Další Zemanův skandál. Poslanci se bouří, Chládek chce jít na Hrad
Zemanovy přešlapy
Do sbírky výroků hlavy státu přibyla další nehoráznost. Prezident Miloš Zeman se tentokrát rozhodl třídit děti do škol podle jejich handicapu. Poslanci jeho kritický postoj k inkluzivnímu vzdělávání odmítají, ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) chce prezidenta přesvědčit o jeho omylu osobně. A lidí si na sociálních sítí sdílejí reakci skladatele Michala Horáčka, který napsal „Je suis handicapé“.
Za cestou prezidenta po Pardubickém kraji zůstala trpká pachuť. Při zastávce v Rehabilitačním ústavu v Brandýse nad Orlicí se Miloš Zeman pustil do ostré kritiky inkluze v českém školství. „Vůbec se mi to nelíbí a jsem proti. Sloučení handicapovaných dětí s těmi nehandicapovanými je neštěstí pro obě skupiny. Děti jsou daleko šťastnější, když jsou zasazené do rovnocenné komunity,“ prohlásil.
Podle ministra školství by bylo chybou, kdyby vznikaly například školy speciálně pro děti na vozíčku. Naopak chce, aby studovaly se svými zdravými vrstevníky.
Prezidenta slova odmítla obratem řada politiků, mezi nimi i ministr školství Marcel Chládek (ČSSD). „My podle toho výroku nebudeme postupovat. Děti, které jsou handicapované nebo jiné národnosti a které mají na hlavní vzdělávací proud, by se měly vzdělávat s ostatními dětmi,“ zmínil ministr. Chládek má sám dceru ve škole, které je podle něj „vyhlášená inkluzí“ a považuje to za správný přístup.
Chládek: Chci Zemana přesvědčit o výhodách inkluze
Podle ministra školství by bylo chybou, kdyby vznikaly například školy speciálně pro děti na vozíčku. Naopak chce, aby studovaly se svými zdravými vrstevníky. „Ostatní děti pak vidí, že si musí navzájem pomáhat. Že ne každý má to štěstí, že je naprosto zdravý a je bez jakéhokoli handicapu. Je jedno, jestli je tím handicapem barva pleti, národnost nebo zdravotní postižení. Musíme udělat maximum pro to, aby tyto děti byly ve hlavním vzdělávacím proudu,“ zmínil.
Ministr na dotaz deníku ECHO24.cz uvedl, že chce Zemana kvůli jeho slovům navštívit na Hradě. „S panem prezidentem bych na toto téma rád pohovořil. Pevně věřím, že když mu ukážu celou šíří, pan prezident jasně uvidí, že naše inkluze a naše školství je nastavené tak, že nebude poškozovat žádné dítě a žádnou skupinu. Obával bych se, kdyby nám tu vznikly některé komunity, které by se vzdělávaly odloučeně. Bylo by to daleko větší nebezpečí pro české školství,“ dodal Chládek.
Poslanci: Děti už nejsou za zdí, pane prezidente
Prezidentův výrok pobouřil i poslance. „Zrovna včera výbor projednával novelu školského zákona, v níž se snažíme pilovat každou větu tak, abychom umožnili co možná největší začlenění dětí s handicapem do většiny. Vyjádření pana prezidenta jde proti všem trendům a já se úplně děsím, co přijde příště. Doporučila bych mu, aby nějakou inkluzivní školu navštívil,“ říká Markéta Adamová (TOP 09) ze sněmovního výboru pro sociální politiku.
Adamová má přitom se začleňováním handicapovaných dětí do běžného vzdělávacího proudu svou osobní zkušenost. „Můj bratr je zdravotně handicapovaný a jeho vzdělávání na běžné škole probíhalo výborně. Osobně mě to uráží, pokud si prezident myslí, že by bratrovi bylo lépe na zvláštní škole. Měl by se pobavit s odborníky,“ uvedla.
Stejný názor zastává i její kolegyně z hnutí ANO a místopředsedkyně výboru Radka Maxová. Podle ní jedna skupina dětí obohacuje tu druhou a naopak. Přistupovat k jakékoliv segregaci by proto bylo špatnou cestou. Trend je totiž přímo opačný – učit společnost toleranci a porozumění už od dětského věku.
S prezidentem nesouhlasí ani šéf sociálního výboru Jaroslav Zavadil (ČSSD), který mu dělá v sociálních otázkách poradce.
„V roce 1989 jsme nevěděli, kolik kde máme lidí se zdravotním postižením. Byli někde za zdí a my si možná mohli myslet, že se nás ten problém netýká. Ale teď je rok 2015 a každý krok zpátky – a to vyjádření je velký krok zpět – by byl katastrofální. Vždy se najdou děti, které nejsou integrace schopné. Ale dítě, které integrace schopné je, patří do běžné školy. Nedovedu si vůbec představit, z jakého důvodu to pan prezident řekl. My děti už v raném věku musíme začít učit, že nejsou všichni stejní,“ přidává se expertka ODS na sociální politiku Lenka Kohoutová. A dodává, že například na jedné škole v Praze 3 integrují děti s autismem a jsou velmi úspěšní.
S prezidentem nesouhlasí ani šéf sociálního výboru Jaroslav Zavadil (ČSSD), který mu dělá v sociálních otázkách poradce. I když se snaží být smířlivý, také on připouští, že rozdělovat děti by nebylo dobré. „Nejraději používám selský rozum. A nemyslím si proto, že by bylo neštěstí dávat ty děti dohromady. Začleňování handicapovaných by naopak mělo být naším cílem. Musíme se o to pokoušet,“ uvedl.