Opel Astra Sports Tourer: Nečekaná radost

OPEL

Opel Astra Sports Tourer: Nečekaná radostAUTO TEST 11
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Opel Astra je obecně sympatický vůz nižší střední třídy, který vás potěší příjemným podvozkem, prostorným interiérem i nabídkou motorů. Prakticky uvažující člověk se zaměří na variantu Sports Tourer, jak se dnes nazývají vozy kombi. Vyzkoušel jsem verzi s motorem 1.6 CDTi.

Současnou astru mám rád již od jejího představení. Líbí se mi, jak vypadá, že má svou tvář, osobnost. Samozřejmě nejvíc zábavy nabízí ostrá verze OPC, ovšem dnes se podíváme na něco praktičtějšího, zaměřeného spíše na běžné rodinné používání.

Relativně rozměrné kombi už stojí přede mnou a já se ze všeho nejdřív věnuji vnitřnímu prostoru. Přední sedadla zaslouží pochvalu, mají dobré vedení těla a nabízejí standardní rozsah nastavení. Vzadu se průměrná europostava v pohodě usadí, místa je dost pro nohy i pro hlavu. Dva dospělí cestující na kratší cestě trpět určitě nebudou, ovšem na dovolenou ve čtyřech to zase není, což je patrně i zaměřením auta – je určeno spíše dvěma dospělým a dětem. Pro rodinné výlety je určitě zapotřebí zavazadelník. Ten je v astře s hodnotami 500 až 1550 litru lehce nadprůměrný. Je také dobře využitelný, široký a snadno přístupný. Opět žádný zádrhel. Dostatek odkladacích míst je jednou z oblastí, kterou při dlouhé cestě s rodinou také využijete – auto nabízí praktická místa pro vaše potřeby.

Dobrá jízda se skvělou spotřebou

Výhled z vozu je relativně dobrý, klasicky trochu problém způsobuje nepřehledná karoserie směrem šikmo dozadu. V zatáčkách jsem si všiml také jednoho dlouhodobého nešvaru astry: přes A-sloupek v některých zatáčkách není příliš dobře vidět na cestu. Když už jsme u toho koukání, v noci vás potěší velmi účinné světlomety, auto výborně svítí.

Při snaze porozumět nastavování palubních systémů musíte trochu zpomalit – intuitivnost není zrovna silnou stránkou Opelu, navíc je středový tunel stále posetý řadou tlačítek, ve kterých není úplně snadné se zorientovat. Raději tedy startuji turbodiesel o dnes rozšířeném objemu 1,6 litru. Musím říct, že pokud si odmyslíte poněkud hrubší projev při nastartování, je motor pro pohon kombi téměř ideální. V nabídce jsou dvě výkonnostní verze motoru 1.6 CDTi, slabší má 110 koní, přičemž já zvolil k testu silnější variantu s výkonem 136 koní. Je patrné, že kromě výkonu pomáhá dynamice zejména točivý moment o hodnotě 320 Nm, který je k dispozici již od 2000 ot/min. Motor se krásně vytáčí, má jen lehkou turbodíru v nízkých otáčkách a poté již nastupuje plná síla, která vrcholí kolem 4000 ot/min. Výsledná dynamika je pro rodinný vůz opravdu důstojná, předjíždění je snadné, bezpečné a samozřejmé. Skvělá je ale také spotřeba – i při hrubějším zacházení si motor neřekl o víc než 6,5 l / 100 km, přičemž při klidné jízdě se výsledek přiblížil hodnotě 5,0 l / 100 km. I když Opel nabízí dobré turbobenzinové motory, turbodiesel zaslouží vaši pozornost, protože dynamicky nezaostává a spotřebu má lepší.

Za slušný vůz si musíte připlatit

Astra je celkově pohodlné auto, to je obecný fakt. Pokud nezvolíte zbytečně velká kola s nízkoprofilovými pneumatikami, pocítíte to při přejezdu každé nerovnosti. Testovaný vůz byl vybaven 16palcovými koly a fungoval velmi dobře. Úroveň komfortu odpružení byla tak vysoká, že jsem během testu nepocítil nepříjemné rázování do interiéru či rázy do karoserie. A to se u takto koncipovaného auta cení. Výhodou je také snadná ovladatelnost celého vozu, téměř jediné, na co si musíte trochu zvyknout, je podivně jdoucí spojkový pedál. Jinak vše funguje v příjemném souladu tak, aby si řidič mohl užít nerušenou jízdu.

Podvozek FlexRide
Astra má k většině motorizací v nabídce podvozek FlexRide. Jde o vylepšený podvozek s plynulou regulací tlumičů CDC. V praxi to funguje tak, že na středovém tunelu zvolíte buď Tour, nebo Sport – a podle toho je upravena funkce tlumičů. V režimu Sport navíc pocítíte ostřejší reakci na plynový pedál a změní se barva podsvícení (na červenou). Rozdíl je znát po prvních metrech, auto ztuhne a je citelně tvrdší. Proti tomu režim Tour, vhodný zejména na rozbité okresky, je znatelně měkčí a umožňuje nerušenou, klidnou jízdu s vyšší mírou komfortu odpružení. Systém stoji 20 600 Kč a vyplatí se!

Astra Sports Tourer se prodává v akční ceně již od 310 900 Kč. Jde samozřejmě o základní verzi s motorem 1.4 (100 k), která ale nezaslouží doporučení. Pokud budete chtít slušně vybavený vůz s testovaným motorem, připravte si minimálně 425 900 Kč, tedy o více než sto tisíc víc. To je ale běžná praxe. Za tyto peníze dostanete velmi přívětivé auto, které je prostorné a jezdí úsporně, ale přitom dostatečně dynamicky. Pokud chcete nějaké peníze při koupi ušetřit, v ceníku vás možná zaujme nabídka podobně výkonných motorů 1.7 CDTi. Jde o starší motory, které jsou sice také celkem úsporné, ale nedosahují tak hladkého chodu a celkově lehce zaostávají i dynamicky.

Plusy:

pohodlný podvozek, úsporný a dynamicky důstojný motor, vnitřní prostor a jeho variabilita, uživatelská přívětivost

Minusy:

výhled přes A-sloupek, ovládání některých palubních systémů, nekomunikativní řízení

Verdikt:

Astra Sports Tourer je povedené auto, které hravě splní nároky menší rodiny. Motor 1.6 CDTi je vhodný nejen do města, ale i pro delší cestovaní, kde se naplno ukáže jeho nízká spotřeba a zároveň příjemný charakter. Budete mile překvapeni i nečekanou dynamikou. Rozhodně doporučuji některou z dostatečných středních vybav, která vám bohatě postačí. Obecně řečeno: příjemné, normální auto za slušné peníze.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články