ČT chce omezit přístup do svého iVysílání. Má být jen pro koncesionáře
Zpoplatní ČT své iVysílání?
Česká televize chystá zpoplatnit své internetové vysílání. Tato informace, která vzbudila mezi diváky obavu a nevoli, však rozhodně není na pořadu dne. Jak upozorňuje ČT, jedná se zatím pouze o úvahy bez konkrétních obrysů. Veřejnoprávní televize tímto krokem reaguje na technologický vývoj, kdy čím dál více lidí sleduje její pořady především na svých počítačích a mobilech.
„Jde o úvahy vyplývající ze současného vývoje prostředí i technologií, které vedou téměř všechny veřejnoprávní televize v Evropě,“ uvedl pro Echo24.cz za Českou televizi PR manažer Michal Prokeš. Dodal také, že pro ČT nejde aktuálně o řešení, které by už mělo konkrétní obrysy a mělo by se v dohledné době aplikovat.
Evropské veřejnoprávní televize totiž postupně zavádí odstupňovaný přístup na své webové stránky. BBC, která je považovaná za historicky první veřejnoprávní médium, od září dokonce přistoupila k tomu, že vstup do archivů umožňuje jen svým koncesionářům. To Česká televize chce zavést pouze částečné zpoplatnění svého iVysílání. „Rádi bychom tuto službu dále rozvíjeli a zpřístupnili ještě bohatší videoarchiv, avšak pouze pro ty, kteří na jeho vzniku participují, tedy pro koncesionáře. iVysílání by pak pro ostatní uživatele fungovalo i nadále, ale v omezené podobě,“ řekla Lidovým novinám mluvčí ČT Alžběta Plívová.
Případné posunutí začátku zpoplatnění iVysílání může ovlivnit i nedávné výběrového řízení ČT na poskytovatele jejího internetového vysílání, na jehož základě nebyl vybraný nejvhodnější uchazeč. „Nabídky byly podány 28. července. Dva uchazeče musela ČT následně vyloučit pro nesplnění kvalifikačních požadavků, třetího proto, že nereagoval na výzvu k vysvětlení nabídky,“ vysvětlil Prokeš. Protože do fáze hodnocení postoupila jediná nabídka, Česká televize se v souladu se Zákonem o veřejných zakázkách rozhodla zakázku zrušit.
Nyní Česká televize připravuje novou veřejnou zakázku. „Oslovíme všechny čtyři uchazeče, přesněji specifikujeme požadavky na technické řešení služby, protože od září 2015, kdy začala být původní zakázka připravována, se situace technologicky vyvinula,“ uvedl Michal Prokeš.
Diváků neubývá, milionů ano
Česká televize se částečným zpoplatněním svého videoarchivu zřejmě snaží dorovnávat miliony, které jí ubývají v rozpočtu z koncesionářských poplatků. Z výroční zprávy o hospodaření ČT totiž vyplývá, že v roce 2015 činil příjem z koncesionářských poplatků 5,621 miliardy korun, ale o pět let dříve vybrala česká veřejnoprávní televize na poplatcích o 150 milionů více, tedy 5,792 miliardy korun. Souvisí to i s tím, jak ubývá počet televizorů v tuzemských domácnostech – od roku 2011 do roku 2015 o více než 60 tisíc na současných 3,5 milionu.
Prokeš nicméně pro Echo24.cz vyvrátil, že by České televizi ubývali diváci ruku v ruce s nárůstem diváků na iVysílání. „Naopak. V letošním roce je Česká televize lídrem televizního trhu s 31,37 % diváků, druhá Nova má 28,43 %. Stabilní je i počet reálných uživatelů na iVysílání,“ dodal s tím, že v letošním roce byl znatelný nárůst diváků na internetu zejména během sportovních událostí, jakými bylo hokejové mistrovství světa nebo olympijské hry v Riu.
Na iVysílání je aktuálně nejoblíbenější oceňovaný kriminální seriál Rapl. „Průměrně si každý díl do 7 dnů po odvysílání přehraje 60 tisíc osob. Velmi úspěšná je i druhá řada seriálu Doktor Martin, jehož každý díl zhlédne průměrně 48 tisíc diváků, a Já, Mattoni (46 tisíc),“ uvedl Prokeš.