníci by je totiž pak mohli snadno obejít a zájezd si koupit přímo u cestovky.
„V případě nabízení zájezdu prostřednictvím internetových stránek musí být tato informace uvedena zřetelně na stejné úrovni internetové stránky jako podstatné informace o zájezdu.“
Ministerstvo pro místní rozvoj se ale rozhodlo se zavedenou praxí skoncovat. A od 1. ledna příštího roku chce cestovním agenturám nařídit zákonem, aby informace o pořadateli zájezdu zveřejňovali už na internetu spolu s dalšími základními parametry nabízené dovolené. „Motivací je jednoznačně ochrana spotřebitele a věřím, že touto novelou se tak i stane,“ řekl serveru ECHO24.cz náměstek pro cestovní ruch Jiří Houdek.
V zákoně, který upravuje podmínky podnikání cestovních agentur, má k pasáži o pořadateli zájezdu nově přibýt ustanovení: „V případě nabízení zájezdu prostřednictvím internetových stránek musí být tato informace uvedena zřetelně na stejné úrovni internetové stránky jako podstatné informace o zájezdu.“ Podle Houdka novinku uvítají i solidní podnikatelé v oboru. „Cestovní kanceláře a agentury mají obecně zájem, aby byl jejich obor očištěn od negativních zkušeností. Tato záležitost k tomu určitě přispěje,“ prohlásil.
Podnikatel Jančura: Nemám s tím problém
„Nemám s tím problém. Nějakým způsobem to zveřejňujeme i teď, ale taková změna je myslím správná,“ uvedl pro ECHO24.cz podnikatel Radim Jančura, kterému patří portál Dovolena.cz. Připomněl přitom, že informace o pořádající cestovce nakonec lidé zjistí už teď dřív, než za zájezd zaplatí. „Klient se samozřejmě dozví, s kým jede, už teď. Smlouva je podepsaná s klientem a danou cestovkou,“ zmínil Jančura.
Klienty u agentur prý dál udrží například dobrá osobní zkušenost nebo to, že do některých menších lokálních agentur chodí zkrátka pravidelně před každou dovolenou.
Novinku neodmítá ani Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). „Podporuje to tendenci ochrany spotřebitele. Nemáme s tím žádný problém,“ zmínila tajemnice organizace Kateřina Petříčková. Rozporuje přitom myšlenku, že tak cestovní agentury o své provize přijdou. Podle ní klienty u agentur dál udrží například dobrá osobní zkušenost nebo to, že do některých menších lokálních agentur chodí zkrátka pravidelně před každou dovolenou.
Návrh ministerstva pro místní rozvoj musí po vládě schválit také obě komory parlamentu a podepsat prezident. I tak je podle náměstka pro cestovní ruch ale reálné, že nová pravidla budou platit už od začátku příštího roku.
„V letošním roce je poměrně silná nabídka last minute zájezdů, a to na červnové termíny, na momentální odjezdy. Ceny jsou na historicky nejnižší úrovni.“
V kurzu Řecko letecky a Chorvatsko autem
Cestovní ruch v Česku obecně zaznamenává zajímavý souboj zájezdů prodávaných v předprodeji a naopak na posledních chvíli. „V loňském roce byl poměrně silný prodej zájezdů na first minute. Prodalo se tak přibližně 45 procent všech zájezdů. Na last minute asi 38 procent. Odchýlilo se to tedy směrem k předprodeji,“ prohlásila Petříčková s tím, že nabídka last minute byla loni během léta velmi omezená.
„V letošním roce je poměrně silná nabídka last minute zájezdů, a to na červnové termíny, na momentální odjezdy. Ceny jsou na historicky nejnižší úrovni,“ zmínila tajemnice AČCKA. Podle odhadů se tak letos prodalo zhruba 40 procent zájezdů v předprodeji, ale last minute nabídek Češi využijí minimálně ve stejné míře.
A kam lidé nejčastěji vyrazí? „Zájem české klientely o cílové destinace je poměrně stabilní. Pro zájezdy vlastním autem nebo autobusem nadále vede Chorvatsko a Itálie. U leteckých zájezdů je letos hlavní destinací Řecko následované Tureckem, Španělskem, Bulharskem a Tuniskem,“ uzavřela Petříčková.