Čulíkovy Britské listy lhaly, zaplatily za to 50 tisíc

Čulíkovy Britské listy lhaly, zaplatily za to 50 tisícNOVÉ
Šéfredaktor Britských listů Jan Čulík. Foto: Reprofoto: Youtube/kolektif1
Domov

SPOR O ZACHÁZENÍ S PACIENTY

vb Echo24

Kontroverzní server Britské listy, který vede neméně kontroverzní publicista Jan Čulík, zaplatil odškodné ve výši 50 tisíc a také soudní náklady pražské Psychiatrické nemocnici Bohnice. Důvodem byl nepravdivý text publikovaný na Britských listech, který obviňoval nemocnici ze zneužívání pacientů. Britské listy už padesátitisícovou satisfakci uhradily, řekl serveru Echo24.cz bývalý právní zástupce bohnické nemocnice Tomáš Němeček.

Bohnická nemocnice zažalovala Občanské sdružení Britské listy kvůli článku s titulkem „O týrání důchodců hlady“ z dubna 2013. Článek totiž mimo jiné obviňoval nemocnici z toho, že zneužívá pacienty s Alzheimerovou chorobou a po jejich smrti se dělí s příbuznými o dědictví.

Případem se začala zabývat jak policie, tak ministerská kontrola. Obě však podle Němečka nezávisle na sobě dospěly k závěru, že události, jak je líčily Čulíkovy Britské listy, se nestaly. Co víc, kontroverzní server odmítal – i přes přímou výzvu – zmiňovaný nepravdivý text stáhnout.

Padesát tisíc a pálení prstů

Nemocnice se proto obrátila na soud. Ten jí dal v první instanci za pravdu a přikázal Čulíkovu serveru článek smazat a zaplatit nemocnici sto tisíc korun + náklady na soud. Vrchní soud následně koncem léta tento rozsudek potvrdil, avšak snížil kompenzaci na padesát tisíc s odkazem na malý čtenářský dosah Britských listů.

Zmiňovaný nepravdivý článek následně skutečně z internetu zmizel. Právník Tomáš Němeček, který v minulosti právně zastupoval právě bohnickou nemocnici, k tomu dodává, že léčebna už obdržela i padesátitisícovou satisfakci. „Ano, ptal jsem se svého nástupce, který léčebnu v právních věcech zastupuje teď a ten potvrdil, že peníze dorazily,“ řekl Němeček serveru Echo24.cz.

Němeček říká, že jedním z důvodů, proč se nemocnice rozhodla s Čulíkovým serverem soudit, bylo to, že si v té samé době sama začala „pálit prsty“ soudními spory. Konkrétně zmínil případ jedné její pacientky, kterou makléřka málem připravila o miliony korun – pacientku přiměla k prodeji jejího domu a získala tak více než 4 miliony korun.

Policie však na základě trestního oznámení podaného nemocnicí (personál si všiml, že pacientka má neobvyklé návštěvy a upozornil policii) zablokovala převody a letos v červnu soud uložil makléřce dvouletý trest odnětí svobody s odkladem na tři roky a také jí přikázal, aby uhradila způsobenou škodu. Letos v listopadu pak odvolací Městský soud v Praze rozsudek zpřísnil a uložil makléřce tříletý podmíněný trest se zkušební dobou na pět let.

Udání za hidžáb

Publicista Jan Čulík, který dlouhodobě žije ve Velké Británii, v minulosti podnikl několik kontroverzních kroků. Angažoval se například v případě českého anesteziologa Vladislava Rogozova, který pracuje v Británii. Ten upozornil na chování své muslimské kolegyně, která se chystala operovat v hidžábu. Rogozov upozorňoval na to, že hidžáb může být nebezpečný z hlediska hygieny.

Deník The Daily Star informoval o tom, že Čulík Rogozova nahlásil vedení nemocnice s tím, že se lékař  chová jako islamofob. Lékař se pak dočasně ocitl mimo službu. Za to se na Čulíka snesla vlna kritiky a v diskusích byl mnohokrát označen jako „práskač“.

Čtěte také: ‚Bohnice nejsou věštírna, za výhrůžky mohou zavřít půlku národa‘

Související články