Wi-Fi v tramvaji, signál v metru. MHD jede do 21. století

Změny v Praze

Wi-Fi v tramvaji, signál v metru. MHD jede do 21. stoletíNOVÉ 2
Domov

Kristýna Novotná

Bezdrátové připojení na internet v každém dopravním prostředku, mobilní signál v metru, veřejná síť po celém městě? V evropských velkoměstech časté, u nás zatím projekty v plenkách či vize budoucnosti. Posun oznámil pražský dopravní podnik (DPP), který začíná v provozu testovat upravenou tramvaj typu 15T. Stroj, který dopravce převzal od společnosti Škoda Transportation, má nově Wi-Fi i klimatizaci. Proměnou projde celkem dalších 125 tramvají. Současně DPP plánuje na konci roku spustit pilotní projekt, kdy bude nový úsek metra pokrytý signálem i mezi stanicemi v tunelu.

„Nové vozy budou vybaveny klimatizací, Wi-Fi, budou mít nový design exteriéru, v interiéru nová plastová sedadla a další vylepšení. Čelo tramvaje bude opatřeno výraznější žlutooranžovou barvou,“ komentovala na Facebooku Pražská integrovaná doprava (PID).

Dopravní podnik zahajuje zkušební jízdy upravených tramvají zatím ještě bez cestujících a vozy nechává obaleny bílou ochranou fólií:

Do Prahy už dorazila inovovaná tramvaj 15T!Nové vozy budou vybaveny klimatizací, Wi-Fi, budou mít nový design exterié…

Posted by Pražská integrovaná doprava on 13. srpen 2015

Barevná podoba tramvají, jak už dříve dopravní podnik avizoval, bude oproti stávajícímu typu výrazně upravena. Šedou barvu v horním pásu vozu nahradila bílá, která bude i pod okny. Na předním čele předního vozu je pak snížený počet plastových dílů. Střední část čela a lem kolem předního skla je ve žlutooranžovém odstínu. Dřevěné sedačky nahradily plastové v sytě červené barvě.

Vylepšené vozy na nejvytíženějších linkách

Do ostrého provozu se inovované tramvajové soupravy dostanou na přelomu srpna a září. Konkrétní linky, na které se nově dodané tramvaje dostanou, zatím není jasné. Podle dopravce se to ale bude týkat zřejmě některých z páteřních linek pražské MHD. „Faceliftovaná tramvaj 15T bude veřejnosti slavnostně představena zhruba za týden, kdy zveřejníme i další podrobnosti,“ řekl deníku ECHO24.cz náměstek pražské primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

„Vybavení tramvají 15T klimatizací, Wi-Fi a další úpravy interiéru i exteriéru, nepřineslo DPP žádné dodatečné náklady – Škoda Transportation poskytla tyto úpravy a vylepšení bezplatně,“ odpověděl na dotaz deníku ECHO24.cz ohledně finanční náročnosti faceliftu mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

„Týká se všech 125 tramvají, které z celkového kontraktu na 250 tramvají zbývá dodat. Tyto pro DPP výhodné podmínky byly dojednány a zakotveny v dodatcích ke smlouvě po sérii složitých jednání v minulém roce,“ dodal mluvčí dopravce.

Co se týká zřízení Wi-Fi připojení v dalších dopravních prostředcích, pražský dopravní podnik se zabývá vybavením některých autobusů. „Zatím je vše v rovině úvah, jak případně vylepšit komfort cestování pražskou MHD pro cestující,“ doplnil Štábl.

Signál v metru? Možná už na konci roku

Chystá se také pilotní projekt na novém úseku metra linky A. Dopravce na konci července podepsal s operátory smlouvu na zavedení mobilního signálu mezi stanicemi Dejvická a Nemocnice Motol. Cestující tak budou moci nově telefonovat i během jízdy v tunelu.

„Jde o první kroky na cestě k vyrovnání určitého dluhu vůči cestujícím. Ti po dostupnosti mobilního signálu v metru volají dlouhodobě, což je v dnešní době logické,“ uvedl radní pro dopravu Dolínek s tím, že technici budou na pokrytí signálem pracovat v tunelech v noci v době od jedné zhruba do třičtvrtě na čtyři. Práce by měly být hotovy do čtyř měsíců od zahájení.

Čtěte také: Nové metro D bude jezdit bez řidičů

Investice operátorů (O2, T-Mobile a Vodafone) se bude pohybovat v řádech desítek milionů korun. Po testovacím provozu pro ně dopravce vyčíslí i nájemné. Také uváží zavedení signálu i na jiných úsecích metra. Jako o dalším adeptovi se mluví o trase metra C mezi stanicemi Muzeum a Roztyly.

Mobilní operátoři v současnosti pokrývají signálem všechny stanice metra. V některých případech využívají i signál venkovních vysílačů, jako je to třeba v případě Depo Hostivař. V nových stanicích zavedou kromě GSM, která zajišťuje signál v ostatních stanicí metra, i pokrytí prostřednictvím technologií 3G a LTE.

Čtěte také: Pekelné léto v pražské MHD. Metro nepojede na Jižní Město

Nekonečný problém opencard. Praha zastavila vydávání karet

Policie obvinila vedle Rittiga i exšéfa pražské dopravy Dvořáka