Jaguar F-Pace: Šelma do terénu, která kouše

Jaguar F-Pace

Jaguar F-Pace: Šelma do terénu, která koušeAUTOTEST 9
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Jaguar vstoupil s novým modelem F-Pace velmi sebevědomě do segmentu SUV a jelikož už byly zahájeny prodeje na českém trhu, nastal čas vyzkoušet verzi S, kterou pohání přeplňovaný šestiválec.

Segment SUV je pro automobilky velmi zajímavý a kdo v něm neprodává, přichází o tržní podíly. To je jasná věc. Navíc se čeká v této třídě crossoverů další růst, a to velmi výrazný. Jaguar na to reaguje představením svého prvního SUV, které nese název F-Pace. Mezi jeho konkurenty ve třídě středně velkých SUV patří například Lexus NX, Volvo XC60, Audi Q5, BMW X3 nebo Mercedes GLC, ovšem hlavní protivníci jsou dva: BMW X4 a Porsche Macan.

Jaguar F-Pace se oficiálně prodává od 1. dubna 2016, takže už známe i ceny. F-Pace je nastaven tak, aby se základní verze dala pořídit levněji než BMW X4 i Porsche a vrcholná verze S stojí cenově níže než nejlepší model Porsche. Zatímco základní verze se prodává již od 1 160 874 Kč včetně DPH, já se zaměřil na vrcholný model značený S. Za ten si výrobce u nás účtuje 2 070 673 Kč a já chci zjistit, jestli za to stojí. Argumentem pro, který bych rád zmínil už na začátku, je tříletý servis zdarma a tříletá záruka, obojí bez omezení kilometrů! To je u prémiového výrobce skutečně zajímavá informace.

Láska na první pohled

Jaguar je automobilka, které se v poslední době daří. A je to vidět i u modelu F-Pace, jehož vývoj rozhodně nepodcenila. F-Pace je vytvořen ze 75 % z hliníku, který doplňuje hlavně pevnostní ocel. I nápravy (vpředu dvojité lichoběžníky, vzadu nový multilink) jsou z větší části hliníkové, což snižuje jejich hmotnost a zvyšuje tuhost. Rozvor 2874 mm patří k nejdelší ve třídě, celková délka dosahuje 4731 mm, karoserie vyniká příkladnou tuhostí, což je patrné zejména při jízdě po nezpevněném povrchu nebo v prudkých zatáčkách. Pohon všech kol zajišťuje elektrohydraulická spojka, která v případě potřeby přidává do akce přední kola (stihne to za 165 milisekund), většinu času se ale F-Pace chová jako zadokolka, což jí sluší.

Konečně dostávám klíčky od testovacího vozu v krásné metalíze Dark Sappphire. Musím říct, že při prvním setkání mě design velmi oslovuje, líbí se mi čisté plochy, hladké linie a jasně definovaný stylistický jazyk. Usedám do interiéru. Ten připomíná ostatní modely značky, za zmínku stojí hlavně multimediální systém, zobrazený na displeji s úhlopříčkou 10,2 palce. Dlaždicové uspořádání ikon odpovídá současným trendům a nechybí všechny prvky (včetně rozsáhlých možností konektivity), na které jsme u prémiových aut zvyklí. Oceňuji také nerušivé bezpečnostní systémy, ale mnohem víc mě zajímá samotná jízda.

Pod kapotou můžete mít paletu motorů, která začíná u dvoulitrového turbodieselu Ingenium s výkonem 180 koní, pokračuje přes biturbo naftový šestiválec o objemu 3,0 litru (300 koní, masivních 700 Nm točivého momentu) a končí benzinovým šestiválcem o objemu 3,0 litru přeplňovaným kompresorem, známým z modelu F-Type. Ve verzi S nabízí výkon 380 koní při 6500/min a točivý moment 450 Nm. V praxi je naprosto úžasný. Lineárně a ochotně jde do otáček, uděluje SUV brutální dynamiku a jeho projev je doprovázen charakterním vytím, které si rychle zamilujete. Je spojen s osmistupňovou převodovkou původem od ZF, které není co vytknout a chová se velmi kultivovaně. V případě jízdy ve sportovním režimu řadí důrazněji a každou změnu rychlostního stupně dokresluje škubnutím.

Šelma se umí i protáhnout

Pohotovostní hmotnosti verze S činí 1861 kg, což rozhodně není málo, ale auto tuto skutečnost výtečně maskuje. Ochotně zatáčí, citelně brzdí a ani prudké přenosy síly ho nerozhodí. Šelma se umí protáhnout i úzkou okreskou s nečekanou jistotou a hbitostí! Komfort podvozku je trochu omezen použitím ohromných, 21palcových kol. Osobně bych z široké nabídky zvolil nějaký menší rozměr, takto velká kola jsou spíš na efekt a na nezpevněném povrchu je to znát sníženým komfortem. Opět mě to táhne zpátky k motoru, protože ten je prostě skvělý – s důstojným objemem, silou i charakterem. To už dnes není běžné… SUV s ním sprintuje na 100 km/h za pouhých 5,5 s a dosáhne maximální rychlosti 250 km/h, což jsou hodnoty, kterými se rádi pochlubíte. Kombinované spotřebě 8,9 l/100 km příliš nevěřím (klasicky), ale normálně se dá jezdit za 10 l/100 km a v případě dynamické jízdy i za 15 l/100 km. U podobného auta to ale není údaj, který by někoho příliš vzrušoval…

Zajímavost - Activity Key
Jaguar připravil pro majitele modelu F-Pace jednu zajímavou vychytávku, a to zejména pro ty, kteří tráví hodně času sportovními a outdoorovými aktivitami. Kromě klasického klíče totiž nabízí i tzv. Activity key, což je v podstatě náramek, který je odolný proti vodě i nárazu. Pokud někde zaparkujete, jednoduše necháte klíč v autě, nasadíte si náramek, dotknete se písmene J na víku kufru a vůz se zamkne. V tu chvíli je bezpečně uzamčen až do doby, než se vrátíte a stejným způsobem ho odemknete. Sympatická vychytávka!

Vnitřní prostor je příkladně zpracován a dýchá britským stylem, který jsem si oblíbil. Předním sedadlům není co vytknout, dozadu se pohodlně naskládají i vyšší postavy. Zavazadelník nabízí velmi dobré hodnoty – 650 litrů lze zvětšit až na 1740 l, což znamená, že F-Pace je plně použitelné rodinné SUV s dobře využitelným prostorem.

Jaguar dnes dělá dobrá auta a F-Pace k nim rozhodně patří. Když už bych vybíral SUV, určitě bych se s ním být vámi minimálně projel – věřím totiž, že si získá vaši pozornost. Nejen, že skvěle vypadá, ale i velmi dobře jezdí a vrcholný motor má charakter, který už se dnes nevidí. I když za pár let bude zřejmě existovat i nějaká hybridní verze, tohle je stále pořádné auto s pořádným motorem. A toho si cením. Jen tak dál!

Plusy:

Motor, převodovka, jízdní vlastnosti, celková image, slušná cena

Minusy:

Vyšší hmotnost, výhled přes A-sloupek, ovládání navigace

Verdikt:

Na F-Pace jsem se opravdu těšil. Tušil jsem, že bude dobrý, ale realita za volantem byla ještě lepší než očekávání! Skutečně povedené auto, které v sobě nese spirit značky a ve vrcholné verzi má charizma na rozdávání. Zaujal mě svými jízdními vlastnostmi, ale hlavně famózním motorem, na který bude konkurence těžko hledat odpověď. Jaguar navíc svou novinku velmi sympaticky ocenil, což jí dle mého názoru pomůže i prodejně.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články